Vilken mening!? En blandad metodstudie i religionspsykologi av meningsskapandets betydelse för skolungdomar

Åsa Schumann har undersökt meningsskapandets betydelse för identitetsprocessen, moralutvecklingen samt synen på existentiella- och religiösa frågor bland svenska skolungdomar.

Fakta
Disputation

2018-12-21

Titel (sv)

Vilken mening!? En blandad metodstudie i religionspsykologi av meningsskapandets betydelse för skolungdomar

Författare

Åsa Schumann

Handledare

Professor Valerie DeMarinis, Uppsala universitet. Universitetslektor Önver Cetrez, Uppsala universitet. Professor James Day, Université catholique de Louvain

Opponent

Professor Antoon Geels, Lunds universitet

Institution

Teologiska institutionen

Lärosäte

Uppsala universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Åsa Schumann

Abstract in English:

The purpose of the study was to explore the role of religion in the development of a meaning system among Swedish adolescents by examining the interactions of their: sense of coherence (SOC), identity process (U-MICS), moral development (SRM-SF), and views on existential and religious questions.

The study used a Mixed Methods Design, with a Sequential Explanatory Strategy consisting of quantitative and qualitative parts. In the quantitative part of the study, 90 students in 8th grade, 50 girls and 40 boys, participated. The qualitative part of the study consisted of 24 semi-structured interviews drawn from the original group.

According to the results, there was a relation between SOC and the following variables in the identity process (U-MICS): commitment to school and reconsideration of commitment to friends, and commitment to school and perception of the importance of religion. The SOC value among girls was significantly lower than among boys. The results did not indicate a significant relationship between moral development, SOC values, and the religious variables.

In the qualitative interview results, the participants in the commitment phase relating to school expressed more satisfaction with their school situations and relationships than those who were predominantly in the reconsideration of commitment phase. Those with a higher level of commitment to school were also more likely to express the view that religion was important in life. Interview material showed that those young people who expressed the belief that religion was important in life today or believed that religion constituted a potential future source of strength dominated the group with higher SOC. The results served to reinforce theoretical perspectives on the meaning-making function of religion. The study results suggest that safe and trustful relationships with peers and adults related closely to SOC values among these adolescents and were singled out as their most important sources of strength and support in life.

Sidan publicerades 2018-12-04 11:53 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-04-04 11:00 av Moa Duvarci Engman


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Elevhälsa
  Skolportens magasin nr 5/2022.

TEMA: Elevhälsa

INTERVJU: Daniel Willingham, kognitionsforskare och amerikansk professor i psykologi, vill skapa en bättre skola för eleverna via vetenskapliga rön om inlärning och minne till lärare. TEMA: Elevhälsa. Svenska elever mår allt sämre. Samtidigt har likvärdigheten inom elevhälsan minskat. Hur kan skolan arbeta mer förebyggande och främjande med de ungas psykiska hälsa?

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Känslor gentemot skolan kan påverka högstadieelevens prestationer på lång sikt

Finns det ett samband mellan högstadieelevers skolrelaterade utmattning, engagemang och prestationer i matematik? Ja, det gör det, också på lång sikt. Det visar en undersökning vid Åbo Akademi.

Diagnoser inte det viktiga – låt lösningarna växa fram

Lägg ingen större vikt vid eventuella diagnoser. Och fokusera på lösningar för ­individen, inte på barnets problematik. Det är de viktigaste råden från Anne Lillvist, pedagogik­professor specialiserad på förskolan.

Nya sätt att prata om sex i skolan

Från och med i höst ska skolans sexualundervisning vara mer anpassad till den verklighet som eleverna faktiskt möter. Samtidigt har frågorna egentligen inte förändrats så mycket sedan femtiotalet, visar en studie från Stockholms universitet.

Stärker Skolinspektionen kvalitén i svensk skola?

Skolinspektionen ska bidra till att stärka kvaliteten i skolan genom sin inspektionsverksamhet. Hittills har dock få utvärderingar gjorts på hur väl Skolinspektionen möter denna målbild och de flesta av dessa är av en deskriptiv natur. I denna artikel analyseras effekterna av skolinspektioner mellan åren 2017–21. (pdf)

Så kan vi prata om sex i skolan

Från och med i höst ska skolans sexualundervisning vara mer anpassad till den verklighet som eleverna faktiskt möter. Samtidigt har frågorna egentligen inte förändrats så mycket sedan femtiotalet visar en studie från Stockholms universitet.