Shifting subordination : Co-located interprofessional collaboration between teachers and social workers

Fakta
Disputation

2011-05-07

Titel (eng)

Shifting subordination : Co-located interprofessional collaboration between teachers and social workers

Författare

Anette Bolin

Handledare

Professor Peter Dellgran, GU, professor Staffan Höjer, GU

Opponent

Suzy Bray, University of Sussez

Institution

Institutionen för Socialt Arbete

Lärosäte

GU – Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs Skolportens intervju med Anette Bolin

Svenskt abstrakt:

Syftet med studien är att beskriva och analysera processer i samlokaliserat interprofessionellt samarbete i en resursskola och mellan de två professionerna lärare och socialarbetare. Resursskolan som kontext innebär att studien ges en särskild utbildningsmässig inramning, bland annat genom att barnen både har särskilt stöd i skolan och insatser från socialtjänsten. De huvudfrågor som behandlas i avhandlingen är:
Vilken typ av, och vilka former för, arbetsdelning skapas i resursskolan?
Hur bibehålls och utvecklas professionell identitet i samlokaliserat samarbete?
På vilket sätt påverkar organisatoriska förhållanden hur arbetsuppgifter utförs
Vilka organisatoriska och professionella intressen kan urskiljas i antagningsprocessen dvs. när det bestäms vilka elever som ska gå i resursskolan

En central utgångspunkt för studien är att professionell identitet, status, legitimitet och organisatoriska förhållanden påverkar förutsättningar för samarbete (Huxham & Vangen, 2005). Således tar avhandlingen sin teoretiska utgångspunkt i att stukturen (organisationen) och aktörerna (professionen) är viktiga faktorer för att förstå processer i interprofessionellt samarbete. Av detta skäl har jag valt att använda en organisations- och professionsteorietisk ansats. Denna ansats ger möjligheter att dels diskutera vad som kan vara organisationens intressen i hur arbetet fördelas, dels få syn på professionernas anspråk på att utföra olika professionslegitimerande arbetsuppgifter

Sidan publicerades 2011-04-19 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 09:36 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Social interaktion och lek i förskolor för barn med särskilda utbildningsbehov

Studier har visat att barn med särskilda utbildningsbehov kan vara mindre engagerade i sociala interaktioner med sina kamrater.

Forskaren om alla problem läsningen förväntas lösa

Vad är meningen med att fostra goda läsare? Svaret är inte givet och har förändrats över tid, menar ett forskarlag som är i färd med att undersöka saken. ”Idag ska läsning i högre grad bidra till ökad integration och andra samhälleliga mål”, säger forskaren Daniel Pettersson.

Undervisning i ett fritidshem för alla?

I en ny studie problematiseras fritidshemslärares perspektiv på stöd till elever i fritidshem. Artikeln av Marina Wernholm har skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Fritidshemmets pedagogiska uppdrag.

Sömnbrist bland tonåringar – hur kan skolan stötta?

En ny forskningsstudie visar att mer än varannan tonåring sover mindre än åtta timmar per natt. För skolan och elevhälsan är det viktigt att uppmärksamma sömnvanornas betydelse för ungdomars hälsa, menar Malin Jakobsson, som är forskare vid Högskolan i Borås och tidigare varit verksam som skolsköterska.

Skolornas intagning segregerar eleverna

Olika intagningsregler till gymnasieskolan påverkar segregationen bland eleverna. Effekten är mindre än för andra faktorer, men ändå tydlig. Det visar en ny studie skriven av forskare vid Linköpings universitet.

SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!