Sexual health and sexual health promotion in the transition from adolesence to emerging adulthood

Sex- och samlevnadsundervisningen är inte anpassad efter tonåringars behov och intressen. Det konstaterar Brian Unis i sin avhandling.

Fakta
Disputation

2020-10-23

Titel (eng)

Sexual health and sexual health promotion in the transition from adolesence to emerging adulthood

Författare

Brian Unis

Handledare

Docent Jan Nilsson, Karlstads universitet Kaisa Bjuresäter, Karlstads universitet

Opponent

Professor Charlotta Löfgren-Mårtensson, Malmö universitet

Institution

Institutionen för hälsovetenskaper

Lärosäte

Karlstads universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Brian Unis

Svenskt abstrakt:

Syfte: Avhandlingen syftade till att undersöka övergången från adolescens till ung vuxenhet relaterad till tonåringar sexuella beteenden, uppfattningar om sex, sexuella relationer och sex- och samlevnadsundervisning, samt deras behov av kunskap och stöd relaterad till sexualitet. Ytterligare ett syfte var att undersöka hälsopersonals syn på sexuell hälsopromotion och interprofessionell samverkan i relation till tonåringars sexuella hälsa. Metoder: Kvantitativa (I) och kvalitativa (II, III, IV) metoder användes. I studie I svarade 139 tonåringar på en enkät. De kvalitativa data inhämtades genom fokusgruppintervjuer med 32 tonåringar (II), och individuella-, par- och gruppintervjuer (III) med 26 tonåringar. Vidare deltog 24 hälsopersonal i fokusgruppintervjuer (IV). Resultat: Tonåringar rapporterade låga nivåer av sexuella riskbeteenden och hög självkänsla, men utsätter sig för risker på grund av inkonsekvent kondomanvändning. Lärande om sexualitet och relationer inkluderade värderingar, kunskap och praktiska färdigheter i relation till mognad, vilket möjliggjorde för internalisering av olika aspekter av sexualitet, skapade mening och främjade autonomi och identitet (II). Sexuell utveckling innebar ändrande behov av kunskap, diskussion, interaktion med andra samt att få erfarenheter (III). Personal nådde ut till tonåringar genom kompetens och tillförlitliga relationer. Det var viktigt att hålla sig uppdaterad med förändringar beträffande sexualitet, att nå sårbara grupper och att inkludera frågor om sexualitet i alla delar av hälso- och sjukvården som inkluderar tonåringar (IV). Konklusion: Tonåringars behov av kunskap och stöd är dynamiskt och förändrades genom lärande, erfarenhet, och interagerande med andra.  För att främja sexuell hälsa är olika insatser nödvändiga vilket måste anpassas till tonåringars ålder och mognad för att därmed leda till omvårdnadsinterventioner av hög kvalitet.

Sidan publicerades 2020-11-10 14:17 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2021-03-16 08:17 av Susanne Sawander


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
5 mest lästa på FoU
Rätt stöd rustar små barn i muntligt berättande

Förskolebarn är skickliga berättare. De använder sitt språk och gör berättelser begripliga genom både ljudhärmning, gester och mimik. Men de kan behöva lite hjälp på traven. Därför behöver pedagogerna uppmuntra det muntliga berättandet, som också är viktigt för att barnet själv ska bli lyssnad på.  

Positiv effekt av egne klasser for elever med autisme

Elever med autismespekterforstyrrelser (ASF) har større sjanse å fullføre skolen dersom de har gått i spesialklasser enn om de hadde gått i en ordinær klasse, viser dansk forskning.

Svenska elever övar för lite på att prata spanska i skolan

I en studie av Berit Aronsson vid Umeå universitet 2020 visades hur elever i spanska som främmande språk skriver bättre än de pratar, men att de inte nådde upp till förväntad nivå i någon av färdigheterna efter årskurs nio. Men hur kan det komma sig att eleverna inte är bättre på att prata, när vi sedan länge har kommunikativ inriktning på främmande språksundervisningen i Sverige?

Läsinlärning för elever med annat modersmål än svenska

I svensk grundskola är drygt en fjärdedel av eleverna flerspråkiga i dag. Att lära sig läsa och skriva på sitt andraspråk kan innebära flera utmaningar. Därför behöver lärare som undervisar elever i läs- och skrivinlärning ha kunskaper om vilka utmaningar det kan vara och hur vi kan lägga upp undervisningen för att möta denna elevgrupp.

Vissa skolor i utsatta områden lyckas – ny forskning tar reda på varför

Skolsegregationen i Stockholm är stor och elever i utsatta områden presterar ofta lägre än genomsnittet. Men vissa skolor sticker ut med bättre resultat. Forskare vid Stockholms universitet ska nu ta reda på varför elever vid just de skolorna lyckas bättre.

Skolportens digitala kurser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer