Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Ögonstyrd dator stor hjälp för rörelsehindrade barn utan tal

Publicerad:2016-02-15
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Maria Borgestig

Född 1968
Karlstad

Disputerade 2016-01-15
vid Linköpings universitet

Avhandling

The impact of gaze-based assistive technology on daily activities in children with severe physical impairments

Barn med omfattande rörelsehinder och stora kommunikativa svårigheter kan med hjälp av en ögonstyrd dator kommunicera och interagera med andra. Maria Borgestigs avhandling visar att till och med barn i ettårsåldern kan använda sig av tekniken.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har en lång klinisk bakgrund och har jobbat med barn som har omfattande rörelsehinder och stora kommunikativa svårigheter. Jag har försökt hitta bra sätt för de här barnen att kommunicera och har provat olika tekniska lösningar. När ögonstyrning kom på 2000-talet och visade sig vara tillräckligt säker för att vara funktionell såg jag potentialen för de här barnen.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om vilken effekt en ögonstyrd dator kan ha för barn med omfattande rörelsehinder. De här barnen kan inte styra sin motorik men de har ofta god förmåga att kontrollera sina ögonrörelser. Under två års tid har jag följt barnen när de får tillgång till och har använt ögonstyrd dator hemma och i skolan. Jag har undersökt hur de kan använda datorn och på vilket sätt de har nytta av den. Inom doktorandprojektet utvecklade vi en intervention, ett stöd, till lärare, föräldrar och assistenter för hur de ska kunna hjälpa barnen med datorn i vardagen och hur de ska känna sig trygga i att hjälpa barnen.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att barn med stora svårigheter kan använda en ögonstyrd dator. De har nytta av den både i skolan och i hemmet. Barnen i mina studier är mellan ett och femton år och även de yngsta har kunnat lära sig att styra, så man kan börja tidigt. Datorn hjälper barnen att få en aktivitetsrepertoar, de har kunnat leka och använda den ögonstyrda datorn för att utföra skoluppgifter. En viktig del av resultatet är att barnen har kunnat använda datorn för att kommunicera och interagera med andra. De har till exempel kunnat delta i samlingen i skolan och berätta hemma vad som har hänt i skolan.

– Ett annat viktigt resultat är att barnen har kunnat använda datorn för sitt eget självbestämmande. Med hjälp av datorn har de kunnat göra egna val och berätta hur de mår. De har tydligare kunnat visa för andra vad de vill. Mina studier visar att barnens förmåga att styra med ögonen förbättras under en lång tidsperiod. Om de får möjlighet att använda datorn både i skolan och i hemmet kan de över tid bli mycket duktiga.

Vad överraskade dig?

– En av studierna är en kvalitativ studie där jag intervjuat föräldrar. Intervjuerna visade att det väcktes stort hopp hos föräldrarna när de såg att deras barn fick en möjlighet att göra sin röst hörd. Föräldrarna fick veta saker som de inte visste om sina barn, exempelvis berättade barn via den ögonstyrda datorn att de hade smärta i kroppen eller att de var törstiga vid en tidpunkt föräldrarna inte brukade fråga dem. Det är starkt att få veta det om sitt barn. Det handlar om barnens basala behov som är viktiga för familjerna att kunna möta.

Vem har nytta av dina resultat

– Jag hoppas att fler barn får tillgång till hjälpmedlet för användning i skolan och hemmet. Avhandlingen visar att även barn som skelar och har kognitiva funktionsnedsättningar har nytta av datorn. Det finns väldigt lite intervention för hur man kan hjälpa barn med omfattande svårigheter. Min avhandling är ett bidrag till vad vi kan göra för de här barnen.

 

Åsa Lasson

 

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev