Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

The function concept and university mathematics teaching

Publicerad:2014-03-21
Uppdaterad:2014-06-04

Hur undervisar matematiklärare i högre utbildning om ett specifikt matematiskt begrepp, funktionsbegreppet? Det har Olov Viirman undersökt i sin studie.
Det finns ett behov av ökade kunskaper om matematikundervisning i högre utbildning. Ett arbete med att reformera och förbättra undervisningen bör grundas på gedigen kännedom om rådande förhållanden, menar Olov Viirman.

Författare

Olov Viirman

Handledare

Iiris Attorps, docent, Högskolan i Gävle

Opponent

Barbara Jaworski, professor, Loughborough University, UK

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2014-03-21

Titel (eng)

The function concept and university mathematics teaching

Institution

Institutionen för matematik och datavetenskap

The function concept and university mathematics teaching

This thesis concerns the teaching of mathematics at university level, with a particular focus on the teaching of the function concept. The main aim of the thesis is describing and analysing the teaching practices of university mathematics teachers regarding the function concept, and how this concept is constituted through these practices. To this end, video recordings of lectures by seven mathematics teachers at three Swedish universities were analysed using a discursive perspective, Sfard’s commognitive framework. The observed teaching was traditional in form, with teachers using “chalk talk” – simultaneously talking and writing on the board. The results show that the teaching practices of the teachers belong to two distinct but intertwined discourses – a mathematical discourse, and a discourse of mathematics teaching. Classifications of important aspects of these discourses are presented, and it is found that the teachers’ discursive practices, while sharing overall form, still display considerable differences. Other results include an analysis of the levels of objectification displayed by the teachers in their discursive constitution of the function concept. The study contributes to a small but growing body of empirical research on university mathematics teaching practice.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev