Hoppa till sidinnehåll
Inspektion

Styrning av skolan genom statliga sanktioner: Verkningar för rektorn av den skärpta tillsynen

Publicerad:2022-04-26
Uppdaterad:2022-06-20

Håkan Eilard har i sin avhandling utforskat vilka verkningar den statliga skärpta tillsynen får för huvudmannens och rektorns styrning och ledning av skolverksamheten.

Författare

Håkan Eilard

Handledare

Docent Jan Almäng, Karlstads universitet. Professor Elisabeth Nihlfors, Uppsala universitet

Opponent

Professor Christina Segerholm, Umeå universitet

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2022-05-06

Titel (se)

Styrning av skolan genom statliga sanktioner: Verkningar för rektorn av den skärpta tillsynen

Titel (eng)

Governing schools through state sanctions: The effects of reinforced supervision for principals and governing bodies

Institution

Institutionen för pedagogiska studier

Styrning av skolan genom statliga sanktioner: Verkningar för rektorn av den skärpta tillsynen

Skolan är en av välfärdssamhällets viktigaste institutioner. Den lyfts fram i den politiska debatten som möjliggörare för att varje enskilt barn ska utveckla sin unika egenart och förmåga att delta i samhällslivet. Skolan ska också bidra till att över tid upprätthålla de demokratiska värderingar som samhället vilar på.Tillsyn är ett av de verktyg staten använder för att styra skolan. Sedan 1990-talet har tillsynen utökats från en obefintlig till en välorganiserad verksamhet som idag bedrivs i en myndighet med över 450 anställda. En annan förändring är den juridifiering av tillsynen som bland annat innebär att rättsliga sanktioner används för att få skolor och huvudmän att vidta åtgärder efter påpekanden vid inspektion. Under denna period har samtidigt rektorns ansvar och professionella friutrymme betonats som avgörande för skolors framgång. Även huvudmännens uppdrag att utifrån de nationella målen för skolan skapa förutsättningar för rektorers arbete har givits ett betydande utrymme.I avhandlingen analyseras hur statens styrning, genom Skolinspektionens ingripanden med sanktioner, påverkar den lokala styrningen och ledningen av skolan, vilket utforskas både utifrån rektorns och huvudmannens perspektiv. Till grund för analysen ligger intervjuer och dokumentstudier på tre fallskolor som efter att inspektion fått olika former av sanktioner. I en dokumentstudie analyseras också en rad skärpningar av tillsynen som gjorts sedan 2015.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev