2019-09-16 15:41  54 Dela:

Through the Ranks Essays on Inequality, Status and School Choice

Elin Molin har bland annat undersökt effekterna av skolreformen som ändrade antagningskriterierna på offentliga gymnasieskolor.

Fakta
Disputation

2010-05-31

Titel (eng)

Through the Ranks Essays on Inequality, Status and School Choice

Författare

Elin Molin

Handledare

Professor Lars Ljungqvist, Handelshögskolan Stockholm

Opponent

Karin Edmark, Stockholms universitet

Lärosäte

Handelshögskolan Stockholm

Länkar
Läs hela avhandlingen (länk till Libris)

Abstract in English:

This doctoral thesis in Economics consists of four self-contained chapters. The first two chapters examine the impact of a Swedish reform that changed the admission criteria at public upper-secondary schools. The author investigates
how this reform affected student sorting and long-term human capital and labor market outcomes. The last two chapters build on the empirical observation that income inequality and household debt-to-income levels have
increased simultaneously in many countries over the last decades. The third chapter investigates if there is a causal relationship between income inequality at the local level, and nonrich households’ consumption levels. The last chapter explores if utility functions that incorporate positional concerns in consumption can generate a positive relationship between income inequality and nonrich households’ debt-to-income levels, under standard economic model assumption.

Sidan publicerades 2019-09-16 15:41 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Skolportens magasin
Nytt nr ute 15 maj!

Nytt nr ute 15 maj!

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer och prenumerera här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Relationen viktigast i mötet på förskolan

Relationen och möjligheten till kunskapsinlärning är tätt sammanflätade i mötet mellan barn och pedagoger i förskolan. Det visar Maria Fredrikssons doktorsavhandling, som blev förra årets mest lästa avhandling på Skolportens webb.

Ifous fokuserar: Att utreda närvaroproblem i skolan

Denna rapport har två delar vilka båda syftar till att stärka skolans arbete med att utreda närvaroproblem. Den första delen ger en överblick av den forskning som finns på området. Den andra delen är en praktisk vägledning som visar vilka moment som bör ingå i en utredning och hur de kan utformas. (pdf)

Klättra högre efter naturvetenskapen!

”Vi behöver naturvetenskaplig kunskap för att fatta kloka beslut om hur vi ska använda våra gemensamma resurser.” Cecilia Caimans forskning om barn och hållbarhet har väckt mycket intresse.

Poddagogen #5: Thérèse Halvarson Britton om studiebesök i religionsundervisningen

I nya avsnittet av Poddagogen möter vi Thérèse Halvarson Britton som berättar om studiebesökens roll i religionsundervisningen. Poddare är lektorerna Janne Kontio och Sofia Lundmark.

Ny forskningsöversikt om orsaker till skolfrånvaro

Vad kan forskningen lära oss om hur man kan kartlägga och analysera orsakerna till skolfrånvaro? En ny rapport från Ifous och Region Stockholm ger en sammanställning av relevant forskning inom området samt konkret, saklig och användbar information om kunskapsläget.