2018-09-25 11:23  1108 Dela:

Psykiatriseringen av skolkaren: BUP och det institutionella omhändertagandet av ungdomar som inte går till skolan

Hans Ek har undersökt och kritiskt granskat det institutionella omhändertagandet av ungdomar som inte går till skolan.

Fakta
Disputation

2018-09-28

Titel (sv)

Psykiatriseringen av skolkaren: BUP och det institutionella omhändertagandet av ungdomar som inte går till skolan

Titel (eng)

Psychiatrization of the truant : child and adolescent psychiatry and the institutional care of young people who do not go to school

Författare

Hans Ek

Handledare

Docent Rikard Eriksson, Högskolan i Östfold. Docent Joakim Isaksson, Stockholms universitet

Opponent

Biträdande professor Kerstin Johansson, Linköpings universitet

Institution

Institutionen för socialt arbete

Lärosäte

Umeå universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Hans Ek

Abstract in English:

The main aim of the thesis was to investigate the nature of as well as critically review the institutional care of young people who do not go to school. The thesis consists of four studies. The first three studies are based on different empirical materials such as electronical journals and administrative patient databases, qualitative interviews with social workers at Child and Adolescent Psychiatry (CAP), and with managerial representatives in School, social services and CAP. The fourth study is mainly theoretical and problematizes the results from the first three studies. The results show several problematic aspects in the institutional care of young truants. When young truants enters CAP, a quick, and sometimes without psychological investigation, categorization is made with psychiatric terminology in the form of a diagnosis, and medicines are prescribed as treatment. Further, social workers, who shall have a systemic approach on family and relationships, seem to embrace a psychiatric diagnostic understanding of the problems. At the same time, it appears that school only has extra resources to help the truants if they have a psychiatric diagnosis. Although the idea of collaboration between different professionals is that several different perspectives should be used, the results shows that CAP’s psychiatric perspective dominates. The results of what happens to young people who do not go to school is discussed as an example of a special form of medicalization, in which social difficulties and existential problems are referred to psychiatry. It appears that help for them is completely individualised, by focusing on symptoms and diagnosis. What is not visible in this unilateral individualisation, for example, are organisational and educational problems in school, system problems in the family or among friends or lack of social contacts outside the family. By referring the truant to CAP can therefore miss further social circumstances in their life situation, which can have great importance in whether they attend school or not. Therefore, it is important to problematise this process of referring everything to psychiatry and to ask questions about what situations and events have contributed to this cultural pattern, which means that people’s difficulties in life are increasingly being solved with diagnosis and medications.

Sidan publicerades 2018-09-25 11:23 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2018-10-22 15:49 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Skolportens magasin
Nytt nr ute 15 maj!

Nytt nr ute 15 maj!

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer och prenumerera här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Relationen viktigast i mötet på förskolan

Relationen och möjligheten till kunskapsinlärning är tätt sammanflätade i mötet mellan barn och pedagoger i förskolan. Det visar Maria Fredrikssons doktorsavhandling, som blev förra årets mest lästa avhandling på Skolportens webb.

Ifous fokuserar: Att utreda närvaroproblem i skolan

Denna rapport har två delar vilka båda syftar till att stärka skolans arbete med att utreda närvaroproblem. Den första delen ger en överblick av den forskning som finns på området. Den andra delen är en praktisk vägledning som visar vilka moment som bör ingå i en utredning och hur de kan utformas. (pdf)

Klättra högre efter naturvetenskapen!

”Vi behöver naturvetenskaplig kunskap för att fatta kloka beslut om hur vi ska använda våra gemensamma resurser.” Cecilia Caimans forskning om barn och hållbarhet har väckt mycket intresse.

Poddagogen #5: Thérèse Halvarson Britton om studiebesök i religionsundervisningen

I nya avsnittet av Poddagogen möter vi Thérèse Halvarson Britton som berättar om studiebesökens roll i religionsundervisningen. Poddare är lektorerna Janne Kontio och Sofia Lundmark.

Ny forskningsöversikt om orsaker till skolfrånvaro

Vad kan forskningen lära oss om hur man kan kartlägga och analysera orsakerna till skolfrånvaro? En ny rapport från Ifous och Region Stockholm ger en sammanställning av relevant forskning inom området samt konkret, saklig och användbar information om kunskapsläget.