2011-04-19 00:00  2171 Dela:

Shifting subordination : Co-located interprofessional collaboration between teachers and social workers

Fakta
Disputation

2011-05-07

Titel (eng)

Shifting subordination : Co-located interprofessional collaboration between teachers and social workers

Författare

Anette Bolin

Handledare

Professor Peter Dellgran, GU, professor Staffan Höjer, GU

Opponent

Suzy Bray, University of Sussez

Institution

Institutionen för Socialt Arbete

Lärosäte

GU – Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs Skolportens intervju med Anette Bolin

Svenskt abstrakt:

Syftet med studien är att beskriva och analysera processer i samlokaliserat interprofessionellt samarbete i en resursskola och mellan de två professionerna lärare och socialarbetare. Resursskolan som kontext innebär att studien ges en särskild utbildningsmässig inramning, bland annat genom att barnen både har särskilt stöd i skolan och insatser från socialtjänsten. De huvudfrågor som behandlas i avhandlingen är:
Vilken typ av, och vilka former för, arbetsdelning skapas i resursskolan?
Hur bibehålls och utvecklas professionell identitet i samlokaliserat samarbete?
På vilket sätt påverkar organisatoriska förhållanden hur arbetsuppgifter utförs
Vilka organisatoriska och professionella intressen kan urskiljas i antagningsprocessen dvs. när det bestäms vilka elever som ska gå i resursskolan

En central utgångspunkt för studien är att professionell identitet, status, legitimitet och organisatoriska förhållanden påverkar förutsättningar för samarbete (Huxham & Vangen, 2005). Således tar avhandlingen sin teoretiska utgångspunkt i att stukturen (organisationen) och aktörerna (professionen) är viktiga faktorer för att förstå processer i interprofessionellt samarbete. Av detta skäl har jag valt att använda en organisations- och professionsteorietisk ansats. Denna ansats ger möjligheter att dels diskutera vad som kan vara organisationens intressen i hur arbetet fördelas, dels få syn på professionernas anspråk på att utföra olika professionslegitimerande arbetsuppgifter

Sidan publicerades 2011-04-19 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 09:36 av


Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 22 oktober!

Nytt nr ute 22 oktober!

Tema: En skola på vetenskaplig grund? Intervju: Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson vill inte släppa lärarperspektivet.

Läs mer här
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Skolportens favorit: Matteboken används inte alltid som tänkt

Elever i årskurs 1 använder inte alltid matematikläroböcker som det var tänkt i undervisningen, konstaterar Malin Norberg som forskat om elevers arbete med matematikläroböcker. Nu har hennes avhandling valts till Skolportens favorit av Skolportens lärarpanel.

How schools can build physical activity into classroom instruction

Teachers can build brief stretching or exercise breaks into virtual classes to improve concentration, academic performance and social and emotional health, while decreasing behavioral issues, says Kate Holmes of Springboard to Active Schools.

Att som rektor leda skollogopeder

Att ha en egen skollogoped på skolan är relativt ovanligt. Men på Sofielundsskolan finns det tre. ”Det är en ofantlig tillgång. Den kunskapen som de har är något som skolan absolut behöver och jag tror inte man riktigt kan förstå det förrän man har vågat att anställa någon i en ren logopedroll”, säger Malin Pantzar, rektor.

Should we screen kids’ genes to ‘predict’ how successful they’ll be in school?

Scientists feel we’re still far from that possibility, but new research could make it possible to spot the genetic patterns associated with educational performance.

Språkforskare: Engelska i skolan riskerar att göra undervisningen torftig

Skolor försöker locka nya elever genom att byta till en ”internationell profil” och börja undervisa helt vanliga skolämnen på engelska. Frågan är vad som händer med elevernas prestationer. ”Risken är att det påverkar deras framtida akademiska karriär negativt”, säger språkforskaren Helena Reierstam