Hoppa till sidinnehåll

Virtual learning environments in higher education: A study of user acceptance

Publicerad:2007-09-24
Uppdaterad:2012-04-26

När man implementerar en virtuell lärplattform inom den högre utbildningen är det en sak som är viktig att komma ihåg, säger Christina Keller: organisationskulturen har stor betydelse för om lärare och studenter kommer att acceptera den nya tekniken.

Författare

Christina Keller

Handledare

Professor Sven Carlsson, professor Birger Rapp, professor Fredrik Nilsson.

Opponent

Docent Lars Svensson, Institutionen för ekonomi och informatik, Högskolan Väst, Trollhättan

Disputerat vid

LiU – Linköpings universitet

Disputationsdag

2007-10-01

Titel (eng)

Virtual learning environments in higher education: A study of user acceptance

Institution

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Abstrakt

I takt med att kraven på livslångt lärande ökar används virtuella lärplattformar alltmer ihögre utbildning. Förändringen från undervisning på campus till lärande helt ellerdelvis via virtuella lärplattformar ställer nya krav på lärare och studenter. Ett villkor föratt lärande verkligen skall ske via de virtuella lärplattformarna är att lärare ochstudenter accepterar den nya tekniken. Mot denna bakgrund är avhandlingens syfte attskapa kunskap om faktorer som påverkar acceptans av virtuella lärplattformar hoslärare och studenter i högre utbildning. Den universitetsutbildning som har studeratsinom ramen för avhandlingen bedrivs i s.k. blandade lärmiljöer, där undervisning påcampus varvas med utbildningsmoment som fullgörs via lärplattformar. För attuppfylla avhandlingens syfte har ett antal teoretiska och empiriska studier genomförts.De teoretiska studierna syftade till att ta fram en teoretisk modell för att förklaraacceptans av virtuella lärplattformar hos lärare och studenter i blandade lärmiljöer. Deempiriska undersökningarna utgjordes av en enkätundersökning vid Högskolan iJönköping, en fallstudie vid Växjö Universitet och en komparativ fallstudie vidNordiska Högskolan för Folkhälsovetenskap (Sverige), Universitetet i Tromsö(Norge) och Kaunas Medicinska Universitet (Litauen).

Resultat av de empiriska undersökningarna visade att studenters lärstilar inte harnågon inverkan på deras acceptans av de virtuella lärplattformarna. Organisatoriskafaktorer, t ex på vilket sätt lärplattformen införs och används i undervisningen, harstörre inverkan på studenters acceptans än individuella egenskaper hos studenternasjälva (som t ex ålder, kön och lärstil). Den faktor som påverkade acceptansen hoslärare och studenter mest var organisationskulturen vid universitetet.Organisationskulturen påverkade acceptansen positivt när den främjade användandetav lärplattformen, och negativt när den motverkade användandet av lärplattformen.Faktorer som påverkade acceptansen av lärplattformarna i positiv riktning var attlärare och studenter upplevde en reell nytta med att använda lärplattformen, att dennanytta var tydlig och kommunicerbar till andra, samt att det var prestigefyllt att användalärplattformen. Det senare kriteriet var beroende av organisationskulturen.Organisationskulturen kunde också ge upphov till konflikter mellan vad lärare ochstudenter bedömde som lärande av god kvalitet och det lärande som man upplevde attlärplattformen kunde förmedla. Som ett resultat av de teoretiska studierna presenterasen modell för att beskriva och förklara acceptans av virtuella lärplattformar hos lärareoch studenter i blandade lärmiljöer. Modellen bygger på en kombination av treteoretiska perspektiv: organisatoriskt lärande, teknologisk acceptans ochinnovationsteori. Dessa perspektiv förklaras närmare i avhandlingen. Vidare ges ettantal råd till dem som skall fatta beslut om och/eller genomföra implementering avvirtuella lärplattformar i syfte att åstadkomma en hög acceptans hos lärare ochstudenter.

Virtual learning environments in higher education: A study of user acceptance

The aim of the thesis was to create knowledge about factors influencing acceptance of virtual learning environments among academic staff and students in blended learning environments. The aim was operationalised by four research questions. To answer the research questions, several studies were performed applying the methods of survey study, conceptual-analytical research, a qualitative meta-analysis combined with a single case study and a comparative, explanatory case study. The empirical studies were performed at five universities in Sweden, Norway and Lithuania. In the thesis, a technology acceptance perspective extended with the perspectives of organisational learning and diffusion of innovations was used. The findings indicated that the contextual factor of culture was powerful in influencing acceptance of virtual learning environments, positively as well as negatively. High degrees of performance expectancy, results demonstrability and social influence affected acceptance of virtual learning environments positively. The degree of social influence was hypothesised to be mediated by the contextual factor of culture. The organisational culture of universities, expressed as shared values of what is good quality teaching and learning, were found to partly oppose values inherent in the virtual learning environments. The factor of students learning styles did not have any impact on acceptance of virtual learning environments. The original version of the technology acceptance model was found to be insufficient in explaining differences in acceptance of virtual learning environments. In the conclusions of the thesis, a descriptive and explanatory model of virtual learning environments acceptance among academic staff and students in blended learning environments is presented applying the combined perspectives of organisational learning, technology acceptance and diffusion of innovations. Implications for practice are put forward, emphasizing culture as an important factor to consider in the implementation of virtual learning environments.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev