Social Influence and Educational Decisions: Studies on Peer Influence in Secondary Education

Skolkamrater kan påverka varandras utbildningsval på flera olika sätt, Erik Rosenqvist har undersökt frågorna i sin avhandling.

Fakta
Disputation

2018-11-16

Titel (eng)

Social Influence and Educational Decisions: Studies on Peer Influence in Secondary Education

Författare

Erik Rosenqvist

Handledare

Professor Magnus Bygren, Stockholms universitet Professor Martin Hällsten, Stockholms universitet

Opponent

Associate Professor William Carbonaro, University of Notre Dame

Institution

Sociologiska institutionen

Lärosäte

Stockholms universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Erik Rosenqvist

Abstract in English:

This thesis examines the role of peers when students’ educational decisions are formed. The thesis uses rich administrative data from Sweden, which provides opportunities to follow students over different transitions in their educational career and assess the role of peers in different educational situations. The thesis consists of one introductory chapter and four empirical studies. Study I examines how peers influence each other’s applications to upper secondary education through two different influence functions, where students both conform to their peers’ ambitious decisions and simultaneously can be discouraged from ambitious decisions by high-achieving peers. Study II builds on the findings from Study I and examines if students who conform to their peers’ educational ambitions and enroll in ambitious and demanding educations are more prone to leave such educations since their applications potentially were too myopic when influenced by their peers. Study III examines how students’ decisions to apply to gender typical and gender atypical upper secondary educations were affected by their peers. The study additionally examines if students enrolled in atypical educations are more likely to leave the education and if such decisions are mediated by the peer composition in their upper secondary education. Study IV examines how an admission reform to upper secondary education, which increased the sorting of students on achievements, affected application behavior to different tertiary education.

Sidan publicerades 2018-10-30 10:58 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2018-12-18 13:24 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Lärares och rektors karriär
  Skolporten nr 2/2019 – ute 4 april

Tema: Lärares och rektors karriär

Hur utvecklas man som lärare? Många hoppas att det nya professionsprogrammet ska ge svar på den frågan. Intervju: Nina Rung är kriminologen som tröttnat på skambeläggandet av tjejer i skolan. Inblick: Forskarna: Så utvecklar du din relationskompetens som lärare. Skolportens favorit: Ny avhandling om skrivdidaktik i klassrummet blev lärarpanelens val.

Läs mer här!
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Fortbildning
Källkritik i fokus

Källkritik i fokus

I det informationssamhälle vi lever i är det ibland svårt att avgöra vad som är fakta respektive falska påståenden. Som lärare ska du förmedla vikten av källkritik men det är även viktigt att veta vilka faktorer som styr vårt källkritiska förhållningssätt samt vilka praktiska verktyg som finns till hjälp för att utesluta falsk information. Välkommen till en konferens med fokus på källkritik!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

10 mest lästa avhandlingarna 2018

Skolporten räknar varje år ut vilka 10 pedagogiska avhandlingar som har blivit mest klickade på skolporten.se under det föregående året. Här kan du ta del av 2018 års mest klickade avhandlingar.

Läsförståelse och undervisning om lässtrategier

Denna systematiska översikt – Läsförståelse och undervisning av lässtrategier – visar tydligt att lässtrategier inte är ett avgränsat och specifikt redskap utan snarare en myriad av redskap för att arbeta med texter och fördjupa sin läsförståelse. Översikten visar även att dessa olika varianter av lässtrategier är beforskade i olika utsträckning och att de lässtrategier som är beforskade uppvisar stor variation i effektivitet och ändamålsenlighet. (pdf)

Ny podcast: ”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

Podcasten Poddagogen ska sprida ny pedagogisk forskning. "Tanken är att skapa en bro mellan akademin och verksamma lärare", säger forskaren Janne Kontio, som gör podden i samarbete med Skolporten.

Läraren började filma sina lektioner – då höjdes studieron

Läraren Jonas Vikström hade tidigare ofta problem med strulande lektionsgenomgångar och missnöjda elever. Men allting vände när han började filma alla genomgångar i klassrummet med en videokamera. Nu pekar resultaten uppåt.

Miljonstöd till forskning om inkluderingen av förskolebarn med funktionsnedsättning

MDH-forskare får 4,3 miljoner kronor från Forte för att undersöka hur förskolor arbetar med att inkludera barn med funktionsnedsättning i dagliga rutiner, utbildningsaktiviteter och lekar.