2011-06-17 00:00  3381 Dela:

Världens opålitlighet: Begreppsanalys av livsförståelsearbete i särskolan

Fakta
Disputation

2011-04-29

Titel (sv)

Världens opålitlighet: Begreppsanalys av livsförståelsearbete i särskolan

Titel (eng)

The Unreliability of the World: A Concept Analysis of the Work of Understanding One’s Life in Special School

Författare

Ingalill Stefansson

Handledare

Professor Henry Cöster

Opponent

Docent Kennert Orlenius

Institution

Estetisk-filosofiska fakulteten

Lärosäte

Karlstads universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs Skolportens intervju med Ingalill Stefansson

Svenskt abstrakt:

Avhandlingen presenterar en studie om livsförståelsearbete i särskolan. Livsförståelsearbete är på riktigt , på elevernas betingelser. Det hjälper eleven att förstå sig själv och lära sig leva i en värld som är, eller kan upplevas opålitlig. Läraren har i särskolan påtagligt elevens liv i sin hand och vilket förhållningssätt läraren väljer spelar roll för om eleven skall ha möjlighet att arbeta med sin livsförståelse. Analyser av begrepp från existensfilosofer med interdependens i fokus syftar till att förstå livsförståelsearbetet. Exempelvis diskuteras K.E. Løgstrups filosofi om det etiska kravet samt spontana och kretsande livsyttringar, Karl Jaspers gränssituationer, Paul Tillichs modet att finnas till och Henry Cösters arbeten om etik och social omsorg. Resonemangen sätts i relation till två olika förhållningssätt pedagogen kan välja. Jag kallar dem efterföljande och styrande. Analyserna illustreras med elevteckningar och med berättelser grundade på erfarenheter av arbete i särskola. Metoden, att med distinktioner se alternativen, har inspirerats av K.E. Løgstrups fenomenologiska tolkning av vardagsverkligheten. Resultatet – en teori om vad livsförståelsearbetet tyckas handla om – grundas på resonemangen om de olika begreppen sammantagna. Teorin gör att det går att tala om och förhålla sig till livsförståelsearbetet. Exempel på områden, verksamheter och situationer där kunskap om vikten av livsförståelsearbetet har betydelse för människors möjligheter till delaktighet i en samhällsgemenskap diskuteras. Ingalill Stefansson, speciallärare och filosofie magister i pedagogik är verksam som lärare vid särvux CFL, Centrum för flexibelt lärande i Söderhamns kommun och på Högskolan i Gävle där hon undervisar i specialpedagogik. Genom ett av CFL:s projekt, Den retsamma skolbänken, har ett mångårigt utvecklingsarbete om utbildningsinnehåll i särskolan bedrivits. Som ett resultat av dessa studier har den här avhandlingens fråga vuxit fram.

Sidan publicerades 2011-06-17 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 09:55 av


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Vilken skola vill vi ha?

I Sverige har vi backat från inkludering som politiskt mål, medan andra länder ser inkludering som ett sätt att motverka extremism och polarisering i samhället. Det menar Gunnlaugur Magnússon, docent och utbildningsforskare vid Uppsala universitet, som intervjuas i Skolportens magasin.

”Både katederundervisning och elevcentrering fungerar”

Katederundervisning och elevcentrerad undervisning ställs ofta mot varandra. I en ny forskningssammanställning visar Skolforskningsinstitutet att dessa perspektiv kan vara mer eller mindre lämpliga i olika undervisningssituationer och för olika elever i en och samma klass.

Konkret digitalisering

Skapandet av en tillgänglig lärmiljö är det viktigaste syftet med digitaliseringen, enligt författarna av boken Digitala möjligheter – i en lärmiljö för alla. 

Stresstudie på skolbarn: alla skulle må bra av att varva ner

Stressen dyker upp lite varstans. Över att inte hinna i tid, inte prestera tillräckligt bra, inte kunna hantera kompisrelationerna. Distriktssköterskestudenterna Alexandra Warghoff och Sara Persson lät skolbarnen själva beskriva stressen, och nu är orden och tankarna publicerade i en internationell tidskrift.

Är du lönsam, lille vän?

Systemskiftet i svensk skola har skett på tre plan; ekonomiskt, organisatoriskt och genom en pedagogisk decentralisering. Det hävdar sociologen och före detta aktivisten Majsa Allelin i en avhandling där hon menar att skolans lönsamhet ­hamnat helt i fokus.