Social Influence and Educational Decisions: Studies on Peer Influence in Secondary Education

Skolkamrater kan påverka varandras utbildningsval på flera olika sätt, Erik Rosenqvist har undersökt frågorna i sin avhandling.

Fakta
Disputation

2018-11-16

Titel (eng)

Social Influence and Educational Decisions: Studies on Peer Influence in Secondary Education

Författare

Erik Rosenqvist

Handledare

Professor Magnus Bygren, Stockholms universitet Professor Martin Hällsten, Stockholms universitet

Opponent

Associate Professor William Carbonaro, University of Notre Dame

Institution

Sociologiska institutionen

Lärosäte

Stockholms universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Erik Rosenqvist

Abstract in English:

This thesis examines the role of peers when students’ educational decisions are formed. The thesis uses rich administrative data from Sweden, which provides opportunities to follow students over different transitions in their educational career and assess the role of peers in different educational situations. The thesis consists of one introductory chapter and four empirical studies. Study I examines how peers influence each other’s applications to upper secondary education through two different influence functions, where students both conform to their peers’ ambitious decisions and simultaneously can be discouraged from ambitious decisions by high-achieving peers. Study II builds on the findings from Study I and examines if students who conform to their peers’ educational ambitions and enroll in ambitious and demanding educations are more prone to leave such educations since their applications potentially were too myopic when influenced by their peers. Study III examines how students’ decisions to apply to gender typical and gender atypical upper secondary educations were affected by their peers. The study additionally examines if students enrolled in atypical educations are more likely to leave the education and if such decisions are mediated by the peer composition in their upper secondary education. Study IV examines how an admission reform to upper secondary education, which increased the sorting of students on achievements, affected application behavior to different tertiary education.

Sidan publicerades 2018-10-30 10:58 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2018-12-18 13:24 av Susanne Sawander


Relaterat

Studie- och yrkesvägledare, 14-15 mars 2019

Nu finns ny möjlighet att delta på konferensen för studie- och yrkesvägledare! Ta del av föreläsningar om bl.a. samverkan och ansvarsfördelning kring prao, ungdomars arbetslivsvärderingar, samverkan för att undvika skolavhopp, studievägledning för nyanlända och vägledningssamtalets viktiga funktion. Välkommen till två dagar i Göteborg!

Supporting Learning and Teaching of Chemistry in the Undergraduate Classroom

Ilana A. Manneh har i sin avhandling undersökt de processer som sker i klassrummet när förstaårsstudenter blir undervisade i kemi. Dessa processer uppkommer i de interaktioner mellan studenter, kemiinnehållet och lärare.

Med kroppen som illustration: Hur förskolebarn prat-skapar naturvetenskap med hjälp av multimodala och kroppsförankrade förklaringar

Anneli Bergnell har forskat om multimodala illustrationer och hur de användes i naturvetenskapsundervisning i tre olika förskolegrupper.

Identifying Patterns of Emotional and Behavioural Problems in Preschool children: Facilitating Early Detection

Berit M. Gustafssons forskning syftar till att fylla kunskapsluckor vad gäller att identifiera mönster av internaliserande och externaliserande problem som kunde påvisa psykisk ohälsa hos förskolebarn i Sverige.

Virtual patients in nursing education : teaching, learning and assessing clinical reasoning skills

Carina Georgs avhandling visar att teoriförankrade virtuella patienter är lämpliga att använda vid undervisning och bedömning av kliniskt resonemang i sjuksköterskeutbildningen.

Where is the critical in literacy?: Tracing performances of literature reading, readers and non-readers in educational practice

Skolan har möjlighet att använda litteraturläsning som en kritisk plats där elever kan utvecklas, och därmed minska risken för marginalisering. Det visar Elin Sundström Sjödin i sin avhandling.

Bland stenyxor och tv-spel: Om barn, historisk tid och när unga blir delaktiga i historiekulturen

Joel Rudnert  har i sin forskning undersökt hur barn utvecklar förmågan att orientera sig i historisk tid och de kommunikativa sammanhang där historia produceras, förmedlas och konsumeras.

Lärarstudenters digitala studievardag: Informationslitteracitet vid en förskollärarutbildning

Fredrik Hanells avhandling belyser mötet mellan förskollärarutbildningens sociala praktik och praktiker utvecklade kring användning av digitala redskap.

