Vad gör en skicklig lärare? En studie om kollegial handledning som utvecklingspraktik
Pedagogisk forskning pekar mot att lärares kompetens är en avgörande faktor för skolans och elevernas framgångar, men trots det finns en oenighet kring vad lärarskicklighet är och hur den bäst kan utvecklas. Lill Langelotz har undersökt ett lärarlags kompetensutveckling genom kollegial grupphandledning.
Svenskt abstrakt:
Avhandlingen handlar om lärares yrkesskicklighet och kompetensutveckling. Studien har genomförts i och tillsammans med ett arbetslag med lärare. För att möta förändrade förutsättningar för undervisningen och utveckla den pedagogiska praktiken prövar lärarna en specifik nio-stegsmodell för kollegial handledning under två och ett halvt år. Syftet med studien är att analysera vilken kompetensutveckling och vilken lärarskicklighet som görs genom kollegial handledning samt vad som främjar och begränsar utvecklingspraktiken. Praktikteorier och teorier om makt utgör studiens teoretiska och analytiska ramverk. Genom varierande teoretiska positioner bidrar avhandlingen med att belysa aspekter av en komplexitet relaterad till lärares yrkesskicklighet och kompetensutveckling.
Resultatet visar att en kommunikativ skicklighet samt förmåga till samarbete och kollegialitet utvecklades. Det bidrog till förändrade handlingar, både i arbetslaget och i klassrummet, enligt lärare och rektor. Demokratiska situationer möjliggjordes därmed i de olika praktikerna. Även skilda lärarskickligheter konstruerades diskursivt under handledningen, vilket bidrog till att vissa lärare korrigerades mer än andra. Studien visar att strukturer som disciplinerar enskilda individer samtidigt kan förstås som befrämjande för demokratiska processer på en kollektiv nivå. Ekonomiska strukturer tillsammans med en nyliberal diskurs utmanade samtidigt de processer och skickligheter som handledningspraktiken främjade.
Sidan publicerades 2014-02-21 13:40 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2017-12-19 16:35 av Susanne Sawander