Upper secondary teachers creation of discretionary power – The tension between profession and organisation
Det är som en kedja, förklarar forskaren Karolina Parding: säg att du som gymnasielärare främst identifierar dig med ditt ämne. Om skolan då är organiserad tvärvetenskapligt, blir utrymmet ganska litet för dig att odla relevanta sociala relationer utifrån din identitet. Det i sin tur leder till att du upplever ett inskränkt handlingsutrymme. Organisation, sociala relationer och handlingsutrymme hänger helt enkelt ihop.
Svenskt abstrakt:
Hur ser lärares arbetsvillkor ut? Hur skapas lärares arbetsvillkor? Lärarprofessionen har varit – och är nästan dagligen föremål för debatt i det svenska samhället. Bland annat diskuteras reformer av olika slag, man talar om lärararbetet i termer av stress och försämrad arbetssituation, bara för att ge några exempel. Samtidigt ses utbildning som en av våra viktigaste verktyg för att forma våra medborgare och utveckla vårt samhälle. Därmed är lärarna roll oerhört viktig. För att förstå hur lärares arbete i realiteten konstitueras, upplevs och skapas är det intressant att lyssna till lärarnas egna röster. Denna professionssociologiska studie fokuserar på gymnasielärares arbetsvillkor och mer specifikt deras handlingsutrymme.
Utifrån ett antal intervjuer med gymnasielärare i en gymnasieskola i Norrbotten har följande huvudsakliga resultat framträtt. Lärarna ser handlingsutrymme som A och O för att kunna utföra sitt arbete på ett för dem tillfredställande sätt samtidigt som de identifierar förändrade omständigheter för sitt yrkesutövande och däri också möjligheten att skapa handlingsutrymme. I lärarnas relationer till främst policys, rektorer, kollegor och elever skapas eller försvåras skapandet av – handlingsutrymme. I de fall relationerna upplevs som positiva och givande uppstår handlingsutrymme, medan de fall där relationerna upplevs negativa och problematiska försvåras skapandet av handlingsutrymme. Vad som också framkommer är att olika lärare har delvis olika syn på vad lärarprofessionen är och borde vara, två olika yrkesidentiteter kan identifieras. Den ena yrkesidentiteten krockar delvis med dagens sätt att organisera skolan, där exempelvis interdisciplinära arbetslag ofta upplevs som påtvingade och i realiteten inte givande för det dagliga arbetet, medan dessa lärare samtidigt saknar närhet och samarbete med sina ämneskollegor. En del hinder gällande handlingsutrymme kan identifieras för denna grupp. Den andra yrkesidentiteten ligger närmare dagens organisation av skolan och dessa lärare ser inte några större problem i fråga om handlingsutrymme. Trots olika yrkesidentiteter säger sig de båda grupperna ha högt handlingsutrymme, något som visar på att man som enskild lärare till viss del kan välja hur man själv i praktiken förhåller sig till skolorganisationen och de förutsättningar som ges.
Denna studies relevans kan tecknas dels i vikten av skolan som en social institution i vårt samhälle, där lärarna har en huvudroll i egenskap av att vara de professionella yrkesutövarna. Dels kan studiens relevans teckens i ett mer praktiskt sammanhang; resultaten kan vägas in i fortsatt arbete kring utvecklingen av lärares arbetsvillkor.
Sidan publicerades 2007-06-18 00:00 av