Skriftlig lärarrespons för vuxna nybörjare i svenska som andraspråk: teoretiska perspektiv, responspraktik och uppfattningar

Liivi Jakobson har forskat om skriftlig lärarrespons för nybörjarstuderande i svenska som andraspråk. Resultaten visar att nybörjare ser respons på språklig korrekthet som viktigast, levererad både i form av specifikt beröm och specifik kritik.

Fakta
Disputation

2019-03-08

Titel (sv)

Skriftlig lärarrespons för vuxna nybörjare i svenska som andraspråk: teoretiska perspektiv, responspraktik och uppfattningar

Titel (eng)

Teacher written feedback for adult beginners in Swedish as a second language: Theoretical perspectives, feedback practices, student and teacher perceptions

Författare

Liivi Jakobson

Handledare

Proffessor Per Holmberg, Göteborgs universitet Gudrun Erickson, Göteborgs universitet

Opponent

Professor Kenneth Hyltenstam, Stockholms universitet

Institution

Institutionen för svenska språket

Lärosäte

Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Liivi Jakobson

Abstract in English:

This compilation thesis serves to fill a research gap in teacher written feedback on second language (L2) writing and pronunciation by focusing on adult beginners of culturally diverse backgrounds. Basically, this thesis seeks to answer three questions: 1. What do teachers focus on and in what manner is feedback given?, 2. What are the teachers’ beliefs about feedback?, and, 3. What are the students’ preferences concerning feedback? The study presented in the first article concerns international students and elaborates on a model for analyzing teacher feedback practices regarding writing and pronunciation and the students’ ranking of that feedback. Based on the need for a holistic perspective recognized in the first study, the second article presents and discusses the research gap regarding feedback in adult beginner-learner L2 contexts and proposes a hermeneutic approach in the field of L2 research. In article three and four, a new feedback analysis model based on hermeneutics was applied for the design of a questionnaire, which includes the Likert scale and ranking. These studies investigated teachers’ (article three) and students’ (article four) perceptions and priorities regarding feedback. Data from the students’ questionnaires indicated that the students evaluated feedback on grammatical structures in writing as top priority. They generally valued all feedback manners, but clearly preferred specific praise and specific criticism. Results from the teachers’ questionnaires, combined with interviews, showed that they evaluated almost all categories as important but the ranking showed that there was a variation between teachers’ perceptions, which was influenced by a lack of time, and communication with the students, together with technical problems in web-based contexts. The analysis indicates several factors contributing to the complexity of feedback and, thus, providing feedback requires intuition and dexterity on the part of teachers. It is suggested that aligning students’ expectations and teachers’ practices and beliefs is especially important in distance-learning contexts in order to facilitate new understanding for clarifying the meaning of feedback.

Sidan publicerades 2019-02-19 15:30 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2019-04-03 14:13 av Susanne Sawander


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Vad är beprövad erfarenhet?

Beprövad erfarenhet kan ha minst tre olika betydelser som alla är viktiga för hur vi ska undervisa, leda och organisera skolan. Det säger Anette Jahnke, universitetslektor i pedagogik, samt projekt- och processledare vid forskningsinstitutet Ifous, som har skrivit en bok om beprövad erfarenhet i skolan.

Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Goda resultat av digital kompetensutveckling i skolan

Pedagogisk användning av digital teknik kan utveckla undervisningen och förbättra lärandet. Flera kommuner ser goda resultat efter att arbetat med modellen Skriva sig till lärande (STL).

Avhandling om skolövergångar utsedd till Lärarpanelens favorit

Barns övergångar från förskola till förskoleklass, eller från förskoleklass till årskurs ett är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén som forskat om lärares arbete med övergångar. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.