Vilken mening!? En blandad metodstudie i religionspsykologi av meningsskapandets betydelse för skolungdomar

Åsa Schumann har undersökt meningsskapandets betydelse för identitetsprocessen, moralutvecklingen samt synen på existentiella- och religiösa frågor bland svenska skolungdomar.

Fakta
Disputation

2018-12-21

Titel (sv)

Vilken mening!? En blandad metodstudie i religionspsykologi av meningsskapandets betydelse för skolungdomar

Författare

Åsa Schumann

Handledare

Professor Valerie DeMarinis, Uppsala universitet. Universitetslektor Önver Cetrez, Uppsala universitet. Professor James Day, Université catholique de Louvain

Opponent

Professor Antoon Geels, Lunds universitet

Institution

Teologiska institutionen

Lärosäte

Uppsala universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Åsa Schumann

Abstract in English:

The purpose of the study was to explore the role of religion in the development of a meaning system among Swedish adolescents by examining the interactions of their: sense of coherence (SOC), identity process (U-MICS), moral development (SRM-SF), and views on existential and religious questions.

The study used a Mixed Methods Design, with a Sequential Explanatory Strategy consisting of quantitative and qualitative parts. In the quantitative part of the study, 90 students in 8th grade, 50 girls and 40 boys, participated. The qualitative part of the study consisted of 24 semi-structured interviews drawn from the original group.

According to the results, there was a relation between SOC and the following variables in the identity process (U-MICS): commitment to school and reconsideration of commitment to friends, and commitment to school and perception of the importance of religion. The SOC value among girls was significantly lower than among boys. The results did not indicate a significant relationship between moral development, SOC values, and the religious variables.

In the qualitative interview results, the participants in the commitment phase relating to school expressed more satisfaction with their school situations and relationships than those who were predominantly in the reconsideration of commitment phase. Those with a higher level of commitment to school were also more likely to express the view that religion was important in life. Interview material showed that those young people who expressed the belief that religion was important in life today or believed that religion constituted a potential future source of strength dominated the group with higher SOC. The results served to reinforce theoretical perspectives on the meaning-making function of religion. The study results suggest that safe and trustful relationships with peers and adults related closely to SOC values among these adolescents and were singled out as their most important sources of strength and support in life.

Sidan publicerades 2018-12-04 11:53 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-04-04 11:00 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Innehåll viktigare än skärmtid för små barn

Hur påverkas de yngsta barnen av att använda surfplattor och smarta telefoner? WHO avråder från att barn under två år överhuvudtaget ska använda skärmar. Andra forskare menar att i ett digitalt samhälle behöver barn börja klicka på digitala enheter så tidigt som möjligt. Vad de tittar på är viktigare än hur länge.

Evolution: as a religious professor of science education, we need to rethink how we teach it

It is not for educators to forcefully convert doubters into accepting evolution, but to build an inclusive classroom that respects religious students’ beliefs.

A strong finish to the school year

Smart ideas for keeping students engaged as summer arrives.

Alma Memisevic: De inkluderade – Samtidens oönskade barn

Drömmen om en skola där elever kommer till skolan för att lära sig och förverkliga sina framtidsdrömmar och ambitioner samt bidra till samhället utifrån sina egna intressen, behov, förmågor och förutsättningar, känns som ren utopi, skriver Alma Memisevic, specialpedagog, förskollärare och doktorand vid Linköpings universitet.

What’s the right age to quit maths?

Unlike in many other countries, young people in the US must take maths until they leave school. Now arts students in New York are staging a rebellion over it. So what is the right time to quit studying maths?