Två lärarkategoriers arbete med sociala relationer i övergången från förskoleklass till årskurs 1

Pernilla Kallberg undersöker förskoleklasslärare och grundskollärares allmändidaktiska arbete med sociala relationer i övergången mellan förskoleklass och årskurs 1. 

Fakta
Disputation

2018-11-09

Titel (sv)

Två lärarkategoriers arbete med sociala relationer i övergången från förskoleklass till årskurs 1

Titel (eng)

Two teaching professionals work on social relationships in the transition from preschool-class to primary school

Författare

Pernilla Kallberg

Handledare

Gunilla Sandberg, Mälardalens högskola Professor Anders Garpelin, Mälardalens högskolaAnne Lillvist, Mälardalens högskola

Opponent

Professor Inge Johansson, Stockholms universitet

Lärosäte

Mälardalens högskola

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Pernilla Kallberg

Svenskt abstrakt:

Denna studie undersöker två lärarkategoriers, i studien benämnda som förskoleklass-lärare och grundskollärares, allmändidaktiska arbete med sociala relationer i övergången mellan förskoleklass och årskurs 1. Detta är ett relationellt arbete som sker över tid och handlar om att samordna vuxnas och barns handlingar och uppfattningar i en utbildningsmiljö. Samordnandet syftar till att möjliggöra en undervisningsmiljö och utgör i övergången en viktig del av hur barn upplever sammanhang och mening.

Med utgångspunkt i ett deltagande i de två lärarkategoriernas pedagogiska praktiker syftar studien till att få en fördjupad förståelse av den mening lärare i förskoleklass respektive grundskolans år 1 ger sitt didaktiska arbete med sociala relationer i övergången. Med en tolkande ansats och med hjälp av begrepp, inspirerade av teorin om professionella representationer, fördjupas förståelsen av lärares handlingar som uttryck för den mening som ges arbetet.

Den mening lärare ger sitt arbete med sociala relationer handlar övergripande om att underlätta för barn och vuxna att möta skilda kulturella och sociala undervisningssammanhang. I resultatet framkommer att lärares arbete med sociala relationer ges en något skild framtoning i respektive skolform. Förskoleklassen beskrivs som en mer socialt inriktad praktik där grupprocesser och normer blir ett tydligt undervisningsinnehåll till skillnad mot årskurs 1 där sociala relationer succesivt sammantvinnas med hela undervisningssammanhanget, främst i form av klassrumsregler. I lärares handlingar framträder hur normer och värden, relationer och samverkan tillsammans med strukturer och organisation utgör delar av lärares arbete med sociala relationer. Det är ett arbete som till stor del är erfarenhetsbaserad. Analyserna visar hur de två lärarkategoriernas handlingar tar form och ges mening utifrån gränsdragande processer som klargör skillnaderna mellan de båda utbildningspraktikerna förskoleklass och årskurs 1. Samverkan mellan förskoleklass och årskurs 1 bidrar till ett upprätthållande av skillnader i synen på barn, verksamheternas innehåll och hur respektive yrkesroll gestaltas. Mening för arbetet med sociala relationer ges därmed olika innebörd för olika lärarkategorier.

Studien bidrar till att belysa hur lärares målmedvetna handlingar för att skapa en fungerande undervisningsmiljö i övergången blir särskilt värdefulla ur utbildningssynpunkt, i form av uppmärksammade socialisationsprocesser.

 

Sidan publicerades 2018-10-23 13:15 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-12-17 09:50 av Moa Duvarci Engman


Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 25 oktober!

Nytt nr ute 25 oktober!

INTERVJU: Inti Chavez Perez tog steget från journalist till sexualupplysare och jämställdhetsexpert. Han lovordar läroplanens nya tydlighet i kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer.

Läs mer!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Lärare väljer bort läromedel

Forskning om läromedel beaktas inte alltid. Studier visar att läromedel väljs bort av erfarna lärare, samt att lärspel och eget material blir vanligare. Caroline Graeske, forskare i svenska med didaktisk inriktning, presenterar några viktiga forskningsresultat i ämnet.

Göran Nygren: Elever med toppbetyg får massor av hjälp från föräldrarna

Höga betyg i skolan kräver omfattande hjälp hemifrån, ibland så mycket att det blir fusk. Den slutsatsen drar etnologen Göran Nygren i sin nya doktorsavhandling. Elever som inte får hjälp hemma är i princip chanslösa i betygsjakten, säger han. (webb-radio)

Vikten av språkutveckling i förskolan

Tidig exponering för svenska är avgörande för barns språkutveckling. I takt med att fler barn i förskolan har annat modersmål ökar behovet av att utbildningen stärker språkstödjande arbetssätt.

Motion och bättre stöd minskar adhd-symtom

Motion och fysisk aktivitet förbättrar både adhd-symtom, funktionsnivå, barnens exekutiva funktion och psykiskt mående, visar studier från Lunds universitet. Bättre stöd i skolan och hemma skulle också förbättra barnens livskvalitet.

Varför haltar lärarbehörigheten i svensk skola?

År 1993 var hela 93 procent av alla lärare i Sverige behöriga och konkurrensen om lärarutbildningens platser var långt högre än idag. Aktuella siffror från Skolverket visar att nästan var tredje lärare i grundskolan är obehörig, skriver Erik Cardelús i en artikelserie om den svenska lärarbristen.