Hoppa till sidinnehåll
Elevhälsa

Skolsköterskans möjlighet att upptäcka och stödja barn som far illa eller riskerar att fara illa

Publicerad:2018-05-02
Uppdaterad:2018-06-11

Skolsköterskan har potential att upptäcka utsatta barn genom de regelbundna kontakterna och elevernas förtroende för skolsköterskan. Det visar Lisbet Engh i sin avhandling.

Författare

Lisbet Engh

Handledare

Associate Professor Ulla-Britt Eriksson, Karlstads universitet Professor Carl-Gustaf Bornehag, Karlstads universitet,

Opponent

Associate Professor Ina Borup, Nordic School of Public Health NHV

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2018-05-18

Titel (se)

Skolsköterskans möjlighet att upptäcka och stödja barn som far illa eller riskerar att fara illa

Titel (eng)

The School Nurse’s Ability to Detect and Support Maltreated Children

Institution

Institutionen för hälsovetenskaper

Skolsköterskans möjlighet att upptäcka och stödja barn som far illa eller riskerar att fara illa

Många barn som far illa eller riskerar att fara illa upptäcks inte och får inte det stöd de behöver. Skolsköterskan möter alla elever vid regelbundna hälsobesök och får därmed kunskap om elevernas hälsa och livssituation. Avhandlingens övergripande syfte var att öka kunskapen om skolsköterskans möjlighet att upptäcka barn som far illa eller riskerar att fara illa samt initiering av stödinsatser.

Avhandlingen grundar sig på fyra delstudier, som baseras på fokusgruppsintervjuer och populationsdata från elevhälsodatabasen ELSA. Resultaten visar att skolsköterskan har potential att upptäcka utsatta barn genom de regelbundna kontakterna och elevernas förtroende för skolsköterskan. För att stödinsatser ska kunna initieras måste barnet våga avslöja sin utsatthet eller att den upptäcks på annat sätt. Hinder för upptäckt och stöd som uppmärksammades var framförallt tillitsbrist, undvikande, starka känslor och bristande dokumentation. Dessa hinder hade delvis sin grund i organisationen av elevhälsoarbetet och bristande resurser, vilket även påverkade samverkan såväl internt inom skolan som externt med andra aktörer såsom socialtjänst samt övrig hälso- och sjukvård.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev