Ripsteg mot spetskunskap i samisk matematik: lärares perspektiv på transformeringsaktiviteter i samisk förskola och sameskola

2011-01-21

Ripsteg mot spetskunskap i samisk matematik : lärares perspektiv på transformeringsaktiviteter i samisk förskola och sameskola

Ylva Jannok-Nutti

Docent Vappu Sunnari, Docent Gunilla Johansson, Professor Eva Jablonka, Fil.dr Anna Öqvist

Professor Jens Ivar Nergård, University of Tromsö, Norge

Institutionen för pedagogik och lärande (POL)

Luleå Tekniska universitet

Läs hela avhandlingen
Läs mer här
Läs Skolportens intervju med Ylva Jannok-Nutti

Syftet med föreliggande avhandling är att utifrån lärarperspektiv beskriva, analysera och försöka förstå transformering av utbildning i matematik så att ett samiskt perspektiv blir utgångspunkt för utbildningen. Avhandlingen genomfördes såsom ett aktionsforskningsprojekt med fokus på lärares perspektiv avseende transformering och genomförande av transformeringsaktiviteter i matematik. Teoretiska utgångspunkter togs utifrån Smiths teori om urfolksperspektiv, Banks teori för integrering av multikulturellt och interkulturellt innehåll i undervisningen, samt Bernsteins rekontextualiseringsteori. Studien befinner sig mellan forskningsområdena kulturell kontext, pedagogik och matematikdidaktik. Utgångspunkt till avhandlingen var licentiatavhandling av Jannok Nutti där samisk traditionell kunskap beskrevs och analyserades utifrån etnomatematikern Bishops matematiska aktiviteter. Vidare tog studien erfarenheter utifrån Lipkas tidigare forskning i Alaska där samarbetet mellan äldre kulturbärare, lärare, matematiker och forskare resulterade i kulturellt baserade matematiklektioner. Studien genomfördes i samarbete med lärare i sameskola inom ett aktionsforskningsprojekt. Metoden för aktionsforskningen utgick ifrån Nielsens och Aagaard Nielsens kritiska utopiska aktionsforskningsmodell. Studien delades upp i tre delar där första delen byggde på samtal med olika lärargrupper om hur utbildningen i matematik ser ut i dagsläget och vilka utmaningar lärarna upplever avseende samiskt perspektiv för utbildningen i matematik. Del två fokuserade på reflektionssamtal med lärarna utifrån deras genomförda transformeringsaktiviteter i matematik utifrån ett samiskt perspektiv. I del tre genomfördes avslutande samtal med lärarna om deras upplevda utmaningar vid genomförandet av transformeringsaktiviteter. Samtalen analyserades med hjälp av hermeneutisk metod. Resultatet från studien visade att lärarnas upplevelser av utmaningar inledningsvis främst var fokuserade på externa hinder bland annat läromedelsbrist, begränsande styrdokument och nationella prov. Dessa upplevde lärarna hindrade deras möjligheter att arbeta utifrån ett samiskt perspektiv i matematik. Aktiviteterna genomfördes genom teman med inslag av matematik, genom matematikuppgifter där innehållet för räkneuppgifterna behandlade samiska kulturella element eller genom aktiviteter där den samiska kulturen låg till grund för försök att transformera lärandet i matematik. Genomförandet innebar en rekontextualisering av samisk kultur för utbildning i matematik som synliggjorde en distans mellan samiska traditionella kunskaper och skolkunskap. Vid transformeringsaktiviteter krävs därför reflektion avseende målet för rekontextualisering. Efter genomförandet av aktiviteter uttryckte lärare i stora drag samma utmaningar som tidigare, men däremot framkom i deras berättelser ett förändrat förhållningssätt inför dessa utmaningar. Externa hinder uttrycktes i högre grad såsom interna. Lärarna uttryckte ett förhållningssätt som visade på att de agerade som förändringsagenter för transformering. I processen synliggjordes dekolonisation genom att samisk traditionell kunskap tillsammans med matematik omformulerades till aktiviteter i förskola och skola.

Sidan publicerades 2011-01-12 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 13:55 av

Ny metod utvecklar förståelse i matematik

Barn som redan i förskoleåldern utvecklar en djupare förståelse av tal blir bättre på matematik än de barn som lär sig genom att räkna fram- och baklänges ett steg i taget. Det visar forskning vid Göteborgs universitet som också prövat ut olika metoder för undervisning i matematik.

Boktips: Kreativa anpassningar

Specialpedagogen Veronica Ferm har läst en ny antologi om specialpedagogik i förskolan som vidgar begreppen om bemötande och bedömning av yngre barn.

Allt om specialpedagogik i förskolan

Maria Ohlsson, själv specialpedagog, har skrivit en heltäckande bok om specialpedagogiska förhållningssätt och metoder i förskolan.

Psychological theory may help boost student engagement

A psychological theory developed in the 1970s and 1980s may hold the answer to engaging students in classroom lessons. Erika Patall, associate professor of education and psychology, says research supports the theory as a teaching strategy focused on autonomy, competence and relatedness.

What role does social media use play in the youth mental health crisis? Researchers are trying to find out

Content, context and individual factors contribute to the effects of social media use, says research scientist David Bickham. While data shows potential harm from social media use, emerging research shows potential positive effects, and Bickham points out that there is a difference between the effects of watching TikTok videos and sending a direct message to a friend.