Styrning av skolan genom statliga sanktioner: Verkningar för rektorn av den skärpta tillsynen
Håkan Eilard har i sin avhandling utforskat vilka verkningar den statliga skärpta tillsynen får för huvudmannens och rektorns styrning och ledning av skolverksamheten.
Svenskt abstrakt:
Skolan är en av välfärdssamhällets viktigaste institutioner. Den lyfts fram i den politiska debatten som möjliggörare för att varje enskilt barn ska utveckla sin unika egenart och förmåga att delta i samhällslivet. Skolan ska också bidra till att över tid upprätthålla de demokratiska värderingar som samhället vilar på.Tillsyn är ett av de verktyg staten använder för att styra skolan. Sedan 1990-talet har tillsynen utökats från en obefintlig till en välorganiserad verksamhet som idag bedrivs i en myndighet med över 450 anställda. En annan förändring är den juridifiering av tillsynen som bland annat innebär att rättsliga sanktioner används för att få skolor och huvudmän att vidta åtgärder efter påpekanden vid inspektion. Under denna period har samtidigt rektorns ansvar och professionella friutrymme betonats som avgörande för skolors framgång. Även huvudmännens uppdrag att utifrån de nationella målen för skolan skapa förutsättningar för rektorers arbete har givits ett betydande utrymme.I avhandlingen analyseras hur statens styrning, genom Skolinspektionens ingripanden med sanktioner, påverkar den lokala styrningen och ledningen av skolan, vilket utforskas både utifrån rektorns och huvudmannens perspektiv. Till grund för analysen ligger intervjuer och dokumentstudier på tre fallskolor som efter att inspektion fått olika former av sanktioner. I en dokumentstudie analyseras också en rad skärpningar av tillsynen som gjorts sedan 2015.
Sidan publicerades 2022-04-26 11:52 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2022-06-20 15:53 av Moa Duvarci Engman