Hoppa till sidinnehåll
Flerspråkighet

Språkliga gemenskaper och minoritetsspråkiga barn i svensk förskola

Publicerad:2019-06-25
Uppdaterad:2019-08-27

Ellinor Skaremyr har forskat om språkliga gemenskaper tar form och upprätthålls i svensk förskola när minoritetsspråkiga barn deltar.

Författare

Ellinor Skaremyr

Handledare

Annica Löfdahl, Karlstads universitet Lovisa Skånfors, Karlstads universitet

Opponent

Docent Anne Kultti, Göteborgs universitet

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2019-06-05

Titel (se)

Språkliga gemenskaper och minoritetsspråkiga barn i svensk förskola

Titel (eng)

Encountering speech communities : Minority language children in the Swedish preschool context

Institution

Institutionen för pedagogiska studier

Språkliga gemenskaper och minoritetsspråkiga barn i svensk förskola

Avhandlingen behandlar hur språkliga gemenskaper tar form och upprätthålls i svensk förskola när minoritetsspråkiga barn deltar. Avhandlingen bygger på två delstudier som sammanlänkas med en etnografisk kommunikationsmodell. Delstudie I handlar om hur nyanlända barn kommunicerar när de är nya i svenskspråkig förskola. Delstudie II behandlar en språkrevitaliserande verksamhet för barn med finsk minoritetstillhörighet.

Avhandlingen visar att de språkliga gemenskaperna, som de minoritetsspråkiga barnen deltar i, är komplexa. Gemenskaperna i förskolorna tar form och upprätthålls genom rutinsituationer med enspråkiga normer för hur kommunikation går till. Deltagarna däremot gör flerspråkiga handlingar, men flerspråkighet ses inte som en inkorporerad del av förskolors språkliga gemenskaper. Resultatet visar också att minoritetsspråkiga barn ges olika möjligheter att utveckla språk beroende på vilket språk de talar. I avhandlingen diskuteras och problematiseras Läroplan för förskolans, Lpfö 18, intention om en likvärdig utbildning för alla barn i förskolan. Avhandlingen visar att en gemensam uppmärksamhetsfokus och ett tillvaratagande av barns intressen kan möjliggöra språklärande. Avhandlingens bidrag är att öka kunskapen om hur förskolan bättre kan stödja minoritetsspråk i sin verksamhet.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev