Samma lärare – olika praktiker? En studie av literacy och meningsskapande i grundskolans tidiga ämnesundervisning

Monica Egelström vill med sin avhandling bland annat bidra till kunskaper om skolämnen som arenor för elevers literacyutveckling och meningsskapande.

Fakta
Disputation

2019-04-05

Titel (sv)

Samma lärare – olika praktiker?: en studie av literacy och meningsskapande i grundskolans tidiga ämnesundervisning

Titel (eng)

Same teachers – different practices? : a study of literacy and meaning making in early subject area instruction

Författare

Monica Egelström

Handledare

Eva Lindgren, Umeå universitet Docent Ewa Bergqvist, Umeå universitet Docent Ulla Damber, Mittuniversitetet

Opponent

Professor Anders Arnqvist, Karlstads Universitet

Institution

Institutionen för språkstudier

Lärosäte

Umeå universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Monica Egelström

Abstract in English:

This thesis focuses on school subjects as arenas for students’ literacy develop-ment and meaning making. How instructional practices are formed create dif-ferent preconditions for students’ opportunities of literacy development and meaning making. The following questions have been explored: 1) How is in-struction in mathematics and history organized and structured as precondi-tions for literacy practices?, 2) What instructional practices for literacy deve-lopment and meaning making can be found in the school subjects mathema-tics and history?, and 3) How can existing instruction be used to formulate a zone of proximal development for educational practices in relation to stu-dents’ literacy development and meaning making?
Four teachers and their instruction in mathematics and history in 5th grade (students typically 11 years old) were followed. Classroom observations and teacher interviews were used as methods for data collection. Teacher inter-views were carried out before, during, and after observational periods. The study draws on theories of literacy as situated practices (Barton & Hamilton, 2000; Street, 1984). For the analysis activity theory (Engeström, 2015; Leon-tiev, 1986) was used to create understandings of the two school subjects as human activity systems. To identify literacy practices within these systems au-tonomous and ideological models of literacy (Street, 1984) were used together with models of important resources (Freebody & Luke, 1990) and discourses (Ivanič, 2004) of literacy.
The results indicate that school subjects can be understood as different ac-tivity systems. Mathematics and history instruction were directed at different objects, in relation to content but also in how the object was perceived by the teachers as subjects. The activity system and its object had consequences for the role of the teacher subject in the system, but also for student roles. Diffe-rent objects were also linked to differences in how the class was considered as community of work and how division of labor was formed in this community. Differences in the activity systems seemed to be related to differences in lite-racy practices. The activity systems were at least partly related to different models of literacy and which resources and discourses of literacy were pre-sented to students. Different communities of work implied different opportu-nities to use joint work as a tool for meaning making. Likewise, actions seemed differently linked as chains of literacy events in the two activity systems. Im-portant, though, in both subjects a tertiary contradiction could be identified, which indicate a zone of proximal development for both subjects in relation to students’ literacy development and meaning making.

Sidan publicerades 2019-03-26 11:04 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-09-17 11:44 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Finalist till Publishingpriset 2019!

Finalist till Publishingpriset 2019!

Skolportens forskningsmagasin är nominerat till Publishingpriset 2019 för andra året i rad!

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Begrepp i tiden: utforma

Förklarat av Alicia Eriksson, speciallärare i Karlskoga. ”I stället för att anpassa verksamheten ­utifrån de elever med allra störst behov av ­särskilt stöd utformar vi redan från början verksamheten så att den kan tillgodogöras av alla elever”, säger hon.

RFSU:s metodbank för undervisning om sex och relationer

RFSU har varit experter på sexualundervisning i snart 100 år. Nu har vi samlat våra bästa metoder i en kunskapsbank för dig som är lärare. Här får du den inspiration och de verktyg du behöver för att ge alla elever den goda sexualundervisning de har rätt till. Lycka till!

Förskolan där barnen programmerar robotar

Ettåringar som programmerar i förskolan är ingen utopi, digitalisering är en del av förskolans läroplan sedan den 1 juli i år. På förskolan Lilla Tollare i Nacka lär sig barnen programmering på förskolans gård.

Krossar myterna i skolan: ”Gör undervisning sämre”

Schack gör barn bra på logiskt tänkande och de klarar av digital multitasking bättre än vuxna. Eller? En rad myter präglar både undervisningen och hur vi ser på lärande, konstaterade en grupp inlärningsforskare.

The hotter the planet grows, the less children are learning

Hotter temperatures affect students’ ability to learn, according to an analysis by R. Jisung Park, an environmental and labor economist at UCLA’s department of Public Policy and the Luskin Center for Innovation. Data shows, however, that snow days did not affect learning.