Att tolka det sammansatta. Befästning och mönster i första- och andraspråkstalares tolkning av sammansättningar

lisa Loenheim har undersökt och analyserat hur 200 gymnasieelever med olika språklig bakgrund tolkar etablerade och tillfälliga sammansättningar.

Mother Tongue Education – The Interest of a Nation. A policy study in Sweden 1957-2017

Hur har den svenska nationalstatens politiska intentioner och samhällsförändring präglat statusen och positioneringen för modersmålsutbildning i det svenska skolsystemet? Det är huvudfrågan som Nuhi Bajqinca utforskar i sin avhandling.

School choice, space and the geography of marketization- Analyses of educational restructuring in upper secondary education in Sweden

Anna-Maria Fjellman har i sin avhandling undersökt och analyserat de rumsliga effekterna av skolvalet på den svenska gymnasieskolmarknaden.

Designing for added pedagogical value: A design-based research study of teachers’ educational design with ICT

Jörgen Holmberg har forskat om undervisningsdesign som process och hur IKT kan användas för att skapa didaktiska mervärden för undervisning och lärande.

Kommunikation i förskolan: förskollärares och barnskötares kommunikation med föräldrar i ett digitaliserat medielandskap

Linn Eckeskog har forskat om  förskollärares och barnskötares kommunikationsarbete med fokus på den medierade kommunikationen med föräldrar.

”Liksom ett annat uppdrag”: iscensättning av social rättvisa i musikundervisningens retorik och praktik

Anna-Karin Kuuse har undersökt hur svensk musikundervisnings sociala och demokratiska uppdrag marknadsförs, kommuniceras, uppfattas, hanteras och genomförs. I dessa undersökningar medverkar både elever, lärare och skolledare.

Indoor air quality and chemical emissions of organic compounds in newly built low-energy preschools

Josefin Persson har forskat om inomhusklimatet i förskolor som drivs i lågenergihus. Studien omfattar tre nybyggda förskolor.

Om det politiska i samhällskunskap: Agonism, populism och didaktik

I sin avhandling har Ásgeir Tryggvason bland annat undersökt vad den politiska dimensionen i samhällskunskapsundervisningen innebär.

Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Dyslexi
  Skolporten nr 1/2019 – ute nu!

Tema: Dyslexi

Tidig och mer systematisk hjälp till elever med läs- och skrivsvårigheter är insatser forskarna kan enas om. Intervjun: Möt Camilo von Greiff, ny generaldirektör för Skolforskningsinstitutet. Reportage: Nu utbildas de första lärarassistenterna inom yrkeshögskolan. Lärarpanelens val: Lärare är okritiska till entreprenöriellt lärande.

Köp digitala lösnummer!
Fortbildning
”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

Karolina Wirdenäs, docent i nordiska språk, berättar om vikten att arbeta mångsidigt i undervisningen med skrivutveckling.

Läs intervjun
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Läsning 2.0

Erbjuds elever med läs- och skrivsvårigheter verkligen den hjälp de behöver för att lockas in i läsningen? I dyslexifrågan råder fortfarande inte enighet, men tidigare och mer systematisk hjälp är insatser forskarna kan enas om.

Lika värde nr 4, 2018

Utvecklingsarbete kan genomföras på många olika sätt. Det kan vara stora projekt för en hel verksamhet och det kan vara små förändringar i det vardagliga arbetet. I årets sista nummer av Specialpedagogiska skolmyndighetens tidning Lika värde kan du läsa om utvecklingsarbeten som utgått från sin verksamhet och som haft barn, elever eller vuxenstuderande i fokus. (pdf)

Fler elever stannar hemma, vad kan du göra?

Frågorna till myndigheten gällande lång och olovlig frånvaro ökar. Om du vill hjälpa en elev som riskerar problematisk frånvaro finns det några framgångsfaktorer: var uppmärksam på ströfrånvaro, satsa på tidiga insatser, ha tät kontakt med vårdnadshavare och skapa en systematik i skolans frånvarorutiner.

Forskning för framtiden

Mer forskning om lärares och elevers arbete i klassrummet! Skolforskningsinstitutets nya generaldirektör Camilo von Greiff vurmar för en större blandning av olika forskningstraditioner.

Avhandling: Fria skolvalet förstärker ojämlikhet

De som bor på landsbygden, går i skolor i socioekonomiskt utsatta områden eller tillhör olika minoriteter kan inte utnyttja det fria skolvalets möjligheter. Den slutsatsen kommer Anna-Maria Fjellman fram till i sin avhandling.