Dela:

Social and cognitive biases in large group decision settings

Fakta
Disputation

2011-09-29

Titel (eng)

Social and cognitive biases in large group decision settings

Författare

Emma Bäck

Handledare

Professor Torun Lindholm, Professor Ola Svenson

Opponent

Professor Vincent Yzerbyt

Institution

Psykologiska institutionen

Lärosäte

SU – Stockholms universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs Skolportens intervju med Emma Bäck

Svenskt abstrakt:

Föreliggande avhandling består av tre studier angående effekten av gruppmedlemsskap i beslutsfattande i stora grupper. Det övergripande målet var att bidra till förståelsen för hur individer reagerar och beter sig när beslut fattas i större grupper. Vi utforskade olika konsekvenser av hur ett beslut fattas. I den första studien undersökte vi hur olika former av beslutsfattande och frågans viktighet påverkar uppfattningen av andra individer som har samma eller annan åsikt som deltagaren själv, då ett beslut fattas i en potentiellt viktig fråga. Resultaten visade att individer tillskriver mer positiva motiv bakom attityder hos andra som håller med, i kontrast till inte håller med deltagaren själv, medan de senare tillskrivs mer negativa motiv. Den här asymmetrin varierade med olika former av beslutsfattande och viktighet så att den var starkast vid representativa beslut. Attityderna i den här studien handlade om attityder gentemot potentiella nya policys. I den andra studien studerade vi hur deltagarnas uppfattningar av andra som delade respektive inte delade deras egna åsikter varierade som en konsekvens av deras position till det nya policyförslaget och det rådande tillståndet, status quo. Vi fann att utmanare av status quo som förespråkade en förändring i den existerande policyn, tenderade att vara mer intoleranta för andra individers åsikter, än de som försvarade det rådande tillståndet. Effekten påverkades inte av att utmanarnas eventuella uppfattning av att tillhöra minoriteten. I den tredje studien undersökte vi hur individer kognitivt strukturerar ett föredraget beslutsalternativ, och hur denna strukturering varierar mellan olika beslutsformer. Resultaten visade att individer i en grupp strukturerar om attraktiviteten av det föredragna alternativet på ett liknande sätt som tidigare setts vid individuellt beslutsfattande. Magnituden av omstruktureringen var störst när medlemmar av den egna gruppen hade fattat beslutet (genom representativt beslutsfattande eller majoritetsbeslut). Effekten var störst hos de individer som identifierade sig mest som en medlem i gruppen. Sammantaget tyder resultaten på att ett representativt beslutsfattande, vilket ofta framhålls som positivt, även kan ha en baksida. I dessa situationer blir de enskilda medlemmarna i gruppen mer involverade i beslutet och detta i sin tur tycks leda till ökad intolerans för oliktänkande.

Sidan publicerades 2012-01-18 00:00 av John Miller
Sidan uppdaterades 2012-02-28 11:08 av John Miller


Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju: Mer läsning lyfter eleverna i alla ämnen i skolan – inte bara i svenska. Möt Jenny Edvardsson! Stort tema: Skolmisslyckanden.

Läs mer och prenumerera här!
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU
Fortbildning viktigt vid digitalisering

Förbättrad undervisning och ökat lärande. Det är ofta målbilden med skolans digitalisering. Men för att nå dit krävs det kontinuerlig och långsiktig fortbildning av lärarna, visar en ny avhandling av Annika Agélii Genlott, som nu valts till Skolportens favorit.

Karin Berg: Bortsorterade barn och möjligheter

Om vi vill att skolan ska verka kompensatoriskt måste vi sluta upp med att från ung ålder sortera barn efter tidigt visade förmågor, skriver Skolportens krönikör Karin Berg.

Svenska skolledares arbetsmiljö och hälsa: En lägesbeskrivning med förslag på vägar till förbättringar av arbetsmiljön

I denna AMM-rapport presenteras åtgärdsförslag som syftar till att förbättra skolledares arbetsmiljö. Vi bedömer att de föreslagna åtgärderna kan användas till att främja skolledares hälsa och deras förutsättningar att verka i sin ledarroll, vilket i sin tur kan gynna anställda och elever.

Skolporten sammanställer pedagogisk forskning år 2020

I årets upplaga av Pedagogisk forskning som följer med som bilaga till senaste numret av Skolportens magasin presenterar vi samtliga avhandlingar under det gångna året inom forskningsområdet skolan och förskola.

Grundskolan har svårt att ta hand om individintegrerade elever

Elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning ska få gå i den vanliga skolan om de vill. Men det är svårt för dem att få rätt stöd. Därför måste de kanske gå i särskolan även om de inte vill. (s. 10-11)