Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Slöjdundervisning i grundsärskolan: En didaktisk studie om förutsättningar för Bildning

Publicerad:2022-06-14
Uppdaterad:2022-09-08

Anna Sjöqvist vill med sin forskning bidra till samtal om utbildning och undervisning i ämnet slöjd för elever i grundsärskolan.

Författare

Anna Sjöqvist

Handledare

Professor Kerstin Göransson, Karlstads universitet Karin Bengtsson, Karlstads universitet Susanne Hansson, Karlstads universite

Opponent

Professor Johan Malmqvist, Linnèuniversitetet

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2022-06-22

Titel (se)

Slöjdundervisning i grundsärskolan: En didaktisk studie om förutsättningar för Bildning

Titel (eng)

Sloyd education in compulsory school for students with intellectual disability : A didactic study of conditions for Bildung

Institution

Institutionen för pedagogiska studier

Slöjdundervisning i grundsärskolan: En didaktisk studie om förutsättningar för Bildning

Den här avhandlingen handlar om slöjdundervisning i grundsärskolan. Med utgångspunkt i kritisk-konstruktiv didaktisk teori riktas intresset mot utbildningens demokratiserande dimensioner och hur elever i grundsärskolan kan ges förutsättningar att utveckla Bildning, i betydelsen självbestämmande, medbestämmande och solidaritet.

En enkätstudie till grundsärskolerektorer och en fallstudie vid två grundsärskolor visar hur variationer gällande faktorer på både skol- och klassrumsnivå skapar olika förutsättningar för Bildning genom slöjd. Det handlar till exempel om organisatoriska faktorer som undervisningslokaler, lärares utbildning och rektors skolformsansvar. Det handlar även om lärares didaktiska grundsyn och den didaktiska miljöns utformning i själva undervisningssituationen, där lärares och elevers samhandlingar i relation till slöjdens kunskapsinnehåll ger olika utrymme för grundsärskolans elever att utveckla självbestämmande, medbestämmande respektive solidaritet.

Avhandlingen bidrar med didaktisk kunskap om ämnet slöjd, om grundsärskolans verksamhet samt, mer generellt, om undervisning i estetiska ämnen i specialpedagogiska praktiker. Den utgör även ett bidrag till diskussioner om demokratiska frågor i förhållande till specialpedagogik samt om utbildningens övergripande syfte.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev