Social and cognitive biases in large group decision settings

Fakta
Disputation

2011-09-29

Titel (eng)

Social and cognitive biases in large group decision settings

Författare

Emma Bäck

Handledare

Professor Torun Lindholm, Professor Ola Svenson

Opponent

Professor Vincent Yzerbyt

Institution

Psykologiska institutionen

Lärosäte

SU – Stockholms universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs Skolportens intervju med Emma Bäck

Svenskt abstrakt:

Föreliggande avhandling består av tre studier angående effekten av gruppmedlemsskap i beslutsfattande i stora grupper. Det övergripande målet var att bidra till förståelsen för hur individer reagerar och beter sig när beslut fattas i större grupper. Vi utforskade olika konsekvenser av hur ett beslut fattas. I den första studien undersökte vi hur olika former av beslutsfattande och frågans viktighet påverkar uppfattningen av andra individer som har samma eller annan åsikt som deltagaren själv, då ett beslut fattas i en potentiellt viktig fråga. Resultaten visade att individer tillskriver mer positiva motiv bakom attityder hos andra som håller med, i kontrast till inte håller med deltagaren själv, medan de senare tillskrivs mer negativa motiv. Den här asymmetrin varierade med olika former av beslutsfattande och viktighet så att den var starkast vid representativa beslut. Attityderna i den här studien handlade om attityder gentemot potentiella nya policys. I den andra studien studerade vi hur deltagarnas uppfattningar av andra som delade respektive inte delade deras egna åsikter varierade som en konsekvens av deras position till det nya policyförslaget och det rådande tillståndet, status quo. Vi fann att utmanare av status quo som förespråkade en förändring i den existerande policyn, tenderade att vara mer intoleranta för andra individers åsikter, än de som försvarade det rådande tillståndet. Effekten påverkades inte av att utmanarnas eventuella uppfattning av att tillhöra minoriteten. I den tredje studien undersökte vi hur individer kognitivt strukturerar ett föredraget beslutsalternativ, och hur denna strukturering varierar mellan olika beslutsformer. Resultaten visade att individer i en grupp strukturerar om attraktiviteten av det föredragna alternativet på ett liknande sätt som tidigare setts vid individuellt beslutsfattande. Magnituden av omstruktureringen var störst när medlemmar av den egna gruppen hade fattat beslutet (genom representativt beslutsfattande eller majoritetsbeslut). Effekten var störst hos de individer som identifierade sig mest som en medlem i gruppen. Sammantaget tyder resultaten på att ett representativt beslutsfattande, vilket ofta framhålls som positivt, även kan ha en baksida. I dessa situationer blir de enskilda medlemmarna i gruppen mer involverade i beslutet och detta i sin tur tycks leda till ökad intolerans för oliktänkande.

Sidan publicerades 2012-01-18 00:00 av John Miller
Sidan uppdaterades 2012-02-28 11:08 av John Miller


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Fortbildning
Källkritik i fokus

Källkritik i fokus

I det informationssamhälle vi lever i är det ibland svårt att avgöra vad som är fakta respektive falska påståenden. Som lärare ska du förmedla vikten av källkritik men det är även viktigt att veta vilka faktorer som styr vårt källkritiska förhållningssätt samt vilka praktiska verktyg som finns till hjälp för att utesluta falsk information. Välkommen till en konferens med fokus på källkritik!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet?  ”Känslan av meningsfullhet är central för att lyckas i skolan”, säger forskaren Ruhi Tyson.

Elever i Kristinehamn får läsförmågan testad med AI

I höst ska alla elever från årskurs ett till fyra i Kristinehamn få sin läsförmåga testad med hjälp av artificiell intelligens.

Snabba råd om att fokusera på lösningar

Vad ska en förskola eller skola göra för att bli bra på att möta barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Och vems ansvar är det? Linda Petersson, rådgivare inom Specialpedagogiska skolmyndigheten ger några råd.

Forskningsutblick: Olika sätt att använda fingrarna i subtraktion

Barn som använder fingrarna när de löser matematikuppgifter kan vara olika framgångsrika beroende på hur de gör. I artikeln ”Strukturera eller räkna: olika sätt att använda fingrarna i subtraktion” visar forskarna Angelika Kullberg, Camilla Björklund och Ulla Runesson Kempe att lärare i förskolan kan hjälpa barn att se mönster och utveckla sin förståelse för talens struktur med hjälp av fingrarna.

Sure Start centres ‘big benefit’ but face cuts

Sure Start centres, aimed at improving early years health and education in England, brought ”big benefits for children’s health”, researchers say.