Shifting subordination : Co-located interprofessional collaboration between teachers and social workers
Svenskt abstrakt:
Syftet med studien är att beskriva och analysera processer i samlokaliserat interprofessionellt samarbete i en resursskola och mellan de två professionerna lärare och socialarbetare. Resursskolan som kontext innebär att studien ges en särskild utbildningsmässig inramning, bland annat genom att barnen både har särskilt stöd i skolan och insatser från socialtjänsten. De huvudfrågor som behandlas i avhandlingen är:
Vilken typ av, och vilka former för, arbetsdelning skapas i resursskolan?
Hur bibehålls och utvecklas professionell identitet i samlokaliserat samarbete?
På vilket sätt påverkar organisatoriska förhållanden hur arbetsuppgifter utförs
Vilka organisatoriska och professionella intressen kan urskiljas i antagningsprocessen dvs. när det bestäms vilka elever som ska gå i resursskolan
En central utgångspunkt för studien är att professionell identitet, status, legitimitet och organisatoriska förhållanden påverkar förutsättningar för samarbete (Huxham & Vangen, 2005). Således tar avhandlingen sin teoretiska utgångspunkt i att stukturen (organisationen) och aktörerna (professionen) är viktiga faktorer för att förstå processer i interprofessionellt samarbete. Av detta skäl har jag valt att använda en organisations- och professionsteorietisk ansats. Denna ansats ger möjligheter att dels diskutera vad som kan vara organisationens intressen i hur arbetet fördelas, dels få syn på professionernas anspråk på att utföra olika professionslegitimerande arbetsuppgifter
Sidan publicerades 2011-04-19 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 09:36 av