Teachers as designers: Analyses of pedagogical patterns and their use
Elisabeth Rolf vill med sin avhandling komplettera den nuvarande uppfattningen om läraren som designer genom att analysera innehåll och användning av pedagogiska mönster.
Svenskt abstrakt:
Sammanfattning: I forskningen om designstödjande verktyg – såsom pedagogiska mönster – hävdas att dessa kan stärka lärare då den strukturerade formen bidrar till spridning av goda undervisningsidéer om digital teknik till mindre erfarna kollegor. En lärare som använder dessa verktyg betraktas som designer. De förhoppningar som tillskrivs verktygen är dock baserade på själva produktionen av designidéer snarare än på analyser av dessa idéer eller på deras tillämpning av kollegor. Denna avhandling avser att överbrygga denna diskrepans. Avhandlingen syftar till att komplettera den nuvarande uppfattningen om läraren som designer genom att analysera innehåll och användning av pedagogiska mönster med stöd av en multimetodisk forskningsdesign. Dels analyseras innehållet i sjutton pedagogiska mönster med avseende på den pedagogiska ansatsen och på elevers möjliga digitala kompetensutveckling, dels analyseras andra lärares användning av dessa pedagogiska mönster vid skapandet av lektioner och lektionsaktiviteter. Användningen analyseras på två sätt: 1) I vilken utsträckning idéer i pedagogiska mönster återanvänds och 2) det slags designarbete som utförs vid användning av mönstren. Min forskning är positionerad inom fälten Technology-enhanced learning (TEL) och Learning design (LD) och innehåller dessutom designforskning. Förutom presentation av tidigare forskning inom dessa områden redovisas de ramverk som används för analyserna. Forskningen är kvalitativ och innehåller riktade och summativa innehållsanalyser. Data består av en uppsättning pedagogiska mönster, ljudinspelningar och skriftligt material som genererats av lärare under workshops. Resultaten visar att tillämpade ramverk är lämpliga för att identifiera centrala aspekter av pedagogik och digital kompetens. Fynden pekar på varierade pedagogiska ansatser och en begränsad utveckling av elevers digitala kompetenser. Sammantaget visar fynden att mönstren kan vara relevanta för mindre erfarna lärare. Fynd rörande användningen av pedagogiska mönstren visar att lärare kan inspireras av idéerna och följaktligen välja att utveckla idéerna vidare, eller att använda dem som språngbrädor till helt nya idéer. Det finns dock lärare som inte alls inspireras av idéerna. Slutligen visas att lärares designarbete är olika vilket bekräftas av traditionell designforskning och därför är i linje med professionella designers arbetsprocesser. Avhandlingen bidrag är att konceptet läraren som designer studerats utifrån nya tillvägagångssätt.
Sidan publicerades 2021-11-29 13:53 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2022-02-24 16:46 av Moa Duvarci Engman