Undervisning och undervisningskunskap i fritidshem. I växelverkan mellan barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning
Anneli Hippinen Ahlgren vill med sin avhandling öka kunskapen om undervisning och undervisningskunskap i fritidshem.
Anneli Hippinen Ahlgren
Docent Anna Klerfelt, Stockholms universitet. Docent Anna-Lena Ljusberg, Stockholms universitet
Professor Maria Hjalmarsson, Karlstad universitet
Stockholms universitet
2025-09-19
Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Abstrakt
Avhandlingens övergripande syfte är att utforska undervisning och undervisningskunskap i fritidshem. Forskningsfrågorna riktar sig mot kunskapskategorierna formulerade inom det teoretiska ramverket Pedagogical Content Knowledge (PCK) och hur de kan användas som analysverktyg i forskning om undervisning och undervisningskunskap i fritidshem samt hur barns aktiva deltagande och aktörskap möjliggörs i fritidshem. Följande forskningsfrågor ställs i avhandlingen: På vilka sätt kan kunskapskategorierna ämneskunskap, pedagogisk kunskap, kontextuell kunskap och läroplanskunskap komma till uttryck i undervisning i fritidshem?, Hur kan det teoretiska ramverket PCK användas som verktyg för analys av undervisning i fritidshem? och Hur möjliggörs barns aktiva deltagande och aktörskap i undervisning i fritidshem? PCK är utformad för att skapa förståelse för och sätta ord på lärares undervisningskunskap. Det är ett för fritidshemmet nyskapande sätt att konstruera analyser och benämna undervisning och undervisningskunskap. Avhandlingens delstudier fokuserar på analyser av lärare i fritidshems undervisningshandlingar i interaktion med barn, beskrivningar av barns aktiva deltagande och aktörskap i tidigare PCK-studier samt lärare i fritidshems formuleringar i skriftliga pedagogiska planeringar. Metoderna som använts i delstudierna är observationer, dokumentanalys och textanalys. Genom analysbegreppen från det teoretiska ramverket för avhandlingen PCK har analyserna fokuserat på lärare i fritidshems ämneskunskap, pedagogiska kunskap, kontextuella kunskap och läroplanskunskap samt hur dessa kunskapskategorier vävs samman och transformeras till undervisning. Detta analyserades både utifrån hur undervisningshandlingar praktiskt genomförs i interaktion med barn och hur lärare i fritidshem planerar för undervisning i fritidshem. Som komplement till detta och för att kunna problematisera samt diskutera det teoretiska ramverket PCK för studier avseende lärare i fritidshems undervisningskunskap adderades analysbegreppen barns aktiva deltagande och aktörskap. Utifrån resultaten i delstudierna har ett övergripande resultat för avhandlingen formulerats där tre teman utkristalliserats: barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning. I avhandlingen visas hur lärare i fritidshem har kunskap om att styra undervisningssituationer samt kunskap om att möjliggöra för barn att styra undervisningssituationer. Ett annat resultat i lärarnas undervisningskunskap är samtidighet där de studerade lärarna visar hur de kan organisera flera olika undervisningssituationer samtidigt i fritidshemsmiljön där barn möjliggörs aktörskap att ingå i dessa undervisningssituationer utifrån egna val. Andra resultat som visats i avhandlingen kan formuleras i termer av medskapande och handlingsberedskap där lärarna i fritidshem ses kunna utföra undervisning tillsammans med barn. Lärarna kan även ses ha en handlingsberedskap genom att kunna genomföra undervisning i den omedelbara situationen utifrån barns initiativ eller lärarnas initiativ. Denna avhandling bidrar även till att vidareutveckla den vetenskapliga grunden för att analysera lärare i fritidshems undervisning utifrån PCK som teoretiskt ramverk och genom detta erbjuda ett nydanande sätt för att beskriva undervisning och undervisningskunskap i fritidshem.

