Hoppa till sidinnehåll
Digitalisering

Understanding digital distraction: A longitudinal study on disruptive everyday media multitasking among diginatives.

Publicerad:2020-04-22
Uppdaterad:2020-09-02

Johanna Maria Linnéa Lindströms forskning visar att unga vuxnas mediemultitasking har ökat. De använder exempelvis mobil media samtidigt som de umgås med vänner eller deltar i en föreläsning.

Författare

Johanna Maria Linnéa Lindström

Handledare

Professor Bengt Kristensson Uggla, Åbo Akademi Professor Malin Brännback Åbo Akademi

Opponent

Professor Mats Edenius, Uppsala universitet

Disputerat vid

Åbo Akademi

Disputationsdag

2020-04-24

Titel (eng)

Understanding digital distraction: A longitudinal study on disruptive everyday media multitasking among diginatives.

Abstrakt

Mobil media har blivit en så gott som oundviklig del av vår vardag. Smarttelefoner, sociala medier och digitala plattformar hjälper oss att hålla kontakt, att hålla oss uppdaterade o.s.v. Samtidigt är våra hjärnor inte utrustade för det informationsöverflöd och den konstanta stimulans som dagens medielandskap erbjuder. Vilka konsekvenser detta leder till för den enskilda individen vet vi ännu inte tillräckligt mycket om, men vi måste bli bättre på att hantera medieflödet i vardagen för att undvika negativa konsekvenser som mentala och fysiska problem. Inom ramen för avhandlingen har totalt närmare 800 mediedagböcker samlats in under åren 2013–2019. Dagböckerna har förts av unga vuxna (födda 1990 och efter), s.k. diginativa eller digitala infödingar. Varje dagbok innehåller dagliga rapporter över medieanvändning under en veckas tid och reflektioner över det egna mediebeteendet. En tydlig trend som identifierats genom att analysera mediedagböckerna är att unga vuxnas mediemultitasking har ökat, d.v.s. att de allt oftare använder fler än en skärm på samma gång, har fler funktioner öppna samtidigt på samma skärm, eller använder mobil media samtidigt som de t.ex. umgås med vänner eller deltar i en föreläsning. Detta påverkar koncentrationsförmågan och upplevs leda till bl.a. rastlöshet, stress, tidshanterings- och sömnproblem. Studien visar också att mediemultitasking i vardagen ofta sker omedvetet och rutinmässigt och upplevs som beroendeframkallande. Det är helt enkelt svårt att låta bli att regelbundet kolla sin telefon, sociala medier, nyhetsflöden o.s.v. Under de senaste åren har dock en mottrend växt fram som visar på ett ökat behov av att lära sig hantera denna form av digital distraktion. Avhandlingens viktigaste bidrag är att uppmuntra alla till ökad medvetenhet kring sitt eget mediebeteende. Ökad förståelse för vilka faktorer och situationer som triggar mediemultitasking är ett viktigt led i att hitta nya strategier för att hantera medieanvändning i vardagen.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026