Undersökningar av sociovetenskapliga samtal i naturvetenskaplig utbildning
Svenskt abstrakt:
Skolans och lärarens uppdrag är att se till att elever utvecklar ämneskunskaper såväl som demokratiska förmågor, men resultat som presenteras i denna avhandling antyder att demokratiuppdraget ges sekundär prioritet i skolans naturvetenskapliga utbildning. Ett sätt att arbeta med såväl kunskaps- som demokratiuppdraget är att ge elever möjlighet att samtala i grupp kring samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll. Sådana sociovetenskapliga frågeställningar (SSI) kan exempelvis handla om genförändrade livsmedel, kärnkraft, kraftledningsdragningar, fosterdiagnostik eller förhöjd växthuseffekt till följd av vår livsstilsrelaterade användning av fossilt bränsle. Dessa komplexa frågor lämnar utrymme för såväl naturvetenskapliga argument som personliga värderingar och samhällsnormer. De erbjuder dessutom möjligheter att utveckla egen argumentation och ta hänsyn till andras. Eftersom naturvetenskap, individ och samhälle förenas i frågeställningarna så skulle de också kunna bidra till att göra naturvetenskapliga studier mer relevanta och intressanta. I avhandlingen undersöks möjligheter och begränsningar hos sociovetenskapliga samtal mellan elever, där samtalens innehåll och form ges demokratisk betydelse.
Sidan publicerades 2010-12-09 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 14:56 av