2019-10-21 11:38  99 Dela:

Writing, reviewing, and revising: Peer feedback in lower secondary EFL classrooms

Jessica Berggrens övergripande forskningsfråga handlar om vad kan elever lära sig om skrivande på engelska genom att ge återkoppling. Avhandlingen bidrar med både teori och praktik till att problematisera och utforska undervisning, bedömning och lärande.  

Fakta
Disputation

2019-06-15

Titel (eng)

Writing, reviewing, and revising: Peer feedback in lower secondary EFL classrooms

Författare

Jessica Berggren

Handledare

Professor Maria Kuteeva, Stockholms universitet Docent Britt-Marie Apelgren, Göteborgs universitet

Opponent

Docent Marie Källkvist, Lunds universitet

Institution

Engelska institutionen

Lärosäte

Stockholms universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Jessica Berggren

Abstract in English:

This thesis investigates pupils’ learning about writing from giving feedback. Research on peer assessment and L2 writing is plentiful, but little attention has been given to younger learners and to potential benefits for the peer feedback provider. My project was carried out as two intervention studies with Swedish pupils in year 8. During the intervention, the pupils wrote two drafts of various genres (the reply letter, the newspaper article, and the argumentative essay), and the teaching involved a joint formulation of criteria lists, feedback training, and peer review in groups. Learning from giving feedback was operationalised as links between the revision changes made to the first draft and the peer feedback provision.

Results show that the pupils were able to produce relevant feedback on their peers’ writing. The inclusion of formative information, i.e. explanations and suggestions, varied between the groups and between the genres. In terms of learning, it was especially the macro-level of writing that benefitted from giving feedback, as the pupils paid attention to paragraphing and the content of their texts, among other things. The intervention was inspired by genre pedagogies, and the pupils in the second study who wrote texts in three different genres presented an emergent genre awareness. As regards micro-level aspects of writing, the pupils self-reported improved ability to proofread their own texts from having read and commented on peers’ writing.

The pedagogical discussion of the findings highlights the roles of genre pedagogy, feedback training, criteria, and the pupils in relation to my results and to pupil involvement in assessment-as-learning activities. In conclusion, this thesis suggests that involving pupils as instructional resources for each other and for the teacher requires the advancement of pupils as agents in the classroom practice.

 

Sidan publicerades 2019-10-21 11:38 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2019-11-01 09:50 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Skolportens magasin
Nytt nr ute 15 maj!

Nytt nr ute 15 maj!

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer och prenumerera här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Debattsugna elever tystnar på elitskolan

"Jag hade inte förväntat mig att skolan skulle vara uttalat elitistisk och på samma gång fostra till passiv lydnad". Det säger Janna Lundberg, vars avhandling om debattklimatet på en elitskola nu har valts till lärarpanelens favorit.

Relationen viktigast i mötet på förskolan

Relationen och möjligheten till kunskapsinlärning är tätt sammanflätade i mötet mellan barn och pedagoger i förskolan. Det visar Maria Fredrikssons doktorsavhandling, som blev förra årets mest lästa avhandling på Skolportens webb.

Skola hemma – experterna : Vad gör pedagogerna med de barn som inte får komma till förskolan?

Om arbetet på de förskolor där kommuner med hänvisning till corona-läget och smittspridning stoppat barn till arbetssökande och föräldralediga. Vad betyder det här för pedagogerna? Och för dom barn som har särskilt stort behov av verksamheten? Vi diskuterar flippat klassrum för förskolan, Skype-träffar och likvärdigheten som utopi. Medverkar gör förskolerektorerna Marie Nelhagen från Ånge och Fredrik Gieth från Borås. (webb-tv)

Klättra högre efter naturvetenskapen!

”Vi behöver naturvetenskaplig kunskap för att fatta kloka beslut om hur vi ska använda våra gemensamma resurser.” Cecilia Caimans forskning om barn och hållbarhet har väckt mycket intresse.

Marcus Larsson: Full ersättning till friskolor är orättvist

Att friskolor får samma ersättning som kommunala skolor trots att de inte har samma övergripande ansvar är ett problem. Då skolan befinner sig i ett konkurrensbaserat system riskerar kommunala skolan att dräneras på resurser när friskolor startar sin verksamhet, skriver Marcus Larsson, Tankesmedjan Balans.