Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Spelrum: om paradoxer och överenskommelser i musikhögskolelärarens praktik

Publicerad:2008-05-15
Uppdaterad:2017-10-25

Hur överförs egentligen en praktisk kunskap? Hur lär sig studenter spela ett instrument och vad är det som sker i den processen? Sven Åberg har genom ett samarbete med KTH och Kungliga musikhögskolan i Stockholm undersökt hur yrkeskunskap kan överföras.

Författare

Sven Åberg

Handledare

Professor Bo Göranzon samt fil. dr Lars Mouwitz

Opponent

Dr Annika Mus Konttorri-Gustafsson, Sibelius Academy, DocMus Unit, Finland

Disputerat vid

KTH – Kungl Tekniska högskolan

Disputationsdag

2008-04-28

Titel (se)

Spelrum: om paradoxer och överenskommelser i musikhögskolelärarens praktik

Titel (eng)

Spelrum: On paradoxes and agreements in the practise of higher musical education

Institution

Institutionen för Industriell ekonomi och organisation

Spelrum: On paradoxes and agreements in the practise of higher musical education

This dissertation discusses the transfer of practical knowledge as seen in the practises of conservatory teachers at the Royal College of Music in Stockholm. It is based on material from three series of dialogue seminars conducted with teachers and students. The aim of the dialogue seminar is to bring a practitioner s personal style of relating to a profession into a form which makes it possible for the practitioner and others to reflect upon. Using the participants texts and the seminar protocols as a starting point the dissertation develops some of the themes which emerged. It is divided into three parts:

The first discusses conservatory teachers relationship to language. Examples include the teachers use of indirect ways to »work around« a problem rather than addressing it directly, the use of metaphors and figures of speech, and the fields of disagreement that surround certain central concepts. These disagreements exist within a »thought-style« shared by practitioners of a profession.

The second part develops some of the paradoxes inevitably encountered in practical music making and musical education. Examples include planning-spontaniety, simplicity-complexity, reflection-action, clarity-truth, breadth-depth. It is argued that the way in which practitioners handle and relate to such »paradoxical fields« constitute an essential part of mature professional skills.

The third part discusses the nature of practical knowledge, especially its relationship to the rules that can be established to help transmit such knowledge. The wittgensteinian image of basic rules, which are followed in a way that can not be described in rules, is contrasted by an image in which the learner gains access to patterns of action which are handled on the basis of the percieved meaning of the actions.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev