Dela:

Students’ experiences and perceptions of good teaching practice

Fakta
Disputation

2011-10-28

Titel (eng)

Students’ experiences and perceptions of good teaching practice

Författare

Kyriaki Doumas

Handledare

Lennart Svensson

Opponent

Professor Bo Dahlin

Institution

Sociologiska institutionen

Lärosäte

LU – Lunds universitet

Länkar
Läs Skolportens intervju med Kyriaki Doumas

Svenskt abstrakt:

Genom djupintervjuer undersöktes gymnasieelevers erfarenheter och uppfattningar av god undervisningspraktik i litteratur och fysik under ett skolår i Grekland. Åtta gymnasieklasser i första, andra och tredje årskurs deltog i undersökningen. Elevernas upplevelser av tillfredställelse, glädje och meningsfullhet i undervisnings- och lärandesituationen stod i fokus i undersökningen. Genom en explorativ analys av studenternas berättelser, urskiljdes tre sammankopplade huvudaspekter av god undervisningspraktik: Fördjupande undervisning och förståelse av ämnet, Dialogisk interrelation och reflektion, och Lärares engagemang i elevernas lärande och i undervisning av ämnet. Dessa tre aspekter utgör tillsammans karaktären hos den uppskattade undervisningspraktiken.
Den fördjupande undervisningen och förståelsen av ämnet, som gemensam klassrumsaktivitet, hade formen av tre förhållningssätt: det Logiska/Analytiska, det Holistiska/Reflekterande, och det Existentiella förhållningssätt. Den dialogiska interrelationen och reflektionen, karakteriserades av följande aspekter: Frihet till autentiskt utforskande och uttryck, Stöd till personligt deltagande och att vara sig själv, och Argumenterande ömsesidigt tänkande och medvetenhet. Lärares engagemang i elevers lärande och i undervisningen av ämnet, karakteriserades av följande aspekter: Lärares etos, Lärares passion, och Lärares retorik. Alla aspekter utgjorde tillsammans viktiga egenskaper av god undervisningspraktik i alla klasser. Betydelsen, förekomsten och innebörden av varje aspekt varierade inom och mellan klasser, ämnen och årskurser. Utifrån undersökningens resultat, diskuterades komplexiteten i undervisningspraktiken som en holistisk, relationell, dynamisk och situerad händelse.

Sidan publicerades 2011-10-07 00:00 av John Miller
Sidan uppdaterades 2012-02-28 16:32 av John Miller


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
5 mest lästa på FoU
Rätt stöd rustar små barn i muntligt berättande

Förskolebarn är skickliga berättare. De använder sitt språk och gör berättelser begripliga genom både ljudhärmning, gester och mimik. Men de kan behöva lite hjälp på traven. Därför behöver pedagogerna uppmuntra det muntliga berättandet, som också är viktigt för att barnet själv ska bli lyssnad på.  

Positiv effekt av egne klasser for elever med autisme

Elever med autismespekterforstyrrelser (ASF) har større sjanse å fullføre skolen dersom de har gått i spesialklasser enn om de hadde gått i en ordinær klasse, viser dansk forskning.

Svenska elever övar för lite på att prata spanska i skolan

I en studie av Berit Aronsson vid Umeå universitet 2020 visades hur elever i spanska som främmande språk skriver bättre än de pratar, men att de inte nådde upp till förväntad nivå i någon av färdigheterna efter årskurs nio. Men hur kan det komma sig att eleverna inte är bättre på att prata, när vi sedan länge har kommunikativ inriktning på främmande språksundervisningen i Sverige?

Läsinlärning för elever med annat modersmål än svenska

I svensk grundskola är drygt en fjärdedel av eleverna flerspråkiga i dag. Att lära sig läsa och skriva på sitt andraspråk kan innebära flera utmaningar. Därför behöver lärare som undervisar elever i läs- och skrivinlärning ha kunskaper om vilka utmaningar det kan vara och hur vi kan lägga upp undervisningen för att möta denna elevgrupp.

Vissa skolor i utsatta områden lyckas – ny forskning tar reda på varför

Skolsegregationen i Stockholm är stor och elever i utsatta områden presterar ofta lägre än genomsnittet. Men vissa skolor sticker ut med bättre resultat. Forskare vid Stockholms universitet ska nu ta reda på varför elever vid just de skolorna lyckas bättre.

Skolportens digitala kurser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer