Dela:

Social and cognitive biases in large group decision settings

Fakta
Disputation

2011-09-29

Titel (eng)

Social and cognitive biases in large group decision settings

Författare

Emma Bäck

Handledare

Professor Torun Lindholm, Professor Ola Svenson

Opponent

Professor Vincent Yzerbyt

Institution

Psykologiska institutionen

Lärosäte

SU – Stockholms universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs Skolportens intervju med Emma Bäck

Svenskt abstrakt:

Föreliggande avhandling består av tre studier angående effekten av gruppmedlemsskap i beslutsfattande i stora grupper. Det övergripande målet var att bidra till förståelsen för hur individer reagerar och beter sig när beslut fattas i större grupper. Vi utforskade olika konsekvenser av hur ett beslut fattas. I den första studien undersökte vi hur olika former av beslutsfattande och frågans viktighet påverkar uppfattningen av andra individer som har samma eller annan åsikt som deltagaren själv, då ett beslut fattas i en potentiellt viktig fråga. Resultaten visade att individer tillskriver mer positiva motiv bakom attityder hos andra som håller med, i kontrast till inte håller med deltagaren själv, medan de senare tillskrivs mer negativa motiv. Den här asymmetrin varierade med olika former av beslutsfattande och viktighet så att den var starkast vid representativa beslut. Attityderna i den här studien handlade om attityder gentemot potentiella nya policys. I den andra studien studerade vi hur deltagarnas uppfattningar av andra som delade respektive inte delade deras egna åsikter varierade som en konsekvens av deras position till det nya policyförslaget och det rådande tillståndet, status quo. Vi fann att utmanare av status quo som förespråkade en förändring i den existerande policyn, tenderade att vara mer intoleranta för andra individers åsikter, än de som försvarade det rådande tillståndet. Effekten påverkades inte av att utmanarnas eventuella uppfattning av att tillhöra minoriteten. I den tredje studien undersökte vi hur individer kognitivt strukturerar ett föredraget beslutsalternativ, och hur denna strukturering varierar mellan olika beslutsformer. Resultaten visade att individer i en grupp strukturerar om attraktiviteten av det föredragna alternativet på ett liknande sätt som tidigare setts vid individuellt beslutsfattande. Magnituden av omstruktureringen var störst när medlemmar av den egna gruppen hade fattat beslutet (genom representativt beslutsfattande eller majoritetsbeslut). Effekten var störst hos de individer som identifierade sig mest som en medlem i gruppen. Sammantaget tyder resultaten på att ett representativt beslutsfattande, vilket ofta framhålls som positivt, även kan ha en baksida. I dessa situationer blir de enskilda medlemmarna i gruppen mer involverade i beslutet och detta i sin tur tycks leda till ökad intolerans för oliktänkande.

Sidan publicerades 2012-01-18 00:00 av John Miller
Sidan uppdaterades 2012-02-28 11:08 av John Miller


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Blandade känslor – om barn och ungas psykiska hälsa

Att förstå sina egna känslor gör det lättare att hantera och prata om sitt mående. Materialet Blandade känslor ger stöd till barn och till vuxna som möter barn i alla åldrar. Det kan användas i skolan, på fritiden, i hemmet, inom socialtjänsten eller vården.

Schooling in the Nordic countries during the COVID-19 pandemic

Sämre undervisningskvalitet och sämre inlärning är två sannolika följder av perioder av undervisning på distans under covid 19-pandemin. Det kan leda till lägre framtida inkomster för dem som är unga idag. (pdf)

Tidiga insatser för att öka läsförmågan viktigt för elever med svenska som andraspråk

En betydligt högre andel av de elever som följer kursplanen i svenska som andraspråk har behov av tidiga insatser för att kunna utveckla god läsförmåga, jämfört med elever som följer kursplanen i svenska. Det visar en ny studie från Linnéuniversitetet med 46 000 elever på lågstadiet. Eleverna behöver systematisk undervisning i såväl avkodning och ordkunskap som läsförståelse.

Tonåringars sömnproblem måste tas på allvar

Att somna lugnt och sova gott är ingen självklarhet. Många människor, och i synnerhet många tonåringar, ligger klarvakna under dygnets mörka timmar. Doktorand Gita Hedin menar att vi måste prata mer med ungdomar om sömn, och om hur vi på bästa sätt kan stödja dem att sova bättre.

En och en halv miljon till forskning om nya aktiva lärandemetoder

Hur kan barn och unga med olika kognitiva förutsättningar lära sig bättre med hjälp av aktiva lärandemetoder? Det vill Sara Stillesjö vid Umeå universitet ta reda på. Kungl. Vetenskapsakademien har nu tilldelat henne en och en halv miljon kronor i forskningsanslag från Lennart ”Aktiestinsen” Israelssons Stiftelse.