Hoppa till sidinnehåll
Genus

”Rörlig och stabil, bred och spetsig”. Kulturell reproduktion och strategier för breddat deltagande i den svenska kulturskolan

Publicerad:2020-03-04
Uppdaterad:2020-08-10

Den typiska svenska kulturskoleeleven är en flicka som är född i Sverige och har välutbildade föräldrar. Varför ser det ut så här och vad skulle kulturskolan kunna göra för att locka barn ur alla grupper i samma mån? Det är frågor som Cecilia Jeppsson undersöker i sin avhandling.

Författare

Cecilia Jeppsson

Handledare

Professor Monica Lindgren, Göteborgs universitet Åsa Bergman, Göteborgs universitet

Opponent

Professor Sidsel Karlsen, Norges Musikkhøgskole

Disputerat vid

Göteborgs universitet

Disputationsdag

2020-03-27

Titel (eng)

“Dynamic and stable, broad and deep”. Cultural reproduction and strategies for widening participation in the Swedish kulturskolor

“Dynamic and stable, broad and deep”. Cultural reproduction and strategies for widening participation in the Swedish kulturskolor

One point of departure of this study is the intensified national interest at the policy level in Swedish kulturskolor (Community Schools of Music and Arts) as an inclusive and accessible institution. Yet, the field can be described as torn between tradition and change. The field’s traditional features can be understood as associated with the music field’s institutional discourses. The aim of the study is to deepen our understanding of Swedish kulturskolor as a field in relation to the political mission to strive for widening participation. The theoretical perspective of Bourdieu is applied at an overarching level, supplemented with discourse theoretical perspectives. Discourses are understood as resources in actors’ positioning in the field. This mixed-methods study is based on a survey of 2413 sixth-graders, focus group conversations with 18 teachers, and interviews with five principals of seven kulturskolor. The results of article I identify the typical student as a Swedish-born girl with well-educated parents, in line with Bourdieu’s theory of cultural reproduction. It is suggested that a “kulturskola-appropriate habitus” contributes to children’s satisfaction in their studies. In article II–IV, teachers’ and principals’ strategies for widening participation incorporated various measures from inclusion in existing tradition to inclusion through a wide range of flexible and short-term courses. The strategies and positions are interpreted as orthodox versus heterodox strategies to legitimize the programmes. The theoretically informed conclusions describe the field as heteronomous and affected by media, politics, and economics – a phenomenon interpreted as comprising cross-field effects. Despite the field’s diminishing autonomy, teachers and principals are seen as powerful actors who are encouraged to take action in shaping conditions for participation in the kulturskolor of the future.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev