Hoppa till sidinnehåll
Gymnasieskola

Yrkesutbildning på gränsen mellan skola och arbetsliv: en intervjustudie om yrkeslärares och handledares arbete med arbetsplatsförlagt lärande

Publicerad:2021-11-22
Uppdaterad:2022-02-10

Åsa Mårtensson beskriver och analyserar det arbete som yrkeslärare och handledarna gör med de arbetsplatsförlagda delarna av gymnasial yrkesutbildning på gränsen mellan skolans och arbetsplatsens praktikgemenskap.

Författare

Åsa Mårtensson

Handledare

Professor Per Andersson, Linköpings universitet. Biträdande professor Sofia Nyström, Linköpings universitet

Opponent

Nina Kilbrink, Karlstads universitet

Disputerat vid

Linköpings universitet

Disputationsdag

2021-12-10

Titel (se)

Yrkesutbildning på gränsen mellan skola och arbetsliv: en intervjustudie om yrkeslärares och handledares arbete med arbetsplatsförlagt lärande

Titel (eng)

Vocational education at the border between school and working life : an interview study of vocational teachers’ and supervisors’ work with workplace-based learning

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och vuxnas lärande

Yrkesutbildning på gränsen mellan skola och arbetsliv: en intervjustudie om yrkeslärares och handledares arbete med arbetsplatsförlagt lärande

I denna avhandling beskrivs och analyseras det arbete som yrkeslärare och handledare beskriver att de gör under arbetet med de arbetsplatsförlagda delarna (apl) av gymnasial yrkesutbildning. Med hjälp av teorier om situerat lärande och begrepp såsom praktikgemenskap, gränser och legitimt perifert deltagande synliggörs hur utbildning och lärande för ett yrke respektive arbetsplatsen påverkar varandra. Resultaten visar att handledning i huvud­sak beskrivs som avskild från arbetet och med reflektion som ett viktigt inslag. Handledning i direkt anknytning till arbetet lyfts sällan fram som en medveten del av arbetet som handledare. I yrkeslärarnas arbete med apl identifieras tre centrala uppgifter: att rekrytera handledare, att matcha dessa med yrkeseleverna, och att ”släcka bränder” som uppstår under apl­perioderna. Vidare gestaltar sig och hanteras skillnaderna mellan skola och arbetsplats olika på de yrkesprogram som ingår i studien. Med stora likheter mellan undervisningsmiljö och arbetsplats kan konsekvensen bli att eleverna lämnas ensamma med att koppla vad som sker i skolan till deltagande på arbetsplatsen. När lärarna däremot behöver överbrygga stora skillnader mellan skolans och arbetsplatsens praktikgemenskap behöver detta ske varsamt för att inte förändra den praktikgemenskap lärarna utbildar för.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev