Dela:

Students’ experiences and perceptions of good teaching practice

Fakta
Disputation

2011-10-28

Titel (eng)

Students’ experiences and perceptions of good teaching practice

Författare

Kyriaki Doumas

Handledare

Lennart Svensson

Opponent

Professor Bo Dahlin

Institution

Sociologiska institutionen

Lärosäte

LU – Lunds universitet

Länkar
Läs Skolportens intervju med Kyriaki Doumas

Svenskt abstrakt:

Genom djupintervjuer undersöktes gymnasieelevers erfarenheter och uppfattningar av god undervisningspraktik i litteratur och fysik under ett skolår i Grekland. Åtta gymnasieklasser i första, andra och tredje årskurs deltog i undersökningen. Elevernas upplevelser av tillfredställelse, glädje och meningsfullhet i undervisnings- och lärandesituationen stod i fokus i undersökningen. Genom en explorativ analys av studenternas berättelser, urskiljdes tre sammankopplade huvudaspekter av god undervisningspraktik: Fördjupande undervisning och förståelse av ämnet, Dialogisk interrelation och reflektion, och Lärares engagemang i elevernas lärande och i undervisning av ämnet. Dessa tre aspekter utgör tillsammans karaktären hos den uppskattade undervisningspraktiken.
Den fördjupande undervisningen och förståelsen av ämnet, som gemensam klassrumsaktivitet, hade formen av tre förhållningssätt: det Logiska/Analytiska, det Holistiska/Reflekterande, och det Existentiella förhållningssätt. Den dialogiska interrelationen och reflektionen, karakteriserades av följande aspekter: Frihet till autentiskt utforskande och uttryck, Stöd till personligt deltagande och att vara sig själv, och Argumenterande ömsesidigt tänkande och medvetenhet. Lärares engagemang i elevers lärande och i undervisningen av ämnet, karakteriserades av följande aspekter: Lärares etos, Lärares passion, och Lärares retorik. Alla aspekter utgjorde tillsammans viktiga egenskaper av god undervisningspraktik i alla klasser. Betydelsen, förekomsten och innebörden av varje aspekt varierade inom och mellan klasser, ämnen och årskurser. Utifrån undersökningens resultat, diskuterades komplexiteten i undervisningspraktiken som en holistisk, relationell, dynamisk och situerad händelse.

Sidan publicerades 2011-10-07 00:00 av John Miller
Sidan uppdaterades 2012-02-28 16:32 av John Miller


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Vad är beprövad erfarenhet?

Beprövad erfarenhet kan ha minst tre olika betydelser som alla är viktiga för hur vi ska undervisa, leda och organisera skolan. Det säger Anette Jahnke, universitetslektor i pedagogik, samt projekt- och processledare vid forskningsinstitutet Ifous, som har skrivit en bok om beprövad erfarenhet i skolan.

Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Goda resultat av digital kompetensutveckling i skolan

Pedagogisk användning av digital teknik kan utveckla undervisningen och förbättra lärandet. Flera kommuner ser goda resultat efter att arbetat med modellen Skriva sig till lärande (STL).

Avhandling om skolövergångar utsedd till Lärarpanelens favorit

Barns övergångar från förskola till förskoleklass, eller från förskoleklass till årskurs ett är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén som forskat om lärares arbete med övergångar. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.