Hoppa till sidinnehåll
Skolpolitik

Utbildning och hälsa i nationens intresse: Styrningsteknologier och formering av en förädlad befolkning

Publicerad:2019-05-29

Erika Åkerblom vill med sin avhandling problematisera hur utbildning och hälsa opererar som styrningsteknologier riktade mot befolkningen inom dagens förädlingsdiskurs.

Författare

Erika Åkerblom

Handledare

Professor Andreas Fejes, Linköpings universitet Elisabeth Hedlund, Högskolan i Gävle

Opponent

Professor Marie Öhman, Örebro Universitet

Disputerat vid

Linköpings universitet

Disputationsdag

2019-06-14

Titel (se)

Utbildning och hälsa i nationens intresse: Styrningsteknologier och formering av en förädlad befolkning

Titel (eng)

Education and health in the Nation’s interest : Governing technologies and formation of a refined population

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Utbildning och hälsa i nationens intresse: Styrningsteknologier och formering av en förädlad befolkning

Avhandlingen består av fyra artiklar vilka handlar om medborgarfostran för att skapa en välfungerande nation. Syftet med avhandlingen är att problematisera hur utbildning och hälsa opererar som styrningsteknologier riktade mot befolkningen inom dagens förädlingsdiskurs. Det teoretiska och analytiska ramverket utgår från delar ur Foucaults begreppsapparat, nämligen styrningsmentalitet, biopolitik, diskursanalys och genealogi. Empirin består bland annat av offentliga dokument så som SOU, projektrapporter samt websidor. Analysen visar att även om befolkningen och dess problem beskrivs som olika, så antas det vara grundat i, och härröra från, okunnighet. För att åtgärda detta opererar utbildning och utbildningsinsatser för att skapa en välfungerande befolkning. Medborgarna styrs och regleras genom neoliberal styrning där tekniker som kontroll och disciplin möjliggör kartläggning, undervisningsinsatser, kategorisering och reglering. Den hälsosamma medborgaren förväntas vara autonom, ha viljan att ständigt lära och vara hälsosam i enlighet med normen. 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev