Forskarintervjuer
Forskarintervjuer
Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom skola och utbildning.
Senaste forskarintervjuerna
Läs flerForskning och utveckling kategorier
Stöd saknas i arbetet i mångspråkiga barngrupper
Förskolepersonal som arbetar i barngrupper där många barn har andra modersmål än svenska önskar att de fick mer stöd från rektor och kollegor. Det visar Johannes Finnman Grönaas avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Svårt för skolkuratorer att skapa sig en position i skolan
Skolkuratorer fyller en viktig funktion men har svårt att hitta en självklar position i skolan. Det menar Maria Kjellgren som har forskat om hur skolkuratorer arbetar i de individuella samtalen med barn och unga.
Forskning och utveckling kategorier
Positiv effekt av digital läsintervention för elever med IF
Genom en fokuserad läsundervisning med digitala appar påverkades såväl tal, läsförmåga och kommunikation hos elever med intellektuell funktionsnedsättning positivt. Det visar Jenny Samuelssons avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Digitala och analoga verktyg i förskolans STEM-undervisning
Genom att integrera både digitala och analoga verktyg kan förskollärare erbjuda barn på förskolan innovativa och nyskapande aktiviteter inom STEM-undervisningen. Det visar Anna Otterborns forskning.
Forskning och utveckling kategorier
Lite tid för dans i idrottslärarutbildningen
Trots att dans är en obligatorisk aktivitet i läroplanen för idrottsämnet i Sverige, är dansundervisning inte vanligt förekommande i idrottsundervisningen. En anledning är brist på tid som avsatts för dans i lärarutbildningen, visar Christopher Engdahls avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Fritidshemmen på väg att bli mer skola
Krav på dokumentation bidrar till att fritidshemmen allt mer efterliknar skolan och bedriver undervisning. Det visar Alma Memiševićs avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Undervisningen påverkas av klassens sammansättning och förkunskaper
Elevsammansättningen i en klass har en styrande och begränsande effekt på vad lärare kan göra i undervisningen, vilket kommer att påverka den undervisning som bedrivs. Det visar Pontus Bäckströms avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Utbildning i hållbarhet med olika krav på fattiga och rika
Fattiga och rika elever förväntas bli hållbara på olika sätt, visar en ny avhandling. Redan på policynivå går det att se att Unesco gör skillnad i hur fattiga och rika elever ska adresseras, säger forskaren Linus Bylund.
Forskning och utveckling kategorier
Huvudmän och skolledare har en viktig roll i skolans digitalisering
Ett kritiskt förhållningssätt till digital teknik, både från lärare och ledare inom utbildning, är avgörande för implementering av digital teknik i skolan. Det konstaterar forskaren Jussara Reis-Andersson.
Forskning och utveckling kategorier
Omsorgsetik kan synliggöra elevernas relationer
Det omsorgsetiska ramverket kan användas i skolan till att synliggöra komplexiteten i elevernas relationer. Det visar Mimmi Norgren Hanssons avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Flera hinder för att integrera programmering i matematikundervisningen
Att få in programmering i matematikämnet med nuvarande strukturer är inte oproblematiskt. Det saknas både fortbildning, tid och styrning, visar Ana Fuentes Martinez forskning.
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.
Skolportens magasin
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.
Skolportens magasin
Läs merKonferenser
Läs merSpecialpedagogik i grundskolan
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i grundskolan. Välj om du vill delta i Stockholm eller digitalt! Ta del av den senaste forskningen om bland annat AI och framtidens digitala skola, neurodiversitet och hur vi implementerar ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela verksamheten.
Läs mer och boka din plats här!Intervju med föreläsare
Läs Skolportens intervjuer med föreläsare från våra konferenser.