Hoppa till sidinnehåll
Arbetsmarknad

Samverkan för innovation: En fallstudie av mötet mellan akademi, industri och sjukvård

Publicerad:2018-03-20
Uppdaterad:2019-01-25

Ylva Askfors vill med sin avhandling vidareutveckla kunskapen om interorganisatorisk samverkan för innovation.

Författare

Ylva Askfors

Handledare

Professor Björn-Erik Erlandsson, KTH Docent Tina Karrbom Gustavsson, KTH,

Opponent

Docent Lucia Crevani, Mälardalens högskola

Disputerat vid

Kungliga tekniska högskolan, KTH

Disputationsdag

2018-03-22

Titel (se)

amverkan för innovation: En fallstudie av mötet mellan akademi, industri och sjukvård

Titel (eng)

Collaboration for innovation : where academia, industry and healthcare meet

amverkan för innovation: En fallstudie av mötet mellan akademi, industri och sjukvård

Samverkan kan leda till innovation, konkurrenskraftiga företag, förstklassig forskning samt välfungerande myndigheter och institutioner. I den politiska debatten idag finns en förväntan att Sverige ska upprätthålla sin konkurrenskraft och bemöta samhällets utmaningar genom innovation och att vägen till innovation går via samverkan. Avhandlingen bygger på en studie av ett samverkansprojekt vars syfte var att skapa innovation för att minska antalet vårdrelaterade infektioner i Sverige. Projektet som studerats ses som en transdisciplinär ansats med aktörer som representerade akademi, industri samt hälso- och sjukvård.

Syftet med avhandlingen är att vidareutveckla kunskapen om interorganisatorisk samverkan för innovation. Detta görs genom ett tredelat bidrag, till teoribildningen kring samverkan för innovation som börjat växa fram, till den samverkande praktiken inom både privat och offentlig sektor samt till politiker och beslutsfattare som styr fördelning av statliga anslag till forskning och innovation.

Fallstudien som ligger till grund för avhandlingen är baserad på en etnografiskt inspirerad studie. Empiriskt material samlades in och skapades tillsammans med aktörerna i projektet under drygt två års tid genom intervjuer och deltagande observation.

Studien visar att interorganisatorisk samverkan består av flera dimensioner och kan förstås på flera nivåer. Interorganisatorisk samverkan innebär inte bara att det är olika organisationer som ska göra en gemensam ansträngning. Organisationerna består av olika människor med olika discipliner och professioner vilka bygger på olika utgångspunkter och sätt att se på världen. Samverkan kan ses som ett sätt att fylla mellanrummen mellan organisationer istället för att bygga broar över gränser. I de organisatoriska mellanrummen kan aktörer från olika organisationer, med olika discipliner och professioner mötas utan institutionaliserade roller, i en receptiv kontext där innovation kan skapas.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev