Utbildning och hälsa i nationens intresse: Styrningsteknologier och formering av en förädlad befolkning

Erika Åkerblom vill med sin avhandling problematisera hur utbildning och hälsa opererar som styrningsteknologier riktade mot befolkningen inom dagens förädlingsdiskurs.

Fakta
Disputation

2019-06-14

Titel (sv)

Utbildning och hälsa i nationens intresse: Styrningsteknologier och formering av en förädlad befolkning

Titel (eng)

Education and health in the Nation’s interest : Governing technologies and formation of a refined population

Författare

Erika Åkerblom

Handledare

Professor Andreas Fejes, Linköpings universitet Elisabeth Hedlund, Högskolan i Gävle

Opponent

Professor Marie Öhman, Örebro Universitet

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Lärosäte

Linköpings universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)

Svenskt abstrakt:

Avhandlingen består av fyra artiklar vilka handlar om medborgarfostran för att skapa en välfungerande nation. Syftet med avhandlingen är att problematisera hur utbildning och hälsa opererar som styrningsteknologier riktade mot befolkningen inom dagens förädlingsdiskurs. Det teoretiska och analytiska ramverket utgår från delar ur Foucaults begreppsapparat, nämligen styrningsmentalitet, biopolitik, diskursanalys och genealogi. Empirin består bland annat av offentliga dokument så som SOU, projektrapporter samt websidor. Analysen visar att även om befolkningen och dess problem beskrivs som olika, så antas det vara grundat i, och härröra från, okunnighet. För att åtgärda detta opererar utbildning och utbildningsinsatser för att skapa en välfungerande befolkning. Medborgarna styrs och regleras genom neoliberal styrning där tekniker som kontroll och disciplin möjliggör kartläggning, undervisningsinsatser, kategorisering och reglering. Den hälsosamma medborgaren förväntas vara autonom, ha viljan att ständigt lära och vara hälsosam i enlighet med normen. 

Sidan publicerades 2019-05-29 10:52 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Skolportens magasin
Tema: SKOLBIBLIOTEK
  Skolporten nr 2/2020 – ute 6 april

Tema: SKOLBIBLIOTEK

Drygt hälften av Sveriges elever saknar ett bemannat skolbibliotek. Nu har regeringen tillsatt en särskild utredare för att ändra på det.

Läs mer och prenumerera här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

“Varje lärare kan inte pussla ihop sin egen verktygslåda”

Nu ska all undervisning på gymnasieskolan, vuxenutbildningen och universiteten ske på distans – en enorm omställning för Sveriges lärare. Vad ska de tänka på när lärmiljön blir digital? Skolporten har frågat forskaren Anna Åkerfeldt.

Organisera och undervisa på distans

Just nu får många elever undervisning på distans för att minska smittspridningen av coronaviruset. Här hittar du som leder och organiserar skolan stöd för hur du kan organisera för undervisning på distans. Du som undervisar får stöd kring digitala arbetssätt och verktyg.

Specialpedagogik – verktyg och stöd

Här samlas länkar till olika aktörer som kan underlätta för lärande på distans och i kontakten med eleverna. Sidan uppdateras löpande.

Skola hemma

Sidan upprätthålls av RISE i samverkan med Skolverket, SKR, Swedish Edtech Industry och UR.

“I den virtuella miljön krävs det tydlighet – övertydlighet”

Att eleverna kan jobba var de vill, med tydliga uppgifter, samt att många elever tycker att det är skönt att få studiero. Det är några av fördelarna med distansundervisning, menar Pernilla Gustavsson, rektor på Korrespondensgymnasiet som är med i Ifous FoU-program om digitala lärmiljöer.