Vilken mening!? En blandad metodstudie i religionspsykologi av meningsskapandets betydelse för skolungdomar

Åsa Schumann har undersökt meningsskapandets betydelse för identitetsprocessen, moralutvecklingen samt synen på existentiella- och religiösa frågor bland svenska skolungdomar.

Fakta
Disputation

2018-12-21

Titel (sv)

Vilken mening!? En blandad metodstudie i religionspsykologi av meningsskapandets betydelse för skolungdomar

Författare

Åsa Schumann

Handledare

Professor Valerie DeMarinis, Uppsala universitet. Universitetslektor Önver Cetrez, Uppsala universitet. Professor James Day, Université catholique de Louvain

Opponent

Professor Antoon Geels, Lunds universitet

Institution

Teologiska institutionen

Lärosäte

Uppsala universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Åsa Schumann

Abstract in English:

The purpose of the study was to explore the role of religion in the development of a meaning system among Swedish adolescents by examining the interactions of their: sense of coherence (SOC), identity process (U-MICS), moral development (SRM-SF), and views on existential and religious questions.

The study used a Mixed Methods Design, with a Sequential Explanatory Strategy consisting of quantitative and qualitative parts. In the quantitative part of the study, 90 students in 8th grade, 50 girls and 40 boys, participated. The qualitative part of the study consisted of 24 semi-structured interviews drawn from the original group.

According to the results, there was a relation between SOC and the following variables in the identity process (U-MICS): commitment to school and reconsideration of commitment to friends, and commitment to school and perception of the importance of religion. The SOC value among girls was significantly lower than among boys. The results did not indicate a significant relationship between moral development, SOC values, and the religious variables.

In the qualitative interview results, the participants in the commitment phase relating to school expressed more satisfaction with their school situations and relationships than those who were predominantly in the reconsideration of commitment phase. Those with a higher level of commitment to school were also more likely to express the view that religion was important in life. Interview material showed that those young people who expressed the belief that religion was important in life today or believed that religion constituted a potential future source of strength dominated the group with higher SOC. The results served to reinforce theoretical perspectives on the meaning-making function of religion. The study results suggest that safe and trustful relationships with peers and adults related closely to SOC values among these adolescents and were singled out as their most important sources of strength and support in life.

Sidan publicerades 2018-12-04 11:53 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-04-04 11:00 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Fostermammors utbildningsnivå har liten inverkan på barnens skolresultat

Sambandet mellan fostermammors utbildningsnivå och långtidsplacerade barns skolprestationer är svagt, och varierar mellan flickor och pojkar. Det är en skillnad mot hur det är i biologiska familjer, där sambandet är starkt. Det visar en studie i en ny avhandling i sociologisk demografi från Stockholms universitet.

Introverta lider i det tysta

Ensamhet är inte bara en påtvingad plåga. För vissa elever är ensamhet ett behov som skolan saknar insikt om och därmed också förmåga att möta. Ofta klarar dessa elever av skolan utan synbara problem, samtidigt som de håller problemen för sig själva – till ett högt personligt pris.

Ljudmetoden är överlägsen vid läsinlärning säger forskningen

Det finns ett vetenskapligt stöd för att det är ljudmetoden som leder till flytande läsning både snabbast och för flest elever.

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Kenny Skagerlund forskar om det ännu relativt outforskade området dyskalkyli. Med det tilldelade forskningsanbudet på 1,7 miljoner, som han tagit emot, hoppas han kunna ta forskningen ytterligare ett par steg framåt och hitta verktyg för att underlätta för drabbade elever.

Utanförskap: 5 råd när barn blir utanför

Vissa barn gick omkring nästan en hel timme ensamma. Andra fick leka ett tag men bara på vissa villkor. En ny studie visar på ett systematiskt ­utanförskap som ­pedagoger inte märker.