Tid för tillit: Kritiska ögonblick i rektorers vardagsarbete
Thomas Blom har forskat om rektorers ledarskap utifrån ett mellanmänskligt perspektiv där tillit ses som ett naturligt fenomen.
Svenskt abstrakt:
Rektorer i skolan leder en av samhällets viktigaste institutioner som ska skapa förutsättningar för att barn och elever kan lära och utvecklas så långt som möjligt. Intresset för tillit som en aspekt av att styra och leda skolan har ökat. Denna studie handlar om rektorers ledarskap utifrån ett mellanmänskligt perspektiv där tillit ses som ett naturligt fenomen. Syftet är att bidra till en fördjupad kunskap om vad som i vardagliga situationer upplevs bidra till tillit i relationen mellan rektorer och lärare. Intervjuer med rektorer och lärare har gjorts som har analyserats med Løgstrups teoretiska ram som utgångspunkt. Resultatet pekar på att rektorers agerande i tillitsfulla situationer påverkas av deras hållning till en specifik situation och i sina relationer till lärare. Studien bidrar till en djupare förståelse av ett interaktivt ledarskap där tillit ges utrymme i relationerna mellan rektor och lärare.
Sidan publicerades 2022-05-31 13:18 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2022-09-07 08:23 av Susanne Sawander