Special education in Swedish upper secondary schools. Resources, ability grouping and organisation
Huvudmannaskapet har visat sig ha stor betydelse för tillgången och tillgängligheten av specialpedagogiska resurser. Fristående skolor som grupp har betydligt lägre tillgänglighet per elev, även kontrollerat för andra faktorer såsom meritvärde och föräldrars utbildningsnivå, visar Joacim Rambergs avhandling.
Svenskt abstrakt:
Ur den svenska sammanfattningen:
Denna avhandling syftar till att undersöka några aspekter av specialpedagogiska verksamheter på de svenska gymnasieskolorna. Mer specifikt undersöks förekomsten av och tillgängligheten till de specialpedagogiska resurserna (utbildade specialpedagoger och speciallärare), förekomsten av nivågruppering och organisation av specialpedagogiskt stöd. Dessa aspekter presenteras i tre artiklar och kappan syftar vidare till att diskutera hur dessa empiriska resultat kan förstås utifrån demokratiska utbildningsteorier och teoribildning kring social rättvisa. Avhandlingen bidrar även med förslag till möjliga handlingsinriktningar mot en skola där gemenskap och delaktighet kan bli mer autentiskt.
Sidan publicerades 2015-05-18 15:58 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2015-08-28 15:44 av Moa Duvarci Engman