Avhandlingar
Avhandlingar

Aktuella avhandlingar om skola och utbildning.
Senaste avhandlingarna
Läs flerForskning och utveckling kategorier
Obstacles to students’ learning of the limit concept: A comparative study
Abraham Kumsa Beyene har utifrån ett svenskt och etiopiskt perspektiv, undersökt vad som hindrar elevers förståelse för gränsbegrepp i matematik som de möter i gymnasieskolan.
Forskning och utveckling kategorier
The adolescent drinker : correlates and predictors of alcohol consumption among Swedish youth
Lars Sjödin har forskat om vilka motiv som ligger bakom ungdomars alkoholdrickande och hur olika former av tillit kan kopplas till deras alkoholanvändning.
Forskning och utveckling kategorier
Idrottslärare i blivande: meningsskapande, kontinuitet och förändring i övergångar mellan utbildning och yrkespraktik
Vad händer i processen från att vara idrottslärarstudent till att vara utbildad och färdig idrottslärare? Det är frågor som Runa Westerlund undersökt i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Från föräldrars ansvar till ansvarsfrihet för föräldrar: En rättsvetenskaplig studie av föräldrars begränsande och tillrättavisande handlingar mot barn
Behöver föräldrars ansvar i frågor som rör fostran tydliggöras och hur kan det i så fall göras? Det är en av frågorna som Emelia Kankaanpää Thell utforskar i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Inclusive Playgrounds: Insights Into Play and Inclusion From the Perspectives of Users and Providers
Ines Wenger har i sin avhandling undersökt inkluderande lekplatser utifrån flera perspektiv. Dels barn, både de med och utan funktionshinder, dels vårdnadshavare, lekplatsleverantörer och experter på universell design.
Forskning och utveckling kategorier
Sensemaking in chemistry at upper secondary school
Ylva Hamnell-Pamment har i sin avhandling undersökt hur gymnasieelevers språkanvändning och tidigare kunskaper påverkar deras lärande i kemiämnet.
Forskning och utveckling kategorier
Measurement of child engagement in early childhood education and care
Andrea Ritoša, har i sin avhandling undersökt förskolebarns engagemang
Forskning och utveckling kategorier
Everyday life in preschool – Swedish and international approaches
Frida Åström har undersökt förskolepraktiker och miljöer både i Sverige och utomlands i relation till barns delaktighet.
Forskning och utveckling kategorier
Förstå verkligheten som system: – att utveckla gymnasieelevers systemgeografiska kunnande genom geografiundervisning
Vad innebär det att bli systemgeografiskt kunnig i att hantera komplexa geografiska frågor? Det är en av frågorna som Lotta Dessen Jankell belyser i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Psykologi på schemat: Formeringen av ett skolämne, 1960–2015
Hur har diskursen om skolämnet psykologi utvecklats och förändrats under tiden för de stora reformerna av den svenska gymnasieskolan? Det är en av frågorna som Ebba Christina Blåvarg undersöker i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Skolprestationer: Faktorer som är relaterade till studieresultat i grundskolans senare år
Björn Boman belyser i sin avhandling vilken roll olika aspekter, exempelvis socioekonomisk status, spelar i relation till skolresultat i grundskolans senare år.
Forskning och utveckling kategorier
Something to Do Something to Be: A study of students’ vocational identity formation in adult education
Tobias Lasse Karlsson har forskat om yrkesidentitetsutvecklingen hos elever inom kommunal vuxenutbildning i Sverige.
Forskning och utveckling kategorier
Leading learning through digitalization in Swedish schools: beyond school leaders?
Vem och hur leds lärande genom digitalisering i skolan och med vilka medel? Det här är frågor som Josef Siljebo undersöker i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
I otakt med tiden. En genealogi av svensk musiklärarutbildning
Hur har diskurserna i musiklärarutbildningen konstruerats och legitimerats i textdokument som exempelvis läroplaner? Det är en av frågorna som Lena Ostendorf undersöker i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Särskild begåvning i en förskola och skola för alla
Malin Ekesryd Nordström vill med sin avhandling bidra med kunskap om hur förskolepersonal, rektorer och föräldrar ser på särskild begåvning och särskilt begåvade barns behov i förskolan och tidig utbildning.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.
Skolportens magasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.
Skolportens magasin
Läs merKonferenser
Läs mer
Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.