Shifting subordination : Co-located interprofessional collaboration between teachers and social workers

Fakta
Disputation

2011-05-07

Titel (eng)

Shifting subordination : Co-located interprofessional collaboration between teachers and social workers

Författare

Anette Bolin

Handledare

Professor Peter Dellgran, GU, professor Staffan Höjer, GU

Opponent

Suzy Bray, University of Sussez

Institution

Institutionen för Socialt Arbete

Lärosäte

GU – Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs Skolportens intervju med Anette Bolin

Svenskt abstrakt:

Syftet med studien är att beskriva och analysera processer i samlokaliserat interprofessionellt samarbete i en resursskola och mellan de två professionerna lärare och socialarbetare. Resursskolan som kontext innebär att studien ges en särskild utbildningsmässig inramning, bland annat genom att barnen både har särskilt stöd i skolan och insatser från socialtjänsten. De huvudfrågor som behandlas i avhandlingen är:
Vilken typ av, och vilka former för, arbetsdelning skapas i resursskolan?
Hur bibehålls och utvecklas professionell identitet i samlokaliserat samarbete?
På vilket sätt påverkar organisatoriska förhållanden hur arbetsuppgifter utförs
Vilka organisatoriska och professionella intressen kan urskiljas i antagningsprocessen dvs. när det bestäms vilka elever som ska gå i resursskolan

En central utgångspunkt för studien är att professionell identitet, status, legitimitet och organisatoriska förhållanden påverkar förutsättningar för samarbete (Huxham & Vangen, 2005). Således tar avhandlingen sin teoretiska utgångspunkt i att stukturen (organisationen) och aktörerna (professionen) är viktiga faktorer för att förstå processer i interprofessionellt samarbete. Av detta skäl har jag valt att använda en organisations- och professionsteorietisk ansats. Denna ansats ger möjligheter att dels diskutera vad som kan vara organisationens intressen i hur arbetet fördelas, dels få syn på professionernas anspråk på att utföra olika professionslegitimerande arbetsuppgifter

Sidan publicerades 2011-04-19 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 09:36 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 14 december!

Nytt nr ute 14 december!

TEMA: Utveckla undervisningen! Så lär sig eleverna bäst, enligt forskningen. INTERVJU: Ebba Hildén vill lyfta förskollärares ledarskap.

Prova på-pris! 2 nr/99 kr!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Bra förskola avgörande för välfärdssamhället

Förskolan klarar inte att leva upp till skollagens krav på likvärdighet, larmar Sven Persson, seniorprofessor i pedagogik vid Malmö universitet.

Lockdown schooling: research from across the world shows reasons to be hopeful

Lockdown has shown how complementary digital learning can be to in-person schooling.

På väg mot en innovationsstrategi som möter verklighetens krav

Det övergripande målet i Academedias strategiska ramverk, Färdplan 2023, är att vara ett utbildningsföretag som är marknadsledande inom områdena lärande, attraktivitet, effektivitet och innovation.

Didaktiska val ur ett genusperspektiv i skolämnet idrott och hälsa

Inga Oliynyk har i sin avhandling i pedagogik undersökt hur lärare i idrott och hälsa genom sina didaktiska val implementerar de riktlinjer om jämställdhet som beskrivs i läroplanen. Resultaten i avhandlingen visar att det är en komplex fråga som är avhängig många faktorer.

Huvudvärk och nedstämdhet – stress i skolan ökar psykisk ohälsa hos unga

Sociala påfrestningar i skolan och hemma kan påverka den psykiska ohälsan hos unga, visar en ny avhandling av Victoria Lönnfjord, doktor i socialt arbete vid Karlstads universitet. ”Det gäller ju sociala påfrestningar i skolan, men också relaterat till familjen och individen själv och hur det här associeras till psykosomatiska besvär”, säger hon.