Teachers and student outcomes: Evidence using swedish data

Christian Andersson har i sin avhandling studerat hur lärarbehörighet påverkar elevers skolresultat. Skillnaden är stor, säger han: en elev som går i en skola med en hög andel behöriga lärare har i jämförelse med en elev som går i en skola med en låg andel behöriga lärare ett skolresultat som är ungefär 11 procent bättre. Det är ungefär lika stor skillnad som den mellan pojkar och flickor.

Fakta
Disputation

2007-11-23

Titel (eng)

Teachers and student outcomes: Evidence using swedish data

Författare

Christian Andersson

Handledare

Professor Per Johansson

Opponent

Senior Lecturer Arnaud Chevalier, Department of Economics, Royal Holloway, University of London, London, United Kingdom

Institution

Nationalekonomiska institutionen

Lärosäte

UU – Uppsala universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Beställ avhandlingen i tryckt format
Läs Skolportens intervju med Christian Andersson
Läs en svensk sammanfattning av de tre första artiklarna

Abstract in English:

Essay 1 analyzes how student achievement is affected by resource increases in the Swedish compulsory school, due to a special government grant. The analysis is based on register data between 1998 and 2005. The study shows that the increased resources have not had a statistically significant positive effect on the average student s achievement. Increased resources have, however, improved student achievement for students with low educated parents. If teacher density is increased with 10 percent, students with low educated parents are expected to increase their grade point average ranking with about 0.4 percentile units.

Essay 2 finds that the share of non-certified teachers in Swedish compulsory public schools has grown considerably during the last decade and studies whether this pattern may be explained by restrictions in the supply of certified teachers. This is done using a targeted government grant as an exogenous teacher demand shock. Our results show that the grant decreased the share of non-certified teachers more in areas characterized by relatively high unemployment rates among certified teachers. These findings suggest that teacher supply restrictions do indeed matter for the composition of the teaching staff.

Essay 3 examines how the teaching staff composition, with respect to certification, affects student achievement in compulsory Swedish schools. We apply an instrumental variable approach to estimate the causal effect of non-certified teachers on student achievement. We find that a one percentage point increase in the share of non-certified teachers, is expected to decrease the average student s GDP ranking with about 0.6 units, a substantial effect considering the large differences in certification rate that do exist between schools and municipalities. The effect also appears to be stronger for students with highly educated parents.

Essay 4 estimates the effects of early age tutoring on grades, educational attainment, earnings, early retirement and death. We use data on boarding home students in the 1940s. At these boarding homes, students had daily scheduled time for doing their homework and a directress was employed to help with the students homework. The placement at the boarding homes had no direct connection to students skills, which enables us to study the effects of the pedagogical stimuli at the boarding homes. We find that tutoring at an early age in life is important as a way of equalizing skills upon leaving school.

Sidan publicerades 2007-10-31 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-04-26 09:51 av


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Finalist till Publishingpriset 2019!

Finalist till Publishingpriset 2019!

Skolportens forskningsmagasin är nominerat till Publishingpriset 2019 för andra året i rad!

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Begrepp i tiden: utforma

Förklarat av Alicia Eriksson, speciallärare i Karlskoga. ”I stället för att anpassa verksamheten ­utifrån de elever med allra störst behov av ­särskilt stöd utformar vi redan från början verksamheten så att den kan tillgodogöras av alla elever”, säger hon.

RFSU:s metodbank för undervisning om sex och relationer

RFSU har varit experter på sexualundervisning i snart 100 år. Nu har vi samlat våra bästa metoder i en kunskapsbank för dig som är lärare. Här får du den inspiration och de verktyg du behöver för att ge alla elever den goda sexualundervisning de har rätt till. Lycka till!

Förskolan där barnen programmerar robotar

Ettåringar som programmerar i förskolan är ingen utopi, digitalisering är en del av förskolans läroplan sedan den 1 juli i år. På förskolan Lilla Tollare i Nacka lär sig barnen programmering på förskolans gård.

Krossar myterna i skolan: ”Gör undervisning sämre”

Schack gör barn bra på logiskt tänkande och de klarar av digital multitasking bättre än vuxna. Eller? En rad myter präglar både undervisningen och hur vi ser på lärande, konstaterade en grupp inlärningsforskare.

The hotter the planet grows, the less children are learning

Hotter temperatures affect students’ ability to learn, according to an analysis by R. Jisung Park, an environmental and labor economist at UCLA’s department of Public Policy and the Luskin Center for Innovation. Data shows, however, that snow days did not affect learning.