Teachers and student outcomes: Evidence using swedish data

Christian Andersson har i sin avhandling studerat hur lärarbehörighet påverkar elevers skolresultat. Skillnaden är stor, säger han: en elev som går i en skola med en hög andel behöriga lärare har i jämförelse med en elev som går i en skola med en låg andel behöriga lärare ett skolresultat som är ungefär 11 procent bättre. Det är ungefär lika stor skillnad som den mellan pojkar och flickor.

Fakta
Disputation

2007-11-23

Titel (eng)

Teachers and student outcomes: Evidence using swedish data

Författare

Christian Andersson

Handledare

Professor Per Johansson

Opponent

Senior Lecturer Arnaud Chevalier, Department of Economics, Royal Holloway, University of London, London, United Kingdom

Institution

Nationalekonomiska institutionen

Lärosäte

UU – Uppsala universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Beställ avhandlingen i tryckt format
Läs Skolportens intervju med Christian Andersson
Läs en svensk sammanfattning av de tre första artiklarna

Abstract in English:

Essay 1 analyzes how student achievement is affected by resource increases in the Swedish compulsory school, due to a special government grant. The analysis is based on register data between 1998 and 2005. The study shows that the increased resources have not had a statistically significant positive effect on the average student s achievement. Increased resources have, however, improved student achievement for students with low educated parents. If teacher density is increased with 10 percent, students with low educated parents are expected to increase their grade point average ranking with about 0.4 percentile units.

Essay 2 finds that the share of non-certified teachers in Swedish compulsory public schools has grown considerably during the last decade and studies whether this pattern may be explained by restrictions in the supply of certified teachers. This is done using a targeted government grant as an exogenous teacher demand shock. Our results show that the grant decreased the share of non-certified teachers more in areas characterized by relatively high unemployment rates among certified teachers. These findings suggest that teacher supply restrictions do indeed matter for the composition of the teaching staff.

Essay 3 examines how the teaching staff composition, with respect to certification, affects student achievement in compulsory Swedish schools. We apply an instrumental variable approach to estimate the causal effect of non-certified teachers on student achievement. We find that a one percentage point increase in the share of non-certified teachers, is expected to decrease the average student s GDP ranking with about 0.6 units, a substantial effect considering the large differences in certification rate that do exist between schools and municipalities. The effect also appears to be stronger for students with highly educated parents.

Essay 4 estimates the effects of early age tutoring on grades, educational attainment, earnings, early retirement and death. We use data on boarding home students in the 1940s. At these boarding homes, students had daily scheduled time for doing their homework and a directress was employed to help with the students homework. The placement at the boarding homes had no direct connection to students skills, which enables us to study the effects of the pedagogical stimuli at the boarding homes. We find that tutoring at an early age in life is important as a way of equalizing skills upon leaving school.

Sidan publicerades 2007-10-31 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-04-26 09:51 av


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Innehåll viktigare än skärmtid för små barn

Hur påverkas de yngsta barnen av att använda surfplattor och smarta telefoner? WHO avråder från att barn under två år överhuvudtaget ska använda skärmar. Andra forskare menar att i ett digitalt samhälle behöver barn börja klicka på digitala enheter så tidigt som möjligt. Vad de tittar på är viktigare än hur länge.

Evolution: as a religious professor of science education, we need to rethink how we teach it

It is not for educators to forcefully convert doubters into accepting evolution, but to build an inclusive classroom that respects religious students’ beliefs.

A strong finish to the school year

Smart ideas for keeping students engaged as summer arrives.

Alma Memisevic: De inkluderade – Samtidens oönskade barn

Drömmen om en skola där elever kommer till skolan för att lära sig och förverkliga sina framtidsdrömmar och ambitioner samt bidra till samhället utifrån sina egna intressen, behov, förmågor och förutsättningar, känns som ren utopi, skriver Alma Memisevic, specialpedagog, förskollärare och doktorand vid Linköpings universitet.

What’s the right age to quit maths?

Unlike in many other countries, young people in the US must take maths until they leave school. Now arts students in New York are staging a rebellion over it. So what is the right time to quit studying maths?