Hoppa till sidinnehåll
Skolpolitik

Utbildning och hälsa i nationens intresse: Styrningsteknologier och formering av en förädlad befolkning

Publicerad:2019-05-29

Erika Åkerblom vill med sin avhandling problematisera hur utbildning och hälsa opererar som styrningsteknologier riktade mot befolkningen inom dagens förädlingsdiskurs.

Författare

Erika Åkerblom

Handledare

Professor Andreas Fejes, Linköpings universitet Elisabeth Hedlund, Högskolan i Gävle

Opponent

Professor Marie Öhman, Örebro Universitet

Disputerat vid

Linköpings universitet

Disputationsdag

2019-06-14

Titel (se)

Utbildning och hälsa i nationens intresse: Styrningsteknologier och formering av en förädlad befolkning

Titel (eng)

Education and health in the Nation’s interest : Governing technologies and formation of a refined population

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Utbildning och hälsa i nationens intresse: Styrningsteknologier och formering av en förädlad befolkning

Avhandlingen består av fyra artiklar vilka handlar om medborgarfostran för att skapa en välfungerande nation. Syftet med avhandlingen är att problematisera hur utbildning och hälsa opererar som styrningsteknologier riktade mot befolkningen inom dagens förädlingsdiskurs. Det teoretiska och analytiska ramverket utgår från delar ur Foucaults begreppsapparat, nämligen styrningsmentalitet, biopolitik, diskursanalys och genealogi. Empirin består bland annat av offentliga dokument så som SOU, projektrapporter samt websidor. Analysen visar att även om befolkningen och dess problem beskrivs som olika, så antas det vara grundat i, och härröra från, okunnighet. För att åtgärda detta opererar utbildning och utbildningsinsatser för att skapa en välfungerande befolkning. Medborgarna styrs och regleras genom neoliberal styrning där tekniker som kontroll och disciplin möjliggör kartläggning, undervisningsinsatser, kategorisering och reglering. Den hälsosamma medborgaren förväntas vara autonom, ha viljan att ständigt lära och vara hälsosam i enlighet med normen. 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026