Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Representationer av tal i bråkform: En studie om matematikundervisning på mellanstadiet

Publicerad:2021-08-31
Uppdaterad:2021-11-19

Hur används olika typer av representationer i undervisning om tal i bråkform? Det är en av frågorna som Cecilia Sveider undersöker i sin avhandling.

Författare

Cecilia Sveider

Handledare

Professor Joakim Samuelsson, Linköpings universitet Professor Jonas Hallström, Linköpings universitet Professor Angelica Kullberg, Göteborgs universitett

Opponent

Docent Yvonne Liljekvist, Karlstads universitet

Disputerat vid

Linköpings universitet

Disputationsdag

2021-09-09

Titel (se)

Representationer av tal i bråkform: En studie om matematikundervisning på mellanstadiet

Titel (eng)

Representations of fractions : A study of middle school mathematics

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande, pedagogik och didaktik

Representationer av tal i bråkform: En studie om matematikundervisning på mellanstadiet

Syfte med avhandlingen är att skapa förståelse för lärares undervisning om tal i bråkform på mellanstadiet. Avhandlingen består av två delstudier. I delstudie I studeras hur lärare och elever använder laborativa material för att representera tal i bråkform. Delstudie II fokuserar på hur lärare använder olika representationer för att representera tal i bråkform och hur dessa kopplas samman. I båda delstudierna studeras vad eleverna ges möjlighet att erfara om tal i bråkform.

Totalt har 33 olika matematiklektioner videofilmats. Materialet har analyserats genom en växelverkan mellan empirin, variationsteorin och begrepp från tidigare forskning.

Resultatet visar att när lärarna undervisar riktar de uppmärksamheten mot och varierar olika aspekter av ett lärandeobjekt, vilket innebär att eleverna ges olika möjligheter att erfara lärandeobjektet. En variation av hur lärarna handlar i undervisningssituationen som har betydelse för vad eleverna ges möjlighet att lära har uppmärksammats vad gäller olika sätt att synliggöra kunnandet. Tre mönster avseende på lärares handlande som framträtt är: (a) variation av innehållet, (b) användningen av representationer, dels utifrån vilka representationer som används, dels utifrån hur olika representationer kopplas samman och (c) val av exempel.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev