Skolspråk i utveckling. En- och flerspråkiga elevers bruk av grammatiska metaforer i senare skolår

Fakta
Disputation

2011-10-21

Titel (sv)

Skolspråk i utveckling. En- och flerspråkiga elevers bruk av grammatiska metaforer i senare skolår.

Titel (eng)

Developing a Language of Schooling. Grammatical Metaphor in Mono- and Multilingual Students Texts.

Författare

Ulrika Magnusson

Handledare

Inger Lindberg, Per Holmberg,

Opponent

Professor Kenneth Hyltenstam

Institution

Institutionen för svenska språket

Lärosäte

GU – Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs pressmeddelandet Göteborgs universitet
Läs Skolportens intervju med Ulrika Magnusson

Svenskt abstrakt:

Avhandlingens syfte är att jämföra bruket av grammatiska metaforer (GM) i en- och flerspråkiga elevers texter. GM utgör icke-typiska realiseringar av betydelser, t.ex. då substantiv realiserar process- eller egenskapsbetydelser vid nominalisering eller då adjektiv realiserar processbetydelser vid adjektivisering. Fenomenet anses utmärkande för specialiserad text.Den teoretiska ramen för avhandlingen är systemisk-funktionell lingvistik och andraspråksforskning om utvecklingen av skolrelaterat språkbruk på ett andraspråk samt betydelsen av ålder för andraspråksutveckling. Resultaten tolkas i förhållande till interdependenshypotesen. GM-bruket undersöktes i ett delvis longitudinellt material av 365 nationella prov i Svenska/Svenska som andraspråk från skolår 9 och gymnasiekursen Svenska B. De enspråkiga eleverna gör större bruk av GM än de flerspråkiga eleverna men variation finns mellan flerspråkiga elever med olika startålder för svenska. Texter skrivna av elever med tidig (< 4) respektive sen (> 7) startålder har signifikant högre andel GM än texter skrivna av elever med en startålder mellan de två övriga (4-7). I ett delmaterial undersöks förekomsten av avvikelser från standardsvenska. Avvikelserna är mer frekventa ju högre startålder eleven har och uppvisar alltså ett annat mönster i förhållande till startålder än GM-bruket. I ytterligare ett delmaterial framkommer att förekomsten av GM hänger samman med utnyttjande av GM:s potentiella funktioner. Exempelvis utnyttjas i texter med hög andel GM den möjliga förtätande funktionen hos GM genom att de innehåller fler utbyggda GM i form av nominaliseringar med bestämningar. Förtätning med hjälp av GM är en viktigt resurs för konstruktionen av specialiserad kunskap. I ljuset av interdependenshypotesen föreslås GM representera en akademisk eller skolrelaterad språklig förmåga som är avhängig förtrogenhet med text och utbildning och som utnyttjas både på första- och andraspråket. Avvikelserna från standardsvenska tycks i stället gå tillbaka på en allmänspråklig förmåga som gynnas av tidigt möte med andraspråket. I avhandlingen diskuteras också olika typer av GM och den funktion de har för abstraktion och generalisering.

Sidan publicerades 2011-10-07 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-26 14:29 av


Konferenser
Lediga tjänster
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Valet 2018
  Nytt nr av Skolporten ute 16 maj!

Tema: Valet 2018

Forskarna om vilka som är de viktigaste skolpolitiska frågorna inför valet 2018. Dessutom: Stor intervju med Peyman Vahedi, om att driva förändring – och att inte vara i vägen som rektor.

Läs mer och bli prenumerant
5 mest lästa på FoU

Oro för att inte passa in kan ge unga smärta i kroppen

Oro för att inte passa in i kompisgänget kan bidra till att ungdomar drabbas av fysisk smärta. Värst utsatta är tjejer. Det visar en avhandling av psykologiforskaren Matilda Wurm vid Örebro universitet.

Hur stor är risken att barn med adhd även drabbas av andra sjukdomar?

Löper barn med adhd större risk att utveckla andra sjukdomar som vuxna? Den frågeställningen har Henrik Larsson, forskare vid Örebro universitet fått en halv miljon kronor för att studera.

Oetiskt forskningsprojekt på Mittuniversitet

Ett forskningsprojekt på Mittuniversitet i Östersund går långt över gränsen för vad som är etiskt acceptabelt, menar Centrala etikprövningsnämnden- som trots det inte kan stoppa studien.

Fortbildning
Vuxenutbildning i fokus

Vuxenutbildning i fokus

Att bemöta och undervisa vuxna elever kräver en riktad pedagogik och didaktik samt en förståelse för elevernas studiebakgrund som kan vara kantad av tidigare skolmisslyckanden. Det innebär att du som lärare, utöver uppdraget att förmedla ämneskunskaper, även behöver motivera elever som ofta saknar studievana. Välkommen till en konferens med intressanta och aktuella föreläsningar för dig som undervisar inom vuxenutbildningen!

Läs mer och boka plats