Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Koppling mellan tidig sexuell debut och sexuella övergrepp

Publicerad:2016-03-02
Uppdaterad:2016-03-09
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Åsa Kastbom

Född 1971
i Sundsvall

Disputerade 2015-12-18
vid Linköpings universitet

Avhandling

Sexual behaviour, debut and identity among Swedish schoolchildren

En tidig sexuell debut kan vara tecken på sexuella övergrepp och är även kopplat till andra riskbeteenden. Åsa Kastbom hoppas att hennes avhandling kan hjälpa professionella att se varningssignaler på att barn far illa.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Under tiden som jag studerade till läkare jobbade jag på en barnklinik där jag träffade barn och unga som hade blivit utsatta för sexuella övergrepp och fysisk misshandel. Det saknades forskning kring sexuella övergrepp och vad som är ett normalt respektive avvikande sexuellt beteende hos barn i olika åldrar. Jag visste redan att jag ville forska men väntade på rätt ämne och jag kände att jag ville sätta ner foten och göra något för de här barnen.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om sexuellt beteende hos barn och tonåringar och om vad som är vanligt förekommande eller ovanligt förekommande sexuellt beteende i olika åldrar. Den första delen av avhandlingen handlar om skolbarn i 7 – 13 års ålder. Jag har tittat på vilka sexuella beteenden som föräldrar rapporterar hos barn, för att kunna konstatera att vissa beteenden är vanliga eller ovanliga. Jag har också tittat på artonåringars sexuella debut för att jämföra med olika riskbeteenden. Det handlar om barn som har debuterat tidigt, när de är tretton år eller yngre, men även de som inte hade debuterat vid arton års ålder.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att det finns en koppling mellan de som har samlag tidigt och en ökad risk för att ha blivit utsatt för sexuella övergrepp och fysisk misshandel. De barn som har gjort en tidig sexuell debut använde mer droger och alkohol än jämnåriga och gjorde fler antisociala handlingar som att mobba, slå djur eller rymma hemifrån. Det är inte så att samlaget i sig behöver vara något farligt eller riskfyllt men det är kopplat till andra riskbeteenden.

– Jag vill poängtera att inget beteende i sig innebär att man med säkerhet kan säga att barnet har blivit utsatt för sexuella övergrepp. Men professionella inom vård och skola som träffar barn som har gjort en tidig sexuell debut behöver vara medvetna om att det då även finns en högre risk än för jämnåriga att konsumera alkohol, att röka och att snatta. De barnen har också oftare varit utsatta för olika former av övergrepp.

– Vet man om att ett barn eller en ungdom har börjat med sexuella beteenden i en låg ålder så kan det vara en ingång för att prata om andra riskfaktorer. Att se efter hur barnen mår, hur de har det hemma och om de har varit med om våld eller sexuella övergrepp. Men det är viktigt att inte fördöma själva sexet i sig.

Vad överraskade dig?

– Det var just kopplingen mellan tidig sexuell debut och misshandel och sexuella övergrepp som överraskade mig. Vi hade en tanke att om man har varit med om sexuella övergrepp så kanske man skulle välja att vänta med den frivilliga debuten. Men så var det inte – det var tvärt om. Vi kunde se att de som debuterade sent, efter 18 års ålder, var mer förskonade från övergrepp av olika slag.

Vem har nytta av dina resultat?

– Alla som jobbar med barn! Det är viktigt att vi kan se varningssignalerna på att barn far illa. Vi vet att barn som har varit utsatta för övergrepp inte själva berättar utan det är något som lärare, läkare eller annan vårdpersonal måste luska ut. Min avhandling är ett sätt att belysa när man som professionell ska reagera.

Åsa Lasson

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev