Hoppa till sidinnehåll
Elevhälsa

Utsatthet och sexuell hälsa: en studie om unga på statliga ungdomshem

Publicerad:2014-01-24
Uppdaterad:2014-04-22

Tvångsomhändertagna ungdomar tar större sexuella risker än andra unga, visar Malin Lindroths avhandling, som också har tagit fram en målgruppsanpassad modell för sex- och samlevnadsundervisning.

Författare

Malin Lindroth

Handledare

Professor Lotta Löfgren Mårtenson

Opponent

Docent Inga Tidefors, Göteborgs universitet

Disputerat vid

Malmö högskola

Disputationsdag

2013-12-12

Titel (se)

Utsatthet och sexuell hälsa: en studie om unga på statliga ungdomshem

Institution

Fakulteten för hälsa och samhälle

Utsatthet och sexuell hälsa: en studie om unga på statliga ungdomshem

Forskningsprojektet handlar om unga som vistas på statliga ungdomshem, sexu­ a litet och sexuell hälsa samt sexualkunskap. Svensk forskning är sparsam men internationella studier visar att motsvarande grupp har sämre sexuell hälsa än jämnåriga. Enligt svensk skollag ska sex och samlevnadsundervisning erbjudas alla unga. Denna ska upplevas som relevant av dem den adresserar, och vara promotiv snarare än preventiv. Forskningens syfte är därför att öka kunskapen om unga på statliga ungdomshem och deras sexuella hälsa, samt att ta fram och inhämta deras synpunkter på en modell för sex och samlevnadsundervisning.

I en enkät respektive intervjustudie söks kunskap om sexuell hälsa i ungdoms­ gruppen (Artikel I III). Här framträder ett sexuellt risktagande och en sexuell utsatthet, men även att chansen till något positivt övertrumfar risker. Likaså framkommer att de unga är mer risktagande, och utsatta, än jämnåriga. I fokus gruppsintervjuer med unga på statliga ungdomshem presenteras och diskuteras ett förslag på en undervisningsmodell. Resultaten visar att de bedömer den som relevant, och de insamlade synpunkterna används för att ytterligare målgrupps­ anpassa modellen (Artikel IV). Utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv under söks gruppbaserad rationalitet bakom risktagandena. Studien låter ungdomarnas röster bli hörda och avser att ge en nyanserad bild av komplexiteten bakom deras sexuella risktaganden. En bild där vinster med osäkert sex tillåts ta plats. Resultaten är av intresse för dem som arbetar med socialt utsatta unga inom fält där kunskap om forskningsområdet saknas.

Abstract in English

The dissertation concems youths in detention at residential group homes, their sexuality in general, their sexual health in particular. and their sex education. According to Swedish law, sex education is required in the Swedish public school system.The education must be perceived as relevant by youths and promotion rather than preventive-focused. Despite this legislative measure, Swedish research data on this youth population are scarce; available international research shows that youths in detention have poor sexual heal th. The aim is thus to gain knowledge about the sexual health among youths in detention at residential group homes, and to develop and present a sex education curriculum targeted to their special needs. A survey followed by an interview study seeks to assess knowledge of sexual health among these adolescents (papers I-III). Exposure to untoward sexual behaviors alongside sexual risk taking is found, concomitant to apportunities for these youths to experience healthy sexual encounters that may outweigh the risks. Furthermore, this group of detained adolescents are more risk taking and exposed to negative sexual experiences compared to their non-detained same aged peers. In focus group interviews, the sex education curriculum is presented to the detainees (paper IV). They consider the information relevant and share advice of how to furtherad just the material to thei r needs. The data are discussed from the perspective of social psychology, and the rationale behind the youths’ risk taking is explored. The study pennits the voices of the youths be heard; it presents a nuanced portrait of the camplexity behind their sexual risk taking and elucidates the pereceived advantages of unsafe sex. The results are of i nterest to researchers and clinicians in areas of sociaJ work where specialized knowledge of socially disadvantaged youth and sexual health has been lacking.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev