2020-05-25 10:35  47 Dela:

Val-omröstning-styrning. En etnografisk studie om intentioner med, villkor för och utfall av barns inflytande i förskolan

Styrdokumentens intentioner kring barns inflytande i förskolan krockar med andra krav och villkor i verksamheten. Det visar Carina Peterson i sin avhandling.  

Fakta
Disputation

2020-05-29

Titel (sv)

Val-omröstning-styrning. En etnografisk studie om intentioner med, villkor för och utfall av barns inflytande i förskolan

Författare

Carina Peterson

Handledare

Marianne Dovemark, Göteborgs universitet Anita Eriksson, Göteborgs universitet

Opponent

Professor Anette Emilson, Linnéuniversitetet

Institution

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Lärosäte

Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Carina Peterson

Abstract in English:

This thesis takes its point of departure in an interest in exploring how children’s participation is expressed in policy texts as well as in preschool practice. Participation can be viewed as a discourse of considerable importance both in Swedish society and its preschools. The aim of this study is to scrutinize and analyze discourses in policy texts dealing with children’s participation (both at national and transnational level). Also, how these discourses are recontextualized and realized in preschool practice. A further aim is to study and analyze how conditions for pedagogical practice affect the manner in which children’s participation is staged. In the analyses, Bernstein’s theory of pedagogy has been applied. Particular use has been made of the pedagogic device, a concept which makes it is possible to explain how policy intentions and preschool conditions are related to the realization of children’s participation. In the study an ethnographic approach has been used. During a period of one year, field studies were conducted in two preschools with children aged 2 to 5 years. Field notes have been taken while participant observation have been carried out. The policy analysis documents related to children’s participation, both at transnational and national level, have been searched, chosen and analyzed.The studying of children’s participation expressed in policy documents showed that certain competencies, such as being active, autonomous and responsible were related to children’s participation were indicative of competencies regarded as necessary in society. It also showed how the intentions for children’s participation were repeated in different policy contexts and related to the demands of a knowledge society. The field studies showed how conditions related to a preschool context, for example concerning curriculum goals and time related structures, affected how the teachers organized their work with children’s participation. The field study also showed that teacher-led formations of children’s participation included a large degree of regulation. The moments of choice, arranged by the teachers, were structured to control the content of the choices made by children as well as their behavior. The moments of choice also worked as a way of grouping children within the learning environment and to prevent them from circulating in the classrooms. The other teacher-led formation of children’s participation, voting, turned out to be hard to comprehend for the children. This was due to a teacher’s lack of complete instruction and implementation of the principles for voting. For example, the children, had problems understanding that they only had one vote at a time, and what the consequences of majority vote were.

Sidan publicerades 2020-05-25 10:35 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2020-07-03 10:07 av Susanne Sawander


Relaterat

Samarbete och målinriktning präglar digital lek i förskolan

Förskollärares ambition är att digital lek ska vara målinriktad och införlivad i det övriga pedagogiska arbetet. Leif Marklunds forskning om digital lek i förskolan visar också att det finns ett motstånd mot digitalisering,

Interaktion och lärande i fokus i förskolans gruppindelningar

För majoriteten förskollärare står barnens interaktion och lärande i fokus vid gruppindelningar, visar Panagiota Nasiopoulous avhandling. Men den visar också att nära en tredjedel av förskollärarna i studien nedprioriterar skriv- och läsinlärning.

Rektor i förskolan Webbkonferens

Välkommen till Skolportens årliga konferens för sig som är rektor i förskolan. Under två dagar fokuserar vi på din roll som ledare med föreläsningar som belyser din yrkesroll från olika perspektiv.

Rektor i förskolan

Välkommen till Skolportens årliga konferens för sig som är rektor i förskolan. Under två dagar fokuserar vi på din roll som ledare med föreläsningar som belyser din yrkesroll från olika perspektiv.

Det finns inga tjejbestämmare: Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek

Vilka positioner hos flickor och pojkar accepteras och vilka möter motstånd i förskolan? Den frågan står i fokus i Christian Eidevalds avhandling " Det finns inga tjejbestämmare: Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek"

Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Fostermammors utbildningsnivå har liten inverkan på barnens skolresultat

Sambandet mellan fostermammors utbildningsnivå och långtidsplacerade barns skolprestationer är svagt, och varierar mellan flickor och pojkar. Det är en skillnad mot hur det är i biologiska familjer, där sambandet är starkt. Det visar en studie i en ny avhandling i sociologisk demografi från Stockholms universitet.

Introverta lider i det tysta

Ensamhet är inte bara en påtvingad plåga. För vissa elever är ensamhet ett behov som skolan saknar insikt om och därmed också förmåga att möta. Ofta klarar dessa elever av skolan utan synbara problem, samtidigt som de håller problemen för sig själva – till ett högt personligt pris.

Ljudmetoden är överlägsen vid läsinlärning säger forskningen

Det finns ett vetenskapligt stöd för att det är ljudmetoden som leder till flytande läsning både snabbast och för flest elever.

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Kenny Skagerlund forskar om det ännu relativt outforskade området dyskalkyli. Med det tilldelade forskningsanbudet på 1,7 miljoner, som han tagit emot, hoppas han kunna ta forskningen ytterligare ett par steg framåt och hitta verktyg för att underlätta för drabbade elever.

Utanförskap: 5 råd när barn blir utanför

Vissa barn gick omkring nästan en hel timme ensamma. Andra fick leka ett tag men bara på vissa villkor. En ny studie visar på ett systematiskt ­utanförskap som ­pedagoger inte märker.