Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Åldersintegrerat ger sämre kunskaper

Publicerad:2010-02-12
Uppdaterad:2012-03-28
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Mellanstadieelever som fått åldersintegrerad undervisning är sämre på matte och ordkunskap än de som gått i traditionella klasser. Det visar Elly-Ann Johansson i sin avhandling Essays on schooling, gender and parental leave. Den bygger på fyra projekt, varav två handlar om barn och utbildning.

Elly-Ann Johansson

Född 1978
i Stockholm

Disputerade
2010-01-29

vid Uppsala universitet med avhandlingen:

Avhandling

Essays on schooling, gender, and parental leave

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Frågan om barns utbildning är ju alltid aktuell. Om förskola är bra eller dåligt för barns utveckling rådde det länge delade meningar om – och gör delvis fortfarande. I dag vet vi mer än för ett par år sedan, men fortfarande ganska lite, till exempel om vid vilken ålder det är bra att börja och hur många timmar i veckan som är bäst.

Vad handlar avhandlingen om?

– I de studier som rör skolan har vi tittat på om åldersintegrerade klasser är bra för barns kognitiva förmåga (mätt med tester av ordkunskap och i matematik). Vi har också studerat effekterna av förskola, speciellt för barn med utomnordisk invandrarbakgrund.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Åldersintegrering verkar närmast vara negativt för den kognitiva utvecklingen, i alla fall på relativt kort sikt. Förskolan visade sig vara bra för invandrarbarnens språkliga förmåga. De som gick i förskola kom i genomsnitt snabbare ikapp sina svenskspråkiga kamrater än de som inte gjorde det.
– En annan viktig insikt är att det finns mycket lite forskning om åldersintegrerad undervisning.

Vad överraskade dig?

– Jag slogs alltså av att det inte finns särskilt mycket forskning om effekterna av åldersintegrering, trots att det införts i stor skala i Sverige. Man vet faktiskt rätt lite om konsekvenserna, och det tycker jag är konstigt. Det hade varit bra, och ganska enkelt, att utvärdera det som pågår. Det är ju ingen liten företeelse. I vårt material gick, lågt räknat, 15-20 procent i åldersblandade grupper. På lågstadiet är åldersblandade klasser ännu vanligare.

Vem har nytta av dina resultat?

– Ganska många föräldrar, lärare och rektorer har redan hört av sig. Ofta har de en diskussion på skolan om att införa åldersblandat. Som underlag för beslutet vill de veta vad forskningen visar.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev