Social Influence and Educational Decisions: Studies on Peer Influence in Secondary Education

Skolkamrater kan påverka varandras utbildningsval på flera olika sätt, Erik Rosenqvist har undersökt frågorna i sin avhandling.

Fakta
Disputation

2018-11-16

Titel (eng)

Social Influence and Educational Decisions: Studies on Peer Influence in Secondary Education

Författare

Erik Rosenqvist

Handledare

Professor Magnus Bygren, Stockholms universitet Professor Martin Hällsten, Stockholms universitet

Opponent

Associate Professor William Carbonaro, University of Notre Dame

Institution

Sociologiska institutionen

Lärosäte

Stockholms universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Erik Rosenqvist

Abstract in English:

This thesis examines the role of peers when students’ educational decisions are formed. The thesis uses rich administrative data from Sweden, which provides opportunities to follow students over different transitions in their educational career and assess the role of peers in different educational situations. The thesis consists of one introductory chapter and four empirical studies. Study I examines how peers influence each other’s applications to upper secondary education through two different influence functions, where students both conform to their peers’ ambitious decisions and simultaneously can be discouraged from ambitious decisions by high-achieving peers. Study II builds on the findings from Study I and examines if students who conform to their peers’ educational ambitions and enroll in ambitious and demanding educations are more prone to leave such educations since their applications potentially were too myopic when influenced by their peers. Study III examines how students’ decisions to apply to gender typical and gender atypical upper secondary educations were affected by their peers. The study additionally examines if students enrolled in atypical educations are more likely to leave the education and if such decisions are mediated by the peer composition in their upper secondary education. Study IV examines how an admission reform to upper secondary education, which increased the sorting of students on achievements, affected application behavior to different tertiary education.

Sidan publicerades 2018-10-30 10:58 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2018-12-18 13:24 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Vilken skola vill vi ha?

I Sverige har vi backat från inkludering som politiskt mål, medan andra länder ser inkludering som ett sätt att motverka extremism och polarisering i samhället. Det menar Gunnlaugur Magnússon, docent och utbildningsforskare vid Uppsala universitet, som intervjuas i Skolportens magasin.

Konkret digitalisering

Skapandet av en tillgänglig lärmiljö är det viktigaste syftet med digitaliseringen, enligt författarna av boken Digitala möjligheter – i en lärmiljö för alla. 

”Både katederundervisning och elevcentrering fungerar”

Katederundervisning och elevcentrerad undervisning ställs ofta mot varandra. I en ny forskningssammanställning visar Skolforskningsinstitutet att dessa perspektiv kan vara mer eller mindre lämpliga i olika undervisningssituationer och för olika elever i en och samma klass.

Stresstudie på skolbarn: alla skulle må bra av att varva ner

Stressen dyker upp lite varstans. Över att inte hinna i tid, inte prestera tillräckligt bra, inte kunna hantera kompisrelationerna. Distriktssköterskestudenterna Alexandra Warghoff och Sara Persson lät skolbarnen själva beskriva stressen, och nu är orden och tankarna publicerade i en internationell tidskrift.

Är du lönsam, lille vän?

Systemskiftet i svensk skola har skett på tre plan; ekonomiskt, organisatoriskt och genom en pedagogisk decentralisering. Det hävdar sociologen och före detta aktivisten Majsa Allelin i en avhandling där hon menar att skolans lönsamhet ­hamnat helt i fokus.