Val-omröstning-styrning. En etnografisk studie om intentioner med, villkor för och utfall av barns inflytande i förskolan

Styrdokumentens intentioner kring barns inflytande i förskolan krockar med andra krav och villkor i verksamheten. Det visar Carina Peterson i sin avhandling.  

Fakta
Disputation

2020-05-29

Titel (sv)

Val-omröstning-styrning. En etnografisk studie om intentioner med, villkor för och utfall av barns inflytande i förskolan

Författare

Carina Peterson

Handledare

Marianne Dovemark, Göteborgs universitet Anita Eriksson, Göteborgs universitet

Opponent

Professor Anette Emilson, Linnéuniversitetet

Institution

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Lärosäte

Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Carina Peterson

Abstract in English:

This thesis takes its point of departure in an interest in exploring how children’s participation is expressed in policy texts as well as in preschool practice. Participation can be viewed as a discourse of considerable importance both in Swedish society and its preschools. The aim of this study is to scrutinize and analyze discourses in policy texts dealing with children’s participation (both at national and transnational level). Also, how these discourses are recontextualized and realized in preschool practice. A further aim is to study and analyze how conditions for pedagogical practice affect the manner in which children’s participation is staged. In the analyses, Bernstein’s theory of pedagogy has been applied. Particular use has been made of the pedagogic device, a concept which makes it is possible to explain how policy intentions and preschool conditions are related to the realization of children’s participation. In the study an ethnographic approach has been used. During a period of one year, field studies were conducted in two preschools with children aged 2 to 5 years. Field notes have been taken while participant observation have been carried out. The policy analysis documents related to children’s participation, both at transnational and national level, have been searched, chosen and analyzed.The studying of children’s participation expressed in policy documents showed that certain competencies, such as being active, autonomous and responsible were related to children’s participation were indicative of competencies regarded as necessary in society. It also showed how the intentions for children’s participation were repeated in different policy contexts and related to the demands of a knowledge society. The field studies showed how conditions related to a preschool context, for example concerning curriculum goals and time related structures, affected how the teachers organized their work with children’s participation. The field study also showed that teacher-led formations of children’s participation included a large degree of regulation. The moments of choice, arranged by the teachers, were structured to control the content of the choices made by children as well as their behavior. The moments of choice also worked as a way of grouping children within the learning environment and to prevent them from circulating in the classrooms. The other teacher-led formation of children’s participation, voting, turned out to be hard to comprehend for the children. This was due to a teacher’s lack of complete instruction and implementation of the principles for voting. For example, the children, had problems understanding that they only had one vote at a time, and what the consequences of majority vote were.

Sidan publicerades 2020-05-25 10:35 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2020-07-03 10:07 av Susanne Sawander


Relaterat

Interaktion och lärande i fokus i förskolans gruppindelningar

För majoriteten förskollärare står barnens interaktion och lärande i fokus vid gruppindelningar, visar Panagiota Nasiopoulous avhandling. Men den visar också att nära en tredjedel av förskollärarna i studien nedprioriterar skriv- och läsinlärning.

Samarbete och målinriktning präglar digital lek i förskolan

Förskollärares ambition är att digital lek ska vara målinriktad och införlivad i det övriga pedagogiska arbetet. Leif Marklunds forskning om digital lek i förskolan visar också att det finns ett motstånd mot digitalisering,

Rektor i förskolan Webbkonferens

Välkommen till Skolportens årliga konferens för sig som är rektor i förskolan. I sju föreläsningar fokuserar vi på din roll som ledare med föreläsningar som belyser din yrkesroll från olika perspektiv.

Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 22 oktober!

Nytt nr ute 22 oktober!

Tema: En skola på vetenskaplig grund? Intervju: Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson vill inte släppa lärarperspektivet.

Läs mer här
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Hur ska man veta vad forskningen säger?

Forskning är en central komponent för att utveckla undervisningens kvalitet och sedan år 2010 ställer skollagen krav på att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund. Det är dock lättare sagt än gjort. Skolforskningsinstitutet har därför tagit fram en ny rapport i syfte att stödja skolans och förskolans verksamma i arbetet.

Hur förebygger skolan kränkningar?

I en ny bok beskriver Ylva Odenbring, forskare vid Göteborgs universitet, hur lärare och skolledare kan förebygga våld i skolvardagen. "Framför allt behövs fler vuxna i skolan och fler vuxna som rör sig i korridorerna", säger hon.

4,3 miljoner kronor till forskning om asylsökande ungdomar och hälsoundervisning i skolan

Hur kan skolan förbättra hälsoundervisningen för nyanlända ungdomar – en grupp där idén om hälsa kan upplevas som oklar och problematisk. Det ska Örebroforskaren Valeria Varea studera efter att ha fått 4,3 miljoner kronor från Vetenskapsrådet.

Skolning full av lek med ”torgpedagoger”

På den nybyggda förskolan i skånska Hjärup är det Ängslyckan­modellen som gäller, med ämnes­specifik under­visning som drivs av särskilda ”torgpedagoger” – och en egen specialpedagog.

Rapport om barn, böcker och delaktighet

Hallå där, Lena O Magnusson, forskare och författare till rapporten ”Barn, böcker, delaktighet­ och inflytande”, om ett bokstartsprojekt i Gävleborg.