Samarbete genom samtal
Svenskt abstrakt:
Med utgångspunkt i ett dialogiskt perspektiv analyseras samtalen under teamkonferenserna i ett smärtrehabiliteringsteam för att beskriva språkliga strategier som stödjer samarbetet mellan företrädare för olika professioner. Analyserna baseras på videoinspelningar av 15 teamkonferenser (motsv. c:a 40 tim) samt fältanteckningar, intervjuer och dokument insamlade under ett knappt års fältarbete. Analyserna av ordförråd och interaktion visar att teammedlemmarnas ansvarsområden består av tre typer: professionsspecifika, delade och gemensamma ansvarsområden. Analyser av faser, delaktiviteter och deltagarstruktur visar hur samtalen kan beskrivas som en form av inominstitutionella arbetsmöten, en verksamhetstyp som både ger möjlighet för teammedlemmarna att dela med sig av information till varandra och att nå en delad förståelse av patienternas situation och möjliga lösningar. Vidare har en mer omfattande interaktionsanalys resulterat i en beskrivning av språkliga strategier som stödjer samarbetet i teamet: inventering och sortering av information, fördjupande diskussioner av specifika problem samt förhandling och förankring av beslut. Analyserna visar också hur teammedlemmarna tillsammans definierar vilket förklaringsdjup som krävs i diskussionen av en viss aspekt av ett problem för att en delad förståelse av problem och potentiella lösningar ska kunna uppnås. Tillsammans tydliggör resultaten några centrala aspekter av det som brukar kallas interprofessionell kompetens förmågan att på ett socialt smidigt och interaktionellt effektivt sätt förhålla sig till och överskrida gränserna mellan olika professioners kompetens- och ansvarsområden. Avhandlingen bidrar till förståelsen av teamkonferenser som verksamhetstyp och fördjupar förståelsen av hur samtalsdeltagare kan göra sina respektive perspektiv tillgängliga för varandra en grundläggande förutsättning för att uppnå det vi brukar kalla det goda samtalet.
Sidan publicerades 2009-08-25 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-29 10:06 av