Hoppa till sidinnehåll
Yrkesutbildning

Something to Do Something to Be: A study of students’ vocational identity formation in adult education

Publicerad:2023-10-31
Uppdaterad:25 januari

Tobias Lasse Karlsson har i sin avhandling undersökt hur yrken lärs i vuxenutbildning genom att utforska yrkesidentitetsutvecklingen hos elever inom kommunal vuxenutbildning.

Författare

Tobias Lasse Karlsson

Handledare

Associate Professor Sofia Nyström, Linköpings universitet Associate Professor Karolina Muhrman, Linköpings universitet

Opponent

Professor Gun-Britt Wärvik, Göteborgs universitet

Disputerat vid

Linköpings universitet

Disputationsdag

2023-11-24

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och vuxnas lärande

Abstrakt

Syftet med denna avhandling är att förstå hur yrken lärs i vuxenutbildning genom att utforska yrkesidentitetsutvecklingen hos elever inom kommunal vuxenutbildning i Sverige. Genom att analysera intervjuer med vuxenstuderande under olika stadier i deras yrkesutbildning och yrkesliv bidrar denna studie till områdena för vuxenutbildning och yrkesutbildning. Den teoretiska ramen fokuserar på identitet som begrepp och utgår från teori om praktikgemenskap (communities of practice) som också breddas med begrepp rörande elevers självuppfattning (sense of self) och yrkeshabitus (vocational habitus) för att analysera både sociala praktiker och individuella aspekter av studenternas yrkesidentitetsutveckling.

De mest framträdande resultaten är att deltagande i yrkesutbildning som vuxen kan erbjuda något utöver lärandet av en yrkesidentitet. Vuxna yrkeselever som genomgår och klarar en utbildning kan också stärkas i hur de ser på sig själva, i hur de uppfattar sig som vuxna, som lärande individer eller som aktiva samhällsmedborgare. Resultaten visar också hur samspelet mellan hur eleverna uppfattar sig själva, deras utbildning och deras yrke kan skapa barriärer, eller hinder, som de måste övervinna för att fortsätta sin identitetsutveckling. Att ta sig förbi barriärer är en viktig del av den lärandeprocess som rör sig gentemot en yrkesidentitet men även om eleverna tar sig förbi vissa barriärer, kvarstår vissa och andra byts ut.

Elevernas lärandeprocesser påverkar också hur eleverna identifierar och avidentifierar sig med/från olika utbildnings- och yrkespraktiker, vilket i sin tur påverkar hur de aktivt deltar och interagerar i dessa praktiker. Hur framgångsrika de väl är i sin yrkesidentitetsutveckling beror därtill på olika faktorer kopplade till deras möjlighet att tillhöra de sociala praktiker som erbjuds av utbildningen, i förhållande till mängden tid i skolan och tillgång till arbetsplatsförlagd utbildning. Därtill kan processen att lära sig ett yrke vara en komplex social resa och resultaten visar på att det finns en risk i att tillskriva elevernas utmaningar enbart till frågor som rör yrkeslärande då detta kan förbise underliggande strukturella utmaningar som studenterna står inför.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Modersmål

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i modersmål! Konferensen ger både praktiska verktyg för din undervisning och fördjupning inom viktiga ämnen. Delta på plats i Stockholm den 5 februari eller på webbkonferensen, öppen 12 februari–5 mars.
Läs mer och boka
Åk F–9
5 feb 2025
Digital temaföreläsning

Flickor med autism och adhd i skolan

Skolportens digitala tema för dig som vill veta mer om flickor med autism och adhd i skolan, med Lotta Borg Skoglund och Maria Bühler. Titta när det passar dig mellan 7 april och 19 maj. Förutom forskningsbaserad information och praktiska verktyg får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor.
Läs mer och boka
Åk F–Gy
7 apr – 19 maj 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev