Dela:

Komplex vardag påverkar användningen av digital teknik

Vad får en lärare att använda, eller inte använda digital teknik? Den frågan har Sadaf Salavati undersökt i sin avhandling.

Sadaf Salavati
Sadaf Salavati

Född 1985
Bor i Växjö

Disputerade 2016-11-03
vid Linnéuniversitetet


AVHANDLING
Use of Digital Technologies in Education: The Complexity of Teachers' Everyday Practice

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Under min studietid, då jag läste systemvetenskap, fick jag vara med och hjälpa till att undervisa på en kurs. Där insåg jag att det är otroligt roligt så när jag fick möjlighet att börja forska var det självklart att välja ett ämne som kombinerar just digital teknik och undervisning.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om komplexiteten i lärarens vardagliga arbete avseende användningen av digital teknik. Jag har tittat på lärare på högstadiet och hur deras arbetssituation ser ut och vad som påverkar deras arbetssätt, pedagogik och tankar. Men också hur det i sin tur leder till användningen, eller icke-användningen av digital teknik.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Insikten om hur komplex lärarnas vardagspraktik är. Alla har olika sätt, världsbilder och syn på vad det innebär att vara lärare. De har olika bilder av vad som förväntas av dem, syn på studenter, pedagogik och arbetssätt. Det påverkar om de väljer att använda teknik eller inte, och på vilket sätt. Sen styrs de också av sin omgivning, beslutsägare och skolledare, som i sin tur har ett eget sätt att se på saker som inte alltid stämmer överens med lärarens.

Vad överraskade dig?

– Att man har en rätt begränsad insyn i hur lärarens arbetssituation i skolan faktiskt ser ut och hur mycket de måste ha koll på. Jag trodde att jag hade en bra bild av detta men när jag gjorde observationer kring detta så blev jag ändå förvånad. Det var mer komplext än jag anat.

Vem har nytta av dina resultat?

– Framför allt aktörer som befinner sig utanför skolans vardagspraktik och som fattar besluten. De kan få en förståelse för vad som krävs för att lärare ska använda den digitala tekniken. Det handlar inte bara om att ha den tillgänglig. Sen kan det nog vara intressant även för lärarna, även om de förstås är medvetna om hur det är att vara lärare. Men de kan få en inblick i hur andra tänker.

Annika Larsson Sjöberg

Sidan publicerades 2016-12-12 10:50 av Susanne Sawander


Relaterat

Nära relationer och varierad undervisning triggar motivationen

Jan Blomgren har forskat om vad som motiverar elever i skolan. Svaren är entydiga, viktigast av allt är en nära relation till läraren, snabbt återkoppling och hjälp att formulera mål.

Frånvaro ofta i fokus i skolan

Den digitala frånvaroregistreringen visualiserar frånvaro på ett tydligare sätt än då frånvaro registrerades på ett papper. "Registreringen gör det komplexa fenomenet skolfrånvaro ännu mer komplext," säger forskaren Linnea Bodén.

Fokus på textproduktion i skolans skrivundervisning

Elevers skrivande oftast stannar i klassrummet – de skriver för sig själva eller för att lämna in till läraren. Det medför att skrivande som kommunikation, deltagande och påverkan får liten plats i skrivundervisningen, visar Erika Sturk i sin avhandling.

Lärare och lärarstudenter har svårt att fånga elevers matematikkunskaper

Lärare behöver utveckla sitt professionella ämnesspråk för att få syn på vad barn och elever lär i matematik. Det visar Christina Svensson som forskat om professionsutveckling inom matematikundervisning.

Kulturell mångfald som resurs i elevers lärande

Det tar tid för lärare att förstå hur de kan använda elevers flerspråkighet och kulturella mångfald som resurs i lärande. Den slutsatsen drar Manuela Lupsa i sin avhandling om hur lärare omsätter nya kunskaper i sin undervisning.

Nyanlända föräldrar tar aktiv del i barnens förskola

Wiji Bohme Shomarys forskning visar att nyanlända föräldrar har stor handlingskraft och vilja att ta del av sina barns förskola. Men i statliga dokument framställs invandrade föräldrar som en grupp utan agens och i behov av stöd.

Ny kunskap kan lyfta elevers källhantering

Elever behöver mer kunskap om hur de kan hantera källor och orsaksresonemang. I sin forskning har Anders Nersäter designat lektioner med syfte att utveckla elevernas kunnande, och som genomförts i samverkan med en grupp gymnasielärare. Resultatet visade på en stor förändring.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Vad är beprövad erfarenhet?

Beprövad erfarenhet kan ha minst tre olika betydelser som alla är viktiga för hur vi ska undervisa, leda och organisera skolan. Det säger Anette Jahnke, universitetslektor i pedagogik, samt projekt- och processledare vid forskningsinstitutet Ifous, som har skrivit en bok om beprövad erfarenhet i skolan.

Goda resultat av digital kompetensutveckling i skolan

Pedagogisk användning av digital teknik kan utveckla undervisningen och förbättra lärandet. Flera kommuner ser goda resultat efter att arbetat med modellen Skriva sig till lärande (STL).

Avhandling om skolövergångar utsedd till Lärarpanelens favorit

Barns övergångar från förskola till förskoleklass, eller från förskoleklass till årskurs ett är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén som forskat om lärares arbete med övergångar. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.

Here are principals’ 9 most effective strategies for boosting teacher morale

Reducing administrative tasks from teachers’ workloads, offering praise privately and publicly, bringing in lunches or treats and implementing teachers’ suggestions for improvements are the top four tactics school administrators say they are using to help weary teachers, a survey by Unruly Studios shows. Administrators say their top worries are shortages, morale, learning loss and test scores, the survey finds.