Hoppa till sidinnehåll
Kompetensutveckling, fortbildning

Vetenskapligt beprövad erfarenhet : Lärares kunskapsbehov i relation till ULF-initiativet

Publicerad:29 oktober

Vilka diskurser om lärares beprövade erfarenhet framkommer i projekt som initierats genom ULF:s försöksverksamhet? Det är en av frågorna som Elna Sivhed undersöker i sin avhandling.

Författare

Elna Sivhed

Handledare

Mona Holmqvist, Lunds universitet Helén Persson, Lund universitet

Opponent

Professor Ulrika Bergmark, Luleå tekniska universitet

Disputerat vid

Lunds universitet

Disputationsdag

2025-10-24

Abstrakt

I denna avhandling fokuseras lärares kunskapsutveckling inom ramen för initieringen av den statliga satsningen Utbildning, Lärande och Forskning (ULF) i samverkan mellan skola och akademi. Resultaten visar att den geografiska spridningen av insatsen varit ojämlik, där skolor i närhet av lärosäten varit de som främst ingått i samverkan. I samverkan mellan skola och akademin framkommer ytterligare en ojämlikhet, då barns och elevers röster inte fått komma till tals. Vidare finns asymmetrier i språk, resurser och erkännande i mötet mellan forskningspolitik, akademi och skolans praktik. Framförallt är det begreppsparet vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet som problematiseras i avhandlingen. Detta begreppspar kan metaforiskt ses som det man i antikens Grekland benämnde symbolon, en bruten lerplatta där två autonoma delar som först i återföreningen kunde bekräfta tillhörighet och bli en helhet. Symbolon används här som en metafor för lärares professionella lärande, som i diskursen anses vila på två delar.

Avhandlingens kritiska perspektiv har fokus på skarven, där spänningar och motsättningar kan identifieras mellan tolkningar och tolkningsföreträdare i diskurser som skapas av olika aktörer. Den diskurs som finns på policynivå omförhandlas när initieringen genomförs. Resultaten visar att lärares beprövade erfarenhet riskerar att hamna i skuggan och när tolknnigsföreträde ges akademins eller skolledares diskurser.

Avhandlingens teoretiska bidrag är utvecklingen av begreppet vetenskapligt beprövad erfarehet som grund för lärares professionella lärande. Vetenskapligt beprövad erfarenhet innebär en skarvlös ansats där lärares arbete systematiskt studeras, dokumenteras, analyseras och revideras utifrån vetenskapliga metoder. Vetenskaplig metodologi som förgrund för lärares professionella lärande bidrar till att utveckla en generell lärarkompetens. Att placera teoretiska perspektiv som bakgrund, där de väljs i relation till den identifierade problemtiken eller ämnet, innebär en specialisering. I ett sådant perspektiv ges lärare tolkningsföreträde över vilka teoretiska perspektiv och forskning som kan bidra till deras profesionella lärande.