Skriftlig lärarrespons för vuxna nybörjare i svenska som andraspråk: teoretiska perspektiv, responspraktik och uppfattningar

Liivi Jakobson har forskat om skriftlig lärarrespons för nybörjarstuderande i svenska som andraspråk. Resultaten visar att nybörjare ser respons på språklig korrekthet som viktigast, levererad både i form av specifikt beröm och specifik kritik.

Fakta
Disputation

2019-03-08

Titel (sv)

Skriftlig lärarrespons för vuxna nybörjare i svenska som andraspråk: teoretiska perspektiv, responspraktik och uppfattningar

Titel (eng)

Teacher written feedback for adult beginners in Swedish as a second language: Theoretical perspectives, feedback practices, student and teacher perceptions

Författare

Liivi Jakobson

Handledare

Proffessor Per Holmberg, Göteborgs universitet Gudrun Erickson, Göteborgs universitet

Opponent

Professor Kenneth Hyltenstam, Stockholms universitet

Institution

Institutionen för svenska språket

Lärosäte

Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Liivi Jakobson

Abstract in English:

This compilation thesis serves to fill a research gap in teacher written feedback on second language (L2) writing and pronunciation by focusing on adult beginners of culturally diverse backgrounds. Basically, this thesis seeks to answer three questions: 1. What do teachers focus on and in what manner is feedback given?, 2. What are the teachers’ beliefs about feedback?, and, 3. What are the students’ preferences concerning feedback? The study presented in the first article concerns international students and elaborates on a model for analyzing teacher feedback practices regarding writing and pronunciation and the students’ ranking of that feedback. Based on the need for a holistic perspective recognized in the first study, the second article presents and discusses the research gap regarding feedback in adult beginner-learner L2 contexts and proposes a hermeneutic approach in the field of L2 research. In article three and four, a new feedback analysis model based on hermeneutics was applied for the design of a questionnaire, which includes the Likert scale and ranking. These studies investigated teachers’ (article three) and students’ (article four) perceptions and priorities regarding feedback. Data from the students’ questionnaires indicated that the students evaluated feedback on grammatical structures in writing as top priority. They generally valued all feedback manners, but clearly preferred specific praise and specific criticism. Results from the teachers’ questionnaires, combined with interviews, showed that they evaluated almost all categories as important but the ranking showed that there was a variation between teachers’ perceptions, which was influenced by a lack of time, and communication with the students, together with technical problems in web-based contexts. The analysis indicates several factors contributing to the complexity of feedback and, thus, providing feedback requires intuition and dexterity on the part of teachers. It is suggested that aligning students’ expectations and teachers’ practices and beliefs is especially important in distance-learning contexts in order to facilitate new understanding for clarifying the meaning of feedback.

Sidan publicerades 2019-02-19 15:30 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2019-04-03 14:13 av Susanne Sawander


Skolportens konferenser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju med den kanadensiske skolforskaren Steven Katz som gärna talar om för lärare att deras fortbildning ger klena resultat – och varför. Stort tema om komvux i förändring.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Kan hälsoenkäter skada elevernas hälsa?

Hälsoenkäter som görs i skolan kan göra elever medvetna om sin socioekonomiska position, visar en forskningsstudie vid Linköpings universitet. "Vissa upplevde skam och funderade på att dölja sanningen för att skydda sig och sin familj", säger Anette Wickström, biträdande professor i kritiska barnstudier.

Många pusselbitar bakom lyckad skolstart

Kid är sex år och går första året på grundsärskolan i Ljungaverk i Ånge. Hans skolstart var mycket väl förberedd och det lade grunden för en positiv utveckling.

Bokrecension: Förändring i praktiken

Att skapa en skolkultur med elevcentrerat professionellt lärande är bland det viktigaste en skolledare kan göra – men också bland det svåraste. Boken tydliggör både komplexiteten och hur den kan hanteras, skriver Peter Fowelin i en recension av boken Leda professionellt lärande – utifrån adaptiv kompetens av Deidre Le Fevre, m.fl.

”Spaningar” – den perfekta utomhusverksamheten

Under pandemin har många förskolor flyttat alltmer av verksamheten utomhus. På Skorstenen i Råcksta har det påverkat pedagogiken i grunden.

Flimmer kan hjälpa barn som har svårt att läsa

”Myrornas krig” kan hjälpa barn med läs- och skrivsvårigheter, visar en ny svensk-norsk studie. ”Det visuella bruset kan jämföras med att ge barnen ett par glasögon. Effekten på läsning och minne är omedelbar,” säger en lektor i pedagogik.