Teachers’ Beliefs and Strategies when Teaching Reading in Multilingual Settings. Case Studies in German, Swedish and Chilean Grade 4 Classrooms

Monica Bravo Granström vill med sin forskning bidra med kunskap om lärares uppfattningar och strategier vid läsundervisning i flerspråkiga miljöer.

Fakta
Disputation

2019-11-29

Titel (eng)

Teachers’ Beliefs and Strategies when Teaching Reading in Multilingual Settings. Case Studies in German, Swedish and Chilean Grade 4 Classrooms

Författare

Monica Bravo Granström

Handledare

Prof. Dr. Gregor Lang-Wojtasik, Dr. Ulf Fredriksson

Opponent

Prof. Dr. Gregor Lang-Wojtasik, Dr. Ulf Fredriksson, Prof. Dr. Karin Schweizer, Prof. Dr. Katja Kansteiner, Prof. Dr. Joachim Rottmann, Prof. Dr. Stefan König

Lärosäte

University of Education/Pädagogische Hochschule Weingarten (Tyskland)

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Monica Bravo Granström

Svenskt abstrakt:

Globalisering har inte bara förändrat vårt samhälle, utan även haft stor påverkan på utbildningssektorn. Genom migration har antalet flerspråkiga elever i många skolor ökat. På ett politiskt plan är det få som argumenterar mot flerspråkigheten, snarare framförs initiativ för att främja den. På ett praktiskt plan har emellertid utmaningarna inom undervisning och utbildningspolitik ökat som resultat av den språkliga mångfalden hos eleverna. Läsning anses vara väldigt viktig för inlärning överhuvudtaget, men hur tas elevernas flerspråkighet ur deras egen livsvärld i beaktande i undervisningen? Tidigare forskning visar på starka kopplingar mellan lärares uppfattningar (beliefs) och deras praxis vilket gör detta till ett intrigerande ämne. Det övergripande syftet med denna studie var därför att få en bättre förståelse för lärares uppfattningar och strategier vid läsundervisning i flerspråkiga miljöer. Materialet utgörs av fallstudier genomförda i olika miljöer av språklig mångfald som undersökts med en tvärvetenskaplig, kvalitativ ansats. Fallstudierna inkluderar klassrumsobervationer samt intervjuer med lärare i tyska, svenska och chilenska skolklasser i årskurs 4. En kvalitativ innehållsanalys, uppdelad i tre analysprocedurer, genomfördes och resultaten tyder på dualistiska uppfattningar hos lärarna. Att skilja på språken verkar vara av betydelse, vilket nästan endast ger utrymme till språket som används i undervisningen. Detta återspeglas i lärarnas stategier och leder till en statisk implementering där elevernas språk från hemmet normalt sett inte inkluderas. Även en viss brist på professionell kompetens kring flerspråkighet kunde observeras. Detta gör att uppfattningar, snarare än evidensbaserad kunskap, är en avgörande faktor bakom pedagogiska val. Fyra olika typer av strategier för undervisning i flerspråkiga miljöer kunde identifieras och en typ av strategi som inte skänker den språkliga mångfalden någon större uppmärksamhet, utan snarare uppvisar en blindhet inför mångfalden, verkar dominera.

Sidan publicerades 2019-06-25 15:53 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2020-01-13 13:30 av Susanne Sawander


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr av Skolportens magasin ute 31 mars!
  Skolportens magasin nr 2/2023

Nytt nr av Skolportens magasin ute 31 mars!

INTERVJU: Forskaren Emma Leifler vill att fler lärare får lära sig mer om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. TEMA: Nya perspektiv med ämnesövergripande undervisning.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Forskaren upptäckte barnens språkbeteende av en slump

Att förskolebarn använder engelska som lekspråk är mycket vanligare i mångkulturella områden, enligt en ny studie. På de undersökta förskolorna är det främst när pedagogerna inte deltar i leken som barnen växlar över till engelska.  

Professor: Så ökar du elevernas intresse för matematik

Våga lita på att dina elever har egna idéer – och låt dem jämföra sina lösningar med varandra. ”Du som lärare behöver inte alltid vara den som förklarar allt och visar lösningarna,” säger Elham Kazemi, professor i matematikdidaktik vid University of Washington.

Förskolelärare får stöd i att lära barn om hållbarhet

Mänskligheten står inför stora hot mot sin överlevnad. Hur pratar man med barnen om det här? Forskare vid Linköpings universitet har nu tagit fram ett stöd för att hjälpa förskollärare att gripa sig an det svåra ämnet.

Tellusgatans förskola tar tillvara barnens alla språk

På Tellusgatans förskola har pedagogerna fått nya perspektiv på sin språkutvecklande undervisning. Idag får barnen använda alla sina språk som resurs i lärandet, vilket gjort dem mer aktiva och delaktiga i undervisningen. ”Jag bemöter barnens olika språk på ett mer professionellt sätt nu. Barnet ska få prata sitt starkaste språk när det inte fungerar att använda svenska”, säger Martha Petridou, förskollärare.

Hon forskar om skolledares politiska engagemang

I forskningsprojektet Skola i samhället studeras rektorer, lärare och elever som ägnar sig åt politisk aktivism kopplat till skolan. ”Vi började fundera på vad det är som gör att man lämnar tjänstemannarollen, och blir aktivist”, säger Eva Reimers, Göteborgs universitet.

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer