Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 7-9

Sexual health and sexual health promotion in the transition from adolesence to emerging adulthood

Publicerad:2020-11-10
Uppdaterad:2021-03-16

Sex- och samlevnadsundervisningen är inte anpassad efter tonåringars behov och intressen. Det konstaterar Brian Unis i sin avhandling.

Författare

Brian Unis

Handledare

Docent Jan Nilsson, Karlstads universitet Kaisa Bjuresäter, Karlstads universitet

Opponent

Professor Charlotta Löfgren-Mårtensson, Malmö universitet

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2020-10-23

Titel (eng)

Sexual health and sexual health promotion in the transition from adolesence to emerging adulthood

Institution

Institutionen för hälsovetenskaper

Abstrakt

Syfte: Avhandlingen syftade till att undersöka övergången från adolescens till ung vuxenhet relaterad till tonåringar sexuella beteenden, uppfattningar om sex, sexuella relationer och sex- och samlevnadsundervisning, samt deras behov av kunskap och stöd relaterad till sexualitet. Ytterligare ett syfte var att undersöka hälsopersonals syn på sexuell hälsopromotion och interprofessionell samverkan i relation till tonåringars sexuella hälsa. Metoder: Kvantitativa (I) och kvalitativa (II, III, IV) metoder användes. I studie I svarade 139 tonåringar på en enkät. De kvalitativa data inhämtades genom fokusgruppintervjuer med 32 tonåringar (II), och individuella-, par- och gruppintervjuer (III) med 26 tonåringar. Vidare deltog 24 hälsopersonal i fokusgruppintervjuer (IV). Resultat: Tonåringar rapporterade låga nivåer av sexuella riskbeteenden och hög självkänsla, men utsätter sig för risker på grund av inkonsekvent kondomanvändning. Lärande om sexualitet och relationer inkluderade värderingar, kunskap och praktiska färdigheter i relation till mognad, vilket möjliggjorde för internalisering av olika aspekter av sexualitet, skapade mening och främjade autonomi och identitet (II). Sexuell utveckling innebar ändrande behov av kunskap, diskussion, interaktion med andra samt att få erfarenheter (III). Personal nådde ut till tonåringar genom kompetens och tillförlitliga relationer. Det var viktigt att hålla sig uppdaterad med förändringar beträffande sexualitet, att nå sårbara grupper och att inkludera frågor om sexualitet i alla delar av hälso- och sjukvården som inkluderar tonåringar (IV). Konklusion: Tonåringars behov av kunskap och stöd är dynamiskt och förändrades genom lärande, erfarenhet, och interagerande med andra. För att främja sexuell hälsa är olika insatser nödvändiga vilket måste anpassas till tonåringars ålder och mognad för att därmed leda till omvårdnadsinterventioner av hög kvalitet.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Digital temaföreläsning

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

Skolportens digitala föreläsning med Issis Melin, för dig som vill lära dig mer om arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan. Föreläsningen fokuserar på hur elevhälsoteamet kan identifiera hedersrelaterade beteenden, samt hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Ta del av denna föreläsning mellan 22 april–5 juni!
Läs mer & boka
Åk F–Gy
22 apr – 5 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev