Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Små barns tecken- och meningsskapande i förskola. Multimodalt görande och teknologi

Publicerad:2015-05-22
Uppdaterad:2015-09-28

Sara Hvit Lindstrand har forskat om hur förskolepersonal beskriver små barns litteracitet, och hur små barns språkande och meningsskapande görs i interaktion med andra barn och med teknologi.

Författare

Sara Hvit Lindstrand

Handledare

Marita Lindahl, Åbo akademi

Opponent

Eva Björck-Åkesson, Högskolan i Jönköping, Högskolan för lärande och kommunikation, HLK, CHILD

Disputerat vid

Högskolan i Jönköping

Disputationsdag

2015-06-04

Titel (se)

Små barns tecken- och meningsskapande i förskola. Multimodalt görande och teknologi

Institution

Högskolan för lärande och kommunikation, HLK, CHILD

Små barns tecken- och meningsskapande i förskola. Multimodalt görande och teknologi

Små barn är ständigt upptagna av att undersöka sin omvärld med kroppen, verbalt språk och det material som omger dem. Deras görande kan beskrivas på fler olika sätt, exempelvis som lek, utforskande, lärande eller som i denna avhandling språkande. För många barn i västerländsk kultur är teknologi en naturlig del av vardagen redan under deras första levnadsår. Teknologi är också alltmer vanligt förekommande i förskolan.
Denna avhandling belyser små barns aktiviteter och användning av teknologi i förskolan, i form av en interaktiv skrivtavla, i termer av multimodalitet och meningsskapande. Små barns tidiga litteracitet i förskolan beskrivs av förskolepersonal ur ett görandeperspektiv. Förskolepersonalen menar att deras sätt att arbeta med små barns litteracitet utgår från vad de ser att barnen gör. När små barn samspelar med en interaktiv skrivtavla i förskolan gör de det i ett teckenskapande med kroppen och det material som finns till hands i den interaktiva skrivtavlan och i miljön. Avhandlingen visar hur små barns kroppsliga samspel och berättande med fysiskt material är en del av deras litteracitet. Sammanfattningsvis bidrar denna avhandling till diskussionen om hur små barns multimodala språkande kan bli en av utgångspunkterna i ett förskoledidaktiskt arbetssätt.

Läs hela avhandlingen ”Små barns tecken- och meningsskapande i förskola. Multimodalt görande och teknologi” från Högskolan i Jönköping här (pdf)

 

Abstract in English

This thesis explores how activities that young children are engaged in within the preschool environment, can be understood in terms of early language and literacy processes. The overall aim is to construct knowledge about young children’s spontaneous sign processes as well as meaning making and early literacy processes in preschool. A wider aim is to contribute to the theoretical understanding of young children’s multimodal use of language. More specifically, there is an interest to show how preschool educators describe and analyse young children’s literacy and how young children construct language in interaction with other children and technology. The overall theoretical view of is a social constructionist perspective of language and knowledge. Young childrens’ early literacy is seen from Early Childhood Literacy and multimodal views. The results are presented in four studies that together construct knowledge about the overall aim. The first two studies, based on focus groups, give insight into preschool educators’ views, and professional language about young children’s literacy. Young children’s interactions with each other and an interactive board (IWB), were then explored by video recordings in the third and fourth studies. The interactions are discussed in relation to sign- and meaning making, imagination and creativity. The professional language of Swedish preschool educators is eventually discussed as a dialogism of earlier theoretical and leading voices. The use of concepts such as bodily alliterations and pictographic writing are proposed as ways to expand the theoretical approach to young children’s literacy processes in preschool.

By observing childrens interactions and view their bodily activities and their use of resources as doing literacy- and language their literacy could be challenged in preschools in its own right, and seen as literacy education.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev