Skriftlig lärarrespons för vuxna nybörjare i svenska som andraspråk: teoretiska perspektiv, responspraktik och uppfattningar

Liivi Jakobson har forskat om skriftlig lärarrespons för nybörjarstuderande i svenska som andraspråk. Resultaten visar att nybörjare ser respons på språklig korrekthet som viktigast, levererad både i form av specifikt beröm och specifik kritik.

Fakta
Disputation

2019-03-08

Titel (sv)

Skriftlig lärarrespons för vuxna nybörjare i svenska som andraspråk: teoretiska perspektiv, responspraktik och uppfattningar

Titel (eng)

Teacher written feedback for adult beginners in Swedish as a second language: Theoretical perspectives, feedback practices, student and teacher perceptions

Författare

Liivi Jakobson

Handledare

Proffessor Per Holmberg, Göteborgs universitet Gudrun Erickson, Göteborgs universitet

Opponent

Professor Kenneth Hyltenstam, Stockholms universitet

Institution

Institutionen för svenska språket

Lärosäte

Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Liivi Jakobson

Abstract in English:

This compilation thesis serves to fill a research gap in teacher written feedback on second language (L2) writing and pronunciation by focusing on adult beginners of culturally diverse backgrounds. Basically, this thesis seeks to answer three questions: 1. What do teachers focus on and in what manner is feedback given?, 2. What are the teachers’ beliefs about feedback?, and, 3. What are the students’ preferences concerning feedback? The study presented in the first article concerns international students and elaborates on a model for analyzing teacher feedback practices regarding writing and pronunciation and the students’ ranking of that feedback. Based on the need for a holistic perspective recognized in the first study, the second article presents and discusses the research gap regarding feedback in adult beginner-learner L2 contexts and proposes a hermeneutic approach in the field of L2 research. In article three and four, a new feedback analysis model based on hermeneutics was applied for the design of a questionnaire, which includes the Likert scale and ranking. These studies investigated teachers’ (article three) and students’ (article four) perceptions and priorities regarding feedback. Data from the students’ questionnaires indicated that the students evaluated feedback on grammatical structures in writing as top priority. They generally valued all feedback manners, but clearly preferred specific praise and specific criticism. Results from the teachers’ questionnaires, combined with interviews, showed that they evaluated almost all categories as important but the ranking showed that there was a variation between teachers’ perceptions, which was influenced by a lack of time, and communication with the students, together with technical problems in web-based contexts. The analysis indicates several factors contributing to the complexity of feedback and, thus, providing feedback requires intuition and dexterity on the part of teachers. It is suggested that aligning students’ expectations and teachers’ practices and beliefs is especially important in distance-learning contexts in order to facilitate new understanding for clarifying the meaning of feedback.

Sidan publicerades 2019-02-19 15:30 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2019-04-03 14:13 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Skolportens magasin
Nytt nr ute 15 maj!

Nytt nr ute 15 maj!

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer och prenumerera här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Relationen viktigast i mötet på förskolan

Relationen och möjligheten till kunskapsinlärning är tätt sammanflätade i mötet mellan barn och pedagoger i förskolan. Det visar Maria Fredrikssons doktorsavhandling, som blev förra årets mest lästa avhandling på Skolportens webb.

Ifous fokuserar: Att utreda närvaroproblem i skolan

Denna rapport har två delar vilka båda syftar till att stärka skolans arbete med att utreda närvaroproblem. Den första delen ger en överblick av den forskning som finns på området. Den andra delen är en praktisk vägledning som visar vilka moment som bör ingå i en utredning och hur de kan utformas. (pdf)

Klättra högre efter naturvetenskapen!

”Vi behöver naturvetenskaplig kunskap för att fatta kloka beslut om hur vi ska använda våra gemensamma resurser.” Cecilia Caimans forskning om barn och hållbarhet har väckt mycket intresse.

Poddagogen #5: Thérèse Halvarson Britton om studiebesök i religionsundervisningen

I nya avsnittet av Poddagogen möter vi Thérèse Halvarson Britton som berättar om studiebesökens roll i religionsundervisningen. Poddare är lektorerna Janne Kontio och Sofia Lundmark.

Ny forskningsöversikt om orsaker till skolfrånvaro

Vad kan forskningen lära oss om hur man kan kartlägga och analysera orsakerna till skolfrånvaro? En ny rapport från Ifous och Region Stockholm ger en sammanställning av relevant forskning inom området samt konkret, saklig och användbar information om kunskapsläget